Casterstag fra type 105

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
Christian Bjørnsen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 okt, 2003 03:49
Geografisk sted: Danmark

Casterstag fra type 105

Indlæg af Christian Bjørnsen » 28 maj, 2004 03:18

Hej allesammen.

Jeg er i øjeblikket sammen med en kammerat ved, at lave rust i en Alfetta GTV fra '78 ( Stort arbejde ). Her har rusten virkelig haft fat, men forhåbentligt kommer der et godt resultat ud af det. Nå men det hele bunder ud i, at vi skal have svejset der hvor, at casterstag'en er monteret på inderskærmen. Hvor stort er det hul hvor at gevindet går igennem inderskærmen? Samtidig med dette ville vi udskifte de kedelige gummiskiver med det sfæriske kugleled fra casterstag på type 105. Passer det direkte på GTV'ens casterstag? Og er der forskel på casterstag rfa SZ og type 105-og hvad er bedst?
Håber at der er nogle der kan hjælpe...[:)]På forhånd tak og godt træf næste weekend, da jeg desværre ikke selv kan komme. [V]

Med venlig hilsen fra Christian Bjørnsen.



A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 28 maj, 2004 05:45

Hejsa

Jeg kender ikke til forskellen, men en fra klubben og jeg selv har fået lavet nogle mellemlægsstykker med henblik på IKKE at skærer i karossen. Ydermere har vi fået lavet nogle tynde stålplader der skal fordele trykke på den side der vender ind mod motorrummet. Dog skal man vist dreje noget mere gevind af castorstagen...
Håber jeg kan finde ud af at vedhæfte.. prøver lige

hmm billedet er for stort, men email det gerne til dem der er intr.

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 28 maj, 2004 06:46

Hullet skal både gøres lidt større samt flyttes lidt udaf. Derfor er derfor nemmest gjort, hvis i står med kugleledene i hånden. Hullet skal nemlig ikke flyttes for meget, ad der også skal være materiale til de to bolte, der holder ledet på plads i karrosseriet. Så vidt jeg husker fra jeg lavede det på min 75'er skal castorstangen kortes lidt af - ca. 10mm. Der er desuden nemmest at udfør operationen på en 75 bære arm, da casterstangen her er skruet på den øverste bærarm, mens det vist nok er nittet sammen på Alfetta'en

Kugleleden kan I f.eks købe hos Danielle Dezzi: www.stelvio.dk.

Her er en lille how-to: http://denovich.org/alfa/sikand_mti/milano.html

Christian Bjørnsen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12 okt, 2003 03:49
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Christian Bjørnsen » 28 maj, 2004 21:43

Hej igen.

Og mange tak for svarene. [:)] Det er rart med sådan et forum, hvor der er nogle der er behjælplige når man står med sit problem. Ja på Alfetta'en er castor stangen nittet på, så det var rigtig nok. Tror jeg vil købe et par sfæriske led og så ellers bare komme igang. Fandt forresten en artikel i et gammelt klubblad ( 4/99 ) hvor der står, at man kan vælge at lægge en mellemlægs skive under kugleleddets flange. Og så montere leddet med to 8mm bolte og låsemøtrikker. Så nu må vi se hvordan det spænder an. [:D]

God pinse og venlige hilsener her fra Fyn..

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 28 maj, 2004 21:53

Hejsa,

Jep, det er korrekt at man kan lave et mellemstykke, så man slipper for at ændre på hullet i karosseriet. Men, når nu i alligevel er igang med at svejse osv. så ville jeg personligt bare lave hullet størrer og montere ledet direkte på karosseriet - det ser i mine øjne mere originalt ud. Hullet kan meget nemt udvides med en lille luftdrevet hurtigsliber og en slibesten. En sådan kan erhverves for kr. 100-150 i Harald Nyborg - hvis man altså lige har en kompressor til at trække den :-)

Besvar

Tilbage til "Type 116 Hjulophæng"