Dårlige køreegenskaber

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
René Poulsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 10 jan, 2004 10:31
Geografisk sted: Danmark

Dårlige køreegenskaber

Indlæg af René Poulsen » 15 maj, 2004 09:51

Jeg har et problem med min spider fra 71. Den står lidt skævt, og når jeg kører og giver gas hæver bilen sig mest i foreste venstre side eller sænker sig mest i bagerste højre side om man vil. Er der nogen der kan hjælpe et et godt bud på hvad der kan gøres.

Venlig hilsen,

René



Hykkelbruhn
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06 maj, 2004 22:29
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Hykkelbruhn » 18 maj, 2004 03:16

Det tyder staerkt paa at dine fjedre traenger til afloesning - det er nu heller ikke saa maerkeligt, hvis de der sidder paa, har siddet der siden '71.... Naar du er i gang burde du skifte daemperne ogsaa.

René Poulsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 10 jan, 2004 10:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af René Poulsen » 18 maj, 2004 06:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af Hykkelbruhn</i>

Det tyder staerkt paa at dine fjedre traenger til afloesning - det er nu heller ikke saa maerkeligt, hvis de der sidder paa, har siddet der siden '71.... Naar du er i gang burde du skifte daemperne ogsaa.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du har nok ret, tak for svaret. Hvis nogen har andre forslag er de velkomne til at give et besyv med.

René

clarohr
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 okt, 2003 21:26
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af clarohr » 24 jul, 2004 23:29

For en bil med motor på langs og stiv bagaksel vil bilen altid sætte sig til en af siderne når motoren afsætter sit moment. Forestil dig karosse og motor som en sammenhængende enhed, der prøver at vride kardanakslen og bagakslen som står fast i forhold til underlaget. Bagakslen forbliver vandret på underlaget, mens karosse og motor vil vride sig til en side afhængig af hvad vej motoren drejer ( eller i virkeligheden kardanakslen. Prøv at sætte den i bakgear med håndbremsen trukket). I 1. gear vil alfaen netop løfte venstre side.
For bilens "holdning" ubelastet skal den stå en anelse højest i førersiden (uden chauffør). Hvis det omvendte er tilfældet skal du lige bukke dig ned og checke fjederskålene under forfjedrene. Førersidens skal være fladest, for at holde bilen vandret når det som oftest kun er føreren der er i bilen. Disse skåle bliver ofte forbyttet af ukyndige mekanikere!!!
Nyd din Alfa.
Claus Rohr

René Poulsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 10 jan, 2004 10:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af René Poulsen » 19 feb, 2007 04:24

Hej Claus.

Så fik jeg langt om længe bukket mig ned og kigget efter... Besserwisser[:)]. Ja den ukyndige mekanikker havde byttet om på skålene. Når nu jeg har dig... er der nogle mål for hvor lavt den bør ligge. Skal den feks være lige høj i for som i bag. Er der ellers noget man kan gøre for at forbedre køreegenskaberne

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 19 feb, 2007 18:21

Hej igen René. Først og fremmest skal du tjekke at dine fjedre, støddæmpere, alle styrekugler, styrehus og ikke mindst gummibøsninger både i forhjuls- og baghjulsophæng er i orden.
I sær bøsningerne i baghjulsophænget (der er mange, 11 stk. vist) kan give meget uforudligelig styrereaktioner på ujævn vej, hvis de er dårlige (slidte eller møre).

René Poulsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 10 jan, 2004 10:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af René Poulsen » 19 feb, 2007 20:02

Hvordan tjekker man fjedrene, og styrehuset. De andre ting har jeg kontrolleret, de skulle være ok.

René

René Poulsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 10 jan, 2004 10:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af René Poulsen » 19 feb, 2007 20:03

Hvordan tjekker man fjedrene, og styrehuset. De andre ting har jeg kontrolleret, de skulle være ok.

René

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 19 feb, 2007 20:29

Fjedre tjekkes ved se om de er knækkede, typisk foroven og forneden, hvis OK, så om den har den rigtige højde, de falder sammen med tiden samt om kraften til at presse dem samme er ens parvis.
Styrehuset sidder bagerst i venstre side af motorrummet. Der er et dæksel på oversiden som kan afmonteres med en juster bolt/skrue under. Med den justeres ratslør, stå ved siden af bilen så du kan se forhjulet og nå rattet. I ligeud stilling skal hjulet dreje selv ved meget lille udslag med rattet - ved fuld styreudslag må der gerne være ca. 2-4 cm slør i rattet, få en til at se højre forhjul osgå. Derudover skal styrehuset være fyldt næsten helt op med olie (EP 90 gearolie). Jeg mener der er 2 skruer/bolte man skrue ud, kontrollere olie i forreste hul og fylder på i bagerste. Hvis der er slør i styrehuset, kan man købe ombytning hos div. leverandører som har dele til 105 serien.
Der sidder også et hjælpestyrehus i højre side (for enden af forbindelses stangen som får fra styrehuset hen til hjælpehuset) som der kan være slør i, både akselialt og fra side til side. Sidst er der 8 styrebolte som kan være mere eller mindre slidte, der må ikke være slør i dem. De kan købes nye, bemærk at de 2 kugler som sidder i forbindelsesstangen mell. styrehus og hjælpehus er specielle (mindre diameter) på Spider, pga. at den har lavere fjedre. Er der bare lidt i alle 8, bliver det temmelig meget i alt.

René Poulsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 10 jan, 2004 10:31
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af René Poulsen » 19 feb, 2007 21:04

Jamen så er der da lidt at gå i gang med. Ved du tilfældigvis hvad den rigtige højde er? De skal vel som udgangspunkt være lige høje henholdsvis i for og bag???

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 19 feb, 2007 21:31

Jeg har min instruktionsbog hjemme, så jeg kan sende nogle mål i aften.
Jeg har en værkstedshåndbog her, som giver nogle mål for en belastet bil, 140 kg. fordelt på sæderne.
1 for: A=afstand mellem inderst på nederste triangel til vej. B=afstande fra nederste bolt hjulet drejer om. A minus B = 24 mm (+- 5 mm)
2 bag: Afstanden mellem gummi bumpstoppet og det anlægsplade på bagakslen = 33mm +-5 mm.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 20 feb, 2007 03:22

Hej igen René - Instruktionsbogen er desværre ikke meget hjælp, at hvad som kan bruges er at på min '70 1750 Spider Veloce er totalhøjden angivet til 1290 mm. Desværre ikke om frihøjde over vejbanen e.lign.
De tal jeg opgav ovenstående er for en 2000 Veloce, og de er anderledes end de samme tal for 1750.

Besvar

Tilbage til "Type 105 Hjulophæng"