Våd vej = bremsesvigt?

Bremsepræstationer og bremsekomponenter
Besvar
Alsing
Indlæg: 16
Tilmeldt: 06 jan, 2010 21:42
Geografisk sted: Danmark

Våd vej = bremsesvigt?

Indlæg af Alsing » 01 feb, 2010 21:42

Hej

Jeg har jo lige rundet 30 dage med min dejlige 96' 2,0 16V [:)]
I disse dage har vi jo alle oplevet skiftende fører[B)] med forskellige vanskligheder til følge.
Min værste oplevelse har været bremsernes reaktion på våde veje.
Jeg oplever at bremserne "glider" når jeg har kørt et pænt stykke på våd vej uden at aktivere bremserne. Det vil sige at når jeg trykker på pedalen for at bringe hastigheden ned, så sker der absolut intet de første meter... og så begynder bremsen at få bid. Selv om jeg er opmærksom på problemet bliver jeg nu lidt overrasket hver gang det sker.
Jeg antager at bremserne bliver våde og derfor "glider", men kan det nu også passe? Har I oplevet ligende og i givet fald, hvad kan løse problemet?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 feb, 2010 23:57

Jeg havde en model magen til din for nogle år siden, men husker ikke det problem du har.
Men der er ikke ualmindeligt, at bremseskiverne bliver våde, når vejbanerne er våde af regn, smeltet sne osv.
Jeg kørte på dene årstid med vinterdæk på stålfælge og plastkapsler, så hvis du kører med meget åbne fælge (std. Sports alufælge) med frit udsyn til skiverne, så kan det vel opstå på den måde.

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 02 feb, 2010 02:17

Jeg har også haft en 155 2,0 16v fra 96 [:D] og jeg havde, ligesom Erik, heller aldrig problemer med bremserne.
Mvh. Svend

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 02 feb, 2010 07:30

Hej

Sådan skal den ikke opfører sig, uanset sne eller regn, åbne fælge mv. Der er noget galt: Utæt bremseforstærker, luft i systemet, nedslidte klodser, elendige (billige) klodser, gamle rillede skiver med nye klodser på, dårlige calibre, gamle bremseslanger eller andet!

Alsing
Indlæg: 16
Tilmeldt: 06 jan, 2010 21:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alsing » 03 feb, 2010 21:51

Jeg er tilbøjelig til at være enig med dig Vad. Sådan skal de ikke opfører sig så der må være et eller andet galt. Ville bare hører om I har oplevet ligende og derfor kan pege mig i retning at årsagen.
Tror selv at det er gamle skiver med dårlige klodser.
Jeg kører på meget åbne alu fælge med vinterdæk og skiver mm. bliver derfor hurtig meget våde.
Tror løsningen ligger i nye skiver og klodser. Nogen anbefalinger/ gode råd?

Erik og Svend - jeg kan ikke lade være med at spørge jer, hvorfor I ikke har denne dejlige model mere? Har I haft problemer med modellen?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 feb, 2010 23:42

Jamen, skiver, klodser og kalibere skal være i orden, det gik jeg ud fra at var undersøgt.
Men spreyer man skiverne med vand, så er de våde og bremser ikke før der er tørrede og varmet lidt op.
Jeg var glad for min 155, men da det var ca. tid til skift af bil, fik jeg et tilbud, man ikke kan sige nej til, på en 156 2,0. Min 155 var samme model som din, Sport. Jeg syntes at fjedrene var lidt vel hårde, der var også lidt knirkeri instrumentpanelet, jeg udbebredede visker hakkeriet og fik chippet motoren, så det manglende moment under 3800 omd/m blev forbedret. Min 156, som jeg til gengæld har kørt i i godt 7 år, har ikke haft de problemer, og meget få i øvrigt.

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 04 feb, 2010 08:51

Min 155 havde ac og det ville jeg gerne have igen, uden at skulle betale for at få det sat i og så syntes jeg den var lidt tørstig.[8)]
Min kone påstod hårnakket at hun kunne få den til at køre over 10km/l men det lykkedes aldrig for mig.[:I]
Jeg har nu 2 dejlige 156 sw 1,9 jtd og de kører en halv gang længere på literen og 16v'er er også blevet chippet[:D]
Mvh. Svend

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 04 feb, 2010 17:27

Min 155 var nu ikke så tørstig, kørte omkring 11 km/l. På en tankfuld igennem Polen kørte den 14,5 km/l. Det var så ikke helt med min gode vilje, men polsk vejbelægning holdt farten nede.
Min havde også et eftermonteret a/c system, men det virkede godt sammen med den originale temperatur automatik.

Alsing
Indlæg: 16
Tilmeldt: 06 jan, 2010 21:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alsing » 04 feb, 2010 20:30

Nej Erik, jeg har ikke undersøgt om skiver/klodser er iorden. Jeg har undret mig over hvorfor baggersete skive har en del rust og hvorfor de forreste skiver tilsyneladende får nye/frisk rust over nat, og om det nu virkelig kan passe at den ikke kan bremse når skiven er våd.

Min 155'er er også med A/C. Jeg har i den korte periode jeg har haft den konstaterede at den holder sig på 11+ km/l, har været oppe på 11,9 [:)] med hovedsaglig landevejs kørsel. Jeg syndes den trækker godt helt nede fra 2000 omdr. Hvordan kan jeg se/finde ud af om den er chippet? Hvad for jeg ud af en chip?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 04 feb, 2010 21:00

Rusten på dine forskiver er tegn på at de er fugtige/våde. Rust på bagerste skiver kan være samme problem, men også de ikke bremser enten overhovedet (løsgåelse eller skift af kalibre - meget ofte forekommende).
Vand på skiverne nedsætter bremseevnen betydeligt, et kort øjeblik efter du har trykket på pedalen, når de så er blevet tørret af af klodserne, kommer bremseevnen. Det er ikke specielt Alfa 155, sådan er det på alle biler.
Da 155 var i produktion var der 3 muligheder for chipning.
Superchip http://www.superchips.co.uk/
Squadachip http://squadra-tuning.nl/EN/EN_who_is_s ... tuning.htm
Unichip http://www.dastek.co.za/
De 2 første er en reprogrammeret e-prom som erstatter den fabriksmonterede e-prom i ECU.
Unichip er en ekstra enhed (piggy bag) som sættes ind i ECU'ens stik og kabelbundet sættes i Unichips udgang. Den programmeres på bilen på rullefeldt og kan potentielt give højere effekt og moment end de 2 andre, da 2 motorer af samme type ikke er 100% ens.
Du finder ECU siddende bag beklædningen ud mod skærmen i højre fodrum. Unichippen kan de se sidde udvendig på ECU, de 2 andre skal man åbne den og læse navnet på e-prommen.
Hvis din 155 TS sport er mørkerød (Poteo Rosso), er registreret 1. gang i juli 1996, kan de være min gamle. Jeg solgte den i april 2002, køber boede i Odense området. Den havde en Unichip og 186 HK og 210 Nm, iflg. målingen fortaget ved chipningen.

Alsing
Indlæg: 16
Tilmeldt: 06 jan, 2010 21:42
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alsing » 04 feb, 2010 21:55

Tak Erik [:)]
Jeg har jo rimelig styr på historien på min alfa [:)], så jeg kan se at den er reg. 1. gang 28/6/96 og at den har kørt til service hos Valby Autoforum indtil 3. måned 2000 (106.000 km). Derefter er den kommet til jylland, hvor den er blevet serviceret hos Toms Auto i Solbjerg indtil 6. måned 2009 (238.000 km). Den første nummerplade var RX 55096 [:D] og den første ejer hedder så vidt jeg kan se Henrik Madsen.
Tænker at hvis den har fået en chip så er et af de to værksteder nok vidende om det. Ved du om værksteder generelt gemmer data på de biler de har haft som kunde?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 04 feb, 2010 22:25

Ja, så er det ikke min forhændværende 155.
Jeg ved ikke om de værksteder, som jeg ikke kender, gemmer info om bilerne (så længe for Valby Auto), men kontakt dem.
Mht. til chip, så kan værkstedet have været involveret, men ofte finder ejeren selv ud af at finde og evt. selv montere chips. Jeg bor i Nordsjælland, og kørte til Unichips skandinaviske agent, TS Motor, som bor lidt unden for Hälsingborg.

pallekragh
Indlæg: 71
Tilmeldt: 03 aug, 2007 23:06
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af pallekragh » 05 feb, 2010 04:22

Rust på skiver bag kender alle til ikke kun ALFA-folk og det ved i også godt hvorfor ikke for og prale men det ved jeg... en bil er lavet til og bremse mest på forakslen ja for hvis den bremser mere/mest på bag akslen....... Gør som når man skal til syn også med større biler varm dine bremser en gang imellem bare brug håndbremsen en gang imellem bare ta ved, pas på ikke og træk den for længe ad gangen så skiver og klodser bliver over ophedet men brug den når du alligevel ikke har andet at lave når du kører bag en af de her "FRYGT FOR SNE PERSONER der kører rundt disse dage...

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 05 feb, 2010 05:23

Det lyder fornuftigt, bare ikke når der ligger sne på vejen, det ender let i en snurretur.
Det er rigtigt, håndbremsen skal bruges, også til at rengøre de bagerste skiver.
Men pga. af de kun 10-20% af den samlede opbremsningseffekt ligger på baghjulene, så gror kalibere, håndbremsemekanisme og kabler let fast i rust.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Bremser"