"chipC tuning af 2.0TS?

Alle emner indenfor Tuning, bl.a. Motor, Undervogn og karrosseri.
Per Z
Indlæg: 17
Tilmeldt: 05 dec, 2003 04:20
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

"chipC tuning af 2.0TS?

Indlæg af Per Z » 07 dec, 2003 19:53

Har nogen erfaring med tuning af 2.0TS motor i henhold til følgende artikel fra Jyllands Posten:


Elektronisk medvind

Af CARL J. BUUS og MOGENS THERKILDSEN

Vi kalder det populært for "chiptuning". Men det handler mere om at justere en motor ind, så den yder sit bedste på alle områder. På en moderne bil kan det klares med en ekstra elektronikboks, der ændrer på fabrikkens gennemsnitsindstillinger, så det hele arbejder lidt bedre sammen.

Der var engang, da en dygtig mekaniker kunne hente de sidste 10 pct. af bilens potentiale, uden at der var tale om en egentlig tuning. Men derimod om en nøje justering af det bestående, hvor hjertet kunne være en dobbelt Weber karburator eller noget i den retning.

Den tid er forbi - men de samme uudnyttede kræfter ligger dog stadig gemt under motorhjelmen. Nu skal de blot findes med en computers hjælp.

Fabrikkerne går nemlig sjældent "lige til stregen", når de konstruerer motorstyringer. De kniber lidt her og der, udmagrer benzintilførslen og stiller tændingen, så man i gennemsnit får den bedst tænkelige økonomi og den laveste emission. På den måde leveres en hel motorserie med de samme indstillinger, som ikke nødvendigvis er udtryk for, hvad hver enkelt maskine egentlig kan præstere af både kraft og miljøvenlighed, hvis de blev kælet for hver især.

Det er de "skjulte" procenter, man kan gå på jagt efter, også i moderne, elektronikstyrede motorer.

Der er to mål for den form for "tuning": Det vigtigste er at forøge drejningsmomentet og eventuelt at flytte det nedad. Populært sagt - at skaffe et hårdere tråd i pedalerne fra et lavere omdrejningstal. Det andet er at få motoren til at yde sit maksimale, uden at det går ud over økonomi og miljøvenlighed.

Den værdifulde sidegevinst - som dog ikke altid er en selvfølge - er, at bilen efter optimeringen bliver mere komfortabel at køre - eftersom et bredt fordelt drejningsmoment udjævner eventuelle kedelige huller og voldsomme toppe i ydelsen.


Italiensk forsøgskanin
Vi forsøgte os med kuren på en Alfa Romeo 156 2,0 årgang 1998 med 80.000 km på uret. En meget velkørende bil i standardtrim - men også med et turboagtigt afsæt ved 3000 omdr. og en lidt astmatisk opførsel under 3000 omdr. - hvor man ligefrem kan mærke, at bilen får for lidt benzin. Det hul og den top i ydelsen måtte gerne afløses af en mere glidende aflevering af kræfterne og et bedre bundtræk. Da vi ikke ville røre ved standardcomputeren, valgte vi en mild tuning med en SMT6 boks eller Smart Tuner, der kan det hele, uden at man ødelægger den oprindelige opsætning af systemerne.

Vi lod Per Mai, Scantune i Galten ved Århus, der forhandler Smart Tuner boksen, udføre arbejdet. Det kræver dyb indsigt i alle motorens funktioner og det elektroniske system for at justere motoren. Og sidst, men ikke mindst: Et præcist rullefelt med det nødvendige tilbehør af elektronik og skærme.

Med Smart Tuner er der mulighed for at justere tænding og blandingsforhold mellem benzin og luft i tomgang, dellast og fuldlast, at justere on/off funktionen i forhold til gasspjæld, omdrejninger, vacuum og motortemperatur, at justere/kontrollere de elektronisk styrede variable knastaksler og at flytte på omdrejningsbegrænseren. En sjov detalje: Det elektroniske speedometer kan også korrigeres med teknikken, hvis der er fejlvisning.

Stadig original bil
En fordel ved metoden er, at bilens egen computer ikke ændres eller sættes ud af spillet. Smart Tuneren er en slags hjælper for bilens egen motorstyring. I praksis opsnapper boksen signalerne i bilens egen computer, ændrer dem og sender dem videre. Boksen kan bare fjernes igen, hvorpå bilen kører videre i fabrikstrim. Ligesom den kan afmonteres og tages med til den næste bil - dog ikke uden at blive indstillet på ny. Systemet kan monteres på alle benzindrevne biler og kan bruges til at løse
problemer med hakkerier og dårlig effekt eller benzinøkonomi, som ikke umiddelbart kan løses via forhandlerens diagnosestik.

Hele operationen varede tre timer inklusive test af bilen på rullefelt før monteringen, hvor alle værdier blev udskrevet fra skærmene og efter tuningen, hvor sammenligningerne blev foretaget. Al justering af den nye boks foretages, mens bilen kører på rullefeltet.

Monteringen er ret kompliceret, da man går ind i ledningsnettet, der forbinder de elektroniske komponenter og kobler Smart Tuneren ind. Her skal ejere med svage nerver holde sig væk.

Resultatet i Alfaens tilfælde var ganske vellykket. Og svarer til, hvad ejeren tidligere fik ud af at få tænding og Weber-karburatorerne justeret ordentligt ind på sin gamle Alfasud i 80erne.


Mere brugbar kraft
I 156eren blev der fyldt mærkbart mere ydelse i "hullet" under de 3000 omdr. Så nu skal der ikke mere fuld pedal til, for at bilen kommer lidt friskt ud af hullerne ved start fra stilstand. Mere væsentligt: Den er tydeligt mere "blød" at køre i, fordi ydelsen leveres mere lineært og harmonisk. Måleresultater for bilens præstationer viser ikke revolutionerende forskelle - men dog klare forbedringer: Især er accelerationen 70-120 km/t. i femte gear mærkbart kvikkere og overstået på 15,2 sek. - to sekunder hurtigere end før. 0-100 km/t. på otte sek. rent er et halvt sekund bedre end før.

Også en erfaren Alfaekspert mærker forskellen. Vi lod Arne Juel, Alfa Romeo i Hovedgård, prøve bilen: »Der er tydelig forskel fra standardindstillingerne. Bilen trækker klart hårdere i bunden og løber friskere og mere villigt op i omdrejninger end normalt for en toliters 156'er.«

Målt på rullefeltet er motoren faktisk også blevet stærkere - i kurverne på grafikken udtrykt i en forbedring af drejningsmomentet fra 187,6 Nm til 202,7 Nm, endda ved et lavere omdrejningstal. Samtidig er den maksimale effekt steget fra 152,6 til 164,5 hk.

Resultatet blev opnået ved at øge benzintilførslen ved lavere omdrejninger og i øvrigt justere blandingsforhold og tænding ind til det idelle - uden overhovedet at overskride grænserne for emissioner.

Benzinøkonomien ligner foreløbig sig selv - om end vi godt er klar over, at indgrebet vil koste mere, hvis kræfterne bruges tilsvarende meget. Modsat burde bilen ved den sædvanlige normale køreform være optimalt økonomisk, fordi det hele nu passer bedre sammen.

Prisen for den elektroniske opgradering med en SMT6 Smart Tuner boks begynder ved 3300 kr. incl. moms og montering. I Alfaens tilfælde koster kuren 4400 kr.



alfalund
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 sep, 2003 02:59
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 09 dec, 2003 18:00

Jeg har en kollega der fik 9 hk med hjem fra Scantune, uden at pille ved andet. Har selv sportsfilter og sportsudstødning og med en sports-katalysator skulle der være yderligere at hente; ialt 180 hk eller noget i den henretning - uden at pille ved mekanikken.....whooohaaa!

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 09 dec, 2003 21:57

Hej Per - jeg fik sat og "mappet" en UniChip på min tidl. 155 2,0 16V. Jeg fik udskrift af effekterne fra både før og efter som viste forøgelser på mellem 18% (ved ca.2500RPM) og 9% moment og godt 12% HK. Den havde standard luftfilter og udstødning. Især moment forbedringen ved lave omdrejninger var mærkbar.

Carsten B
Indlæg: 12
Tilmeldt: 09 dec, 2003 20:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Carsten B » 09 dec, 2003 23:12

Da jeg læste den artikel fra Jyllands Posten i klubbladet tænkte jeg staks -Nøøjjjjj.. Det må jeg hellere få monteret....

Det mener jeg også stadig, men er lidt i tvivl om hvilken.
Jeg er også lidt nervøs for så at skulle køre bilen til syn..
For hva´ vil sådan en karl ikke sige til det ?
Er den lige til at trække ud af "stikket" i motorrummet, når man alligevel holder i kø foran synshallen, og så sætte den på igen når den er gået glat igennem og så gi´ synsmanden lidt dækrøg om ørene når man kører derfra igen ??..

Af de to der nu har været nævnt, hvilken en mener I er bedst til en 156 2,0 TS fra 98 ?
Og hvor i landet kan de finde ud af at montere denne "fætter" og ikke mindst... Hva´ konter'n ? 4,400 er nævnt, men det var vist nok i Jylland - ik´? Nu kommer jeg selv fra Lyngby, så med mindre vognen skal luftes ude på broen, er der så montører her på sjælland ?

/ Carsten B.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 12 dec, 2003 08:03

Hej Carsten
På min 155 sad ECU boxen skjult bag beklædningen i kabinen foran højre dør.
Der var ingen problemer med forureningsmåling ved et senere syn.
Jeg fik UniChip'en mont. hos TS Motor ca. 10 KM uden for Helsingborg. Se deres web http://www.tsmotor.com/. Prisen oplyses pt til 5095 Svenske Pesetas - 4300 i rigtige penge + en færgebillet.

Per Z
Indlæg: 17
Tilmeldt: 05 dec, 2003 04:20
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Per Z » 12 dec, 2003 08:20

Det lyder som om, jeg skal have skrabet de ca. 5k sammen ;)

nielsenfoldby
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 feb, 2004 11:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nielsenfoldby » 18 feb, 2004 12:06

Jeg fik monteret Unichip på min 156 TS 2.0 ('98) hos Gazella Autotech på Nordsjælland.
Prisen var 6.000,- + moms (og en køretur fra Østjylland til Gilleleje..)
Der blev foretaget måling/udskrift før og efter.
Det gav 17HK og et mærkbart forbedret moment.
Det tidligere frygtede døde punkt under 3000RPM forsvandt helt, og min 156'er trækker nu jævnt fra ca. 2300RPM til lige over 7000.

3 måneder efter chiptuningen, skulle min bil til periodisk syn.
Det gav ingen problemer overhovedet, selvom synsmanden med det samme opdagede den lille røde boks under hjelmen...

Jeg kan varmt anbefale det.

Morten Stjernholm
Indlæg: 22
Tilmeldt: 31 mar, 2004 05:26
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Morten Stjernholm » 05 apr, 2004 07:35

Jeg kører også med en Unichip monteret af Gazzella. Jeg fik aldrig tjekket udskriften, men kan tydeligt mærke en forskel i bundtrækket ( selvom det stadig ikke er noget at tale om :-) og især i toppen på de sidste 1000 snoninger.

Det var klart en forbedring i forhold til standard.

Der er meget stor forskel i resultaterne der opnås, da der er meget stor forskel på alfa motorerne fra fabrikken. Jeg har hørt om effekter fra 130 - 160 HK på en standard 2.0 TS !

Min egen lå vist lidt midt i mellem med omkring 148 - 149 HK standard.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 05 apr, 2004 10:41

Lyder fint med den der "Smart Tuner" fra Scantune, men monteringen MÅ kunne gøres enklere...

Fair nok at man skal justere bosken ind på/til hver enkelt bil, men hvis idéen er a man kan "ta' den med sig" i næste bil kan jeg ikke se hvorfor man skal betale en mekaniker for at afmontere skidtet igen...???

Nogen der kender til alternative "bokse" i Dannevang?
Jeg ved om et firma i Frederikshavn hvor selve monteringen kun ta'r 3 min, og boksen sidder mellem de to originale stik, hvor kan man bare fjerne den igen og sætte stikkene sammen. Men det er vidstnok kun på diesel-biler det funker, men det må kunne gøres på benzinere osse... endvidere GARANTERER de forbedret brændstof-økonomi ellers er boksen GRATIS!!!

Superstuden
Indlæg: 142
Tilmeldt: 12 maj, 2004 07:48
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Superstuden » 13 maj, 2004 07:25

Jeg har fået min chippet. Og med et raggazoni udstødning, og et kn injection kit. Så nu kan den køre speedometret ud = 240 [:D]
Den ydede hvis 187,3 heste. Med udgangspunktet var også 153,2 hk. Så det var godt. Mange har kun 140 hk. Så udgangspunktet er vigtigt.

mvh
kristian

Peter K
Indlæg: 16
Tilmeldt: 28 sep, 2004 22:46
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter K » 03 okt, 2004 03:58

Med udgangspunkt i de erfaringer vi deler på www.alfa156.net på dette felt, tillader jeg mig at tvivle meget kraftigt på de 187 hk. Meget kraftigt..... 165 vil nok være maks med de få mods. Ingen andre hævder at have en effekt bare i nærheden af det du skriver.

Nu så jeg lige din bil inde på Bilgalleri. http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9904 Der er ikke nævnt noget om Chip andet end som plan. HK er også opgivet til 155. Hvad passer ikke ? Står heller ikke noget om motor præstation i din Salgs annonce. 187 hk er da ellers et vægtigt salgsargument[:)]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 05 okt, 2004 00:52

Hej alle - det med udgangspunktet og evt. ændringer (indsugning, udstødning, knaster) er meget afgørende.
Nu kan der være forskel på rullefelter og deres instrumenters kalibrering. Desuden indvirker temperatur og luftfugtighed på en hvilken som helst motors øjeblikkelige præstationer. Kølig fugtig luft giver bedre fyldning af cylinderne og dermed (målbar) bedre ydelse.
Som tidligere skrevet fik jeg en UniChip mont. & mappet. Det var en kølig let diset morgen i september og min dengang 155 2,0 16v (100% standard) ydede før chipning 163HK (+13) og 193 Nm (+4). Efter chipning var ydelserne 183 HK og 210 Nm samt + 18,5% moment ved 2500 o/min. Iflg. TS Motors (general agent for både UniChip og Dastek dynamometre (samme firma) i Skandinavien) havde de aldrig oplevet så gode resultater; flere nyere BMW og Audi modeller kunne de ikke forbedre ydelserne på.
Specielt i intervallet mellem 1500 og 3800 o/min var forbedringen mærkbar[;)]. Jeg testede aldrig topfarten, hverken før eller efter, men den havde både før og efter rigtig god trækkraft i det (på tyske autobahn)vigtige interval 150 til 190 km/t.
Eneste munus var, at ved halvkvik igangsætning kunne den "tabe" et skridt (udsætter) i tilkoblingen (1. gear) som det ikke lykkedes TS Motor at fjerne, men jeg lærte at køre "uden om".

Peter K
Indlæg: 16
Tilmeldt: 28 sep, 2004 22:46
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter K » 05 okt, 2004 04:34

Ved en Korrekt kalibreret og KTI tilmeldt og kontrolleret testbænk, havde du aldrig opnået de samme resultater. Det er lidt trist at historier fra "de vilde vesten" stadig florerer. Når man i dag overvejer om man vil investere en masse penge i motor tuning, vil man gerne have fakta på bordet. Inden KTI kom på banen, og der kom lidt orden på målingerne, var selv en standard Daitatshu Charade 1.0 godt på vej til 150hk..for hvem gider at betale for en måling der viser 100hk, når den ved siden af viser 130....

Topstykket har et max flow. DER ligger begrænsningen når vi taler N/A. Du kan give den lige så meget luft, benzin eller fri udblæsning som helst.(Det er det en chip+luftfilter+udstødning gør) Når topstykket yder max, så er den ikke længere.

elp: Der er ingen logisk forklaring ud over forkert udmåling, som godtgør en så stor afvigelse i standard ydelse som du beskriver din 155, med kun en chip.
183 hk, Det ville kræve, at dit topstykke på mirakuløst vis var perfekt tilpasset helt af sig selv, dvs. poleret og portet. Det der giver ydelse er i sidste ende ren matematik, og det regnestykke du stiller op stemmer ikke. Man har aldrig kunne hive 20% ektra effekt ud af en motor ved optimering alene.

elp/Suprestuden Beklager hvis du/i føler dig trådt på, men jeg føler ikke det er fair at stikke folk blår i øjnene. Jeg håber vi er eninge om det faktum, at der tidligere var inflation i effekt målingerne. Tal istedet med de seriøse tunere, det har jeg gjort, de vil fortælle det samme som jeg skriver her.(Kilder:Scantune, Novitec, AutoDelta)

elp : Hvis du har købt din 155 brugt, er der jo den mulighed at den fra den tidligere ejer var tunet ? Med standard knaster giver et dygtigt bearbejdet topstykke på en TS, 10-19hk ektra fra standard, hvor 12-15 nok er normen.(kilde: RMC Motor) Var Knasterne skiftet til høj profil knaster, ville det kunne aflæses på momentkurven.

Mht. kold vs varm luft, har du glemt at tage højde for MAF. Med MAF på motoren, er det ikke nogen faktor så længe vi taler om de temperaturer og den luftfugtighed vi har her i DK. ( MAF'en måler fylden af luften og sender et signal til ECU'en, som justerer bensintilførsel derefter.)

Fabrikken opgiver jo også effekten udmålt ved nær optimale forhold, og det er det vi måler udfra. Så selv om det var nok så koldt den morgen, vil afvigelsen være minimal i forhold til "fabriks effekten"

TS 16V motoren har som udgangspunkt en meget høj ydelse. Derfor er det jo også svært at hive mere ud af dem. En Chip optimerer netop din motor, men de giver yderst sjældent mere end 8-12 hk over standard ydelse, og gør de, er det ikke meget over.(kilde:Scantune, Autodelta)

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 05 okt, 2004 05:51

Hej Peter - jeg indledete med "Nu kan der være forskel på rullefelter og deres instrumenters kalibrering. Desuden indvirker temperatur og luftfugtighed på en hvilken som helst motors øjeblikkelige præstationer."
I et tidligere indlæg nævner jer nogle %-vise forbedringer, foretaget samme dag på samme udstyr. Du har ret i, at især HK tallene giver anledning til undren.
Mit point er, vil man - i mit tilfælde - ofre godt kr. 4000,- på en optimering - kan man opnå forbedringer. Hvis man ofre udstødning og f.eks. K&N filter, får man kun det fulde udbytte (udover en "fed" lyd, som jo kan være det man vil have) med en mappet chipoptimering; portning og reprofilerede knaster kræver vel at man remapper chippen (ligesom man rekalibrede karburator og tænding før i tiden).
For mit vedkommende var det momenthullet mellem 1500 og 3800 o/min jeg ønskede at fylde ud (uden fed lyd), og det fik jeg. Nu husker jeg ikke tallene precist, men jeg målte accelerationstiderne før og efter med 1000 o/min interval i 2.,3 og 4 gear fra 1500-5000 o/min; jeg opnåede reelle forbedringer op til og med 4000 og maginalt ved højere o/min (gik til 6000 i 2.&3.).
Min brugt købte 155'ers første ejer var en teknisk ignorent som bare kørte i den og fik den serviceret inkl. olieskift for hver 20k km. Den havde kørt 126k km og var ny serviceret med nye tandremme (og diesel variator) ved chipningen.
Du har fuldstændig ret i, at fabriks værdierne er udmålt ved optimale forhold på optimalt samlede motorer. I min tid i bilbrancen (60'erne til 80'erne) håndsamlede (og vejede stempler, plejlstænger etc. enkeltvis) fabrikkerne de biler som blev stillet til disposition for kontrolmyndigheder og motorjournalister.
Du har også ret i, at en chip optimerer netop en given motor. Trods højprecise maskiner og robotter til samling, så er der stadig stor forskel fra motor til motor indenfor samme serie og specifikation.
Jeg er dog ikke helt enig omkring temperatur og luftfugtighed. Som du selv skriver, så måler MAF'en fylden af luften og doserer benzinmænden derefter. Under de af mig beskrevne forhold er fylden væsentlig forhøjet sammenlignet med en tropevarm og tør sommerdag. Iltmængen er også en faktor som man opdager, når man f.eks. kører i høje bjergpas og det kniber med accelerationen på selv de små stigninger.

Peter K
Indlæg: 16
Tilmeldt: 28 sep, 2004 22:46
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter K » 05 okt, 2004 07:43

elp : vedr. temp og luftfugt. Jeg mener ikke den dag du fortæller om, vil være markant forskellig i forhold til de temepraturer der ligger til grund for målingerne foretaget af fabrikken. Fabrikkerne kører ikke ud i tør varm luft eller op i bjergene for at fastslå effekten :-)

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Tuning"