Topstykkerenovering 1300 GTJ 1966

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Topstykkerenovering 1300 GTJ 1966

Indlæg af Morten » 23 apr, 2006 07:04

Hej...

Lige et par spørgsmål om renovering af den gamle Nordmotor. Det må vel være det rette sted at henvende sig...

Det drejer sig om en 1300 GTJ 1966, med 103 tkm på klokken, som jeg har taget toppen af fordi toppakningen var utæt. Det viste sig da også, at den nærmest var eroderet væk, da jeg fik kigget nærmere på den. Og ganske rigtigt, o-ringene i toppakningen var helt deformerede, nærmest hjerteformede, så de har ikke aftætnet meget, og er sikkert årsagen til oliesvineriet. Nå, det går mere på hvordan topstykket ser ud. Jeg har hæftet nogle billeder ved og spørgsmålene kan nok kun besvares når man ser dem først. 1) Lejerne til knastakslen synes jeg ser lidt brugte ud. Der er rivninger i flere af dem, men er det normalt ? 2) Ventilbægrene er temmelig slidte i "Mantelflächen" (Hvad er det danske ord ?) i top og bund, og i midten ser man et sort spor. Er det OK ? 3) Motoren er generelt meget beskidt indeni, der ligger feks et cm-tykt lag slam i olielommerne mellem knastaksellejerne (Hvor ventilbægrene sidder 2 og 2). Er det normalt ? Forbrændingskammeret er meget sodet, men jeg regner bare med, at det skal renses for koks. 4) Ventilerne rokker kraftigt i styrene, så jeg regner med at skifte ventiler og styr. Imidlertid kan man få renoverede topstykker for omkring 650 EUR, kan det bedre betale sig at købe et sådan i stedet for selv at gå i gang ? 5) Kompressionen er fin, omkring 11,5 bar, så jeg regner ikke med at reparere mere end toppen. Der er dog nogle ridser i en af cylindrene, bør man gøre noget ved det ?


[file]DSCN2252.JPG,46,,0[/file]

[file]DSCN2248.JPG,46,,0[/file]

[file]DSCN2256.JPG,46,,0[/file]

[file]DSCN2230.JPG,46,,[/file]

[file]DSCN2238.JPG,46,,[/file]

[file]DSCN2239.JPG,46,,[/file]

[file]DSCN2240.JPG,46,,[/file]

[file]DSCN2248.JPG,46,,[/file]

[file]DSCN2250.JPG,46,,[/file]

[file]DSCN2256.JPG,46,,[/file]



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 24 apr, 2006 05:38

Hej Morten:
1/Nej, der må ikke være sport og rivninger, altså nye knastlejer
2/Nej, Ventilbægerne (løfterne) må ikke være slidte, altså nye løftere.
3/Nej, det tyder på at olie ikke har været skiftet often nok. Det skal renses væk, også i blokken, et cylinderværksteværksted ved hvad man bruger nu om dage. Efter rensning skal den første olie som hældes på skiftes - og filter - efter 500 km og efterflg. når olie ingen er sort, så på med noget billigt 15W-40. Vandkamrene skal også ses efter for slam, kalksten osv., men det kan cylinderværkstedet, som toppen skal hen og efterses og planes også hjælpe med.
4/ Der må ikke være slør i ventilerne når de sidder i styrene.
Få en pris på renovering af toppen hos et cylinderværksted (du har jo allerede den afmonteret) så du kan sammenligne med prisen på en ombytnings top.
Du bør nok overveje at tage blokken ud for en rensning og samtidig evt. kontrollerer lejer og lejeskallerne på krumptappen.
Der er også den mulighed, at du nøjes med at tage bundkaret af og renser det, oliesien og deb del af blokken indvendig du kan komme til.
Jeg kan ikke huske om du har mit telf. nr., med send evt. en mail til mig, hvis du har nogle spørgsmål, på erik@loye.net
Erik

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 24 apr, 2006 08:08

Hej Erik, og tak for hjælpen. Jeg tror du har ret i, at olien ikke har været skiftet ret ofte. Eller var olien så dårlig dengang, at det gav kraftige aflejringer ? Jeg kunne også se det på beholderen til oliefilteret (der hvor patronen sidder i), der var nok en dl slam i, den blev vasket ud med benzin jeg tror 6-7 gange før det hele kom med ud. Du har ret mht. kedelsten, jeg var ved at rense ud i blokken i dag. Den var en køn blanding af kalkrester og olie, da toppakningennærmest var eroderet væk. Jeg vil tro at der lå 2 - 3 håndfulde skidt og møg, så fliserne foran garagen blev noget beskidte.....

Jeg vil lige prøve at høre en cylindercervice om evt reparation, men tror vist det er billigst med et ombyttertopstykke, når man begynder og liste op alt det der skal skiftes.

Ja, motoren burde nok tages ud og hovedrenoveres, men det bliver nok den anden løsning med at tage bundkarret af, og så rense så meget man kan komme til. Jeg overvejer om jeg skal skrue plejstængerne fra hinanden når jeg nu har åbnet, jeg mener det beskrives på www.veloce.se Så kunne man også lige få set til stempelringene. Kræver det nye bolte og møtrikker til lejeoverfaldene, eller kan man bruge de gamle ?

Fandt forresten lige lidt slør i det primære kædetræk. Sådan lidt på lurenkig vil jeg tro, at kanten på det store tandhjul kan flyttes sig 2-3 mm pga slør. Der er ikke nogen tegn på slid på tandhjulene, skal man bare sætte en ny kæde på ? Er der forøvrigt en kontrollængde på den lange kæde ? Jeg har læst i en bog af Pat Braden, at hvis kæden mellem udstrakt og sammentrykket giver en differens på 1 tomme, skal den skiftes. Måske skulle man bare kbe en ny under alle omstændigheder ?

Jeg skal lige have lånt en 36 på arbejde i morgen til møtrikken til remskiven, så kan jeg få kigget nærmere på sagen.

Min mail er for øvrigt morten.svendsen@12move.dk

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 24 apr, 2006 22:36

Hej Morten - Der er en god ide med at tage stempler (og plejlstænger) ud, men du skal give den stempelringe, hone cylindrene og plejlleje skaller. Jeg tror boltene er almindelige med låseblik, de kan genbruges og også låseblikkene hvis de ikke har været bøjet før, men de koster sikkert næsten ingen ting. Du bør skifte begge kæder, WilleR skriver på sin hjemmeside hvordan du justerer kæden og knastakslerne.
Hvis olieslammet er så slemt som du beskriver, ville jeg overveje at tage motoren helt ud, og få "kogt" blokken og krumptappen helt ud for at få slam og skidtet i vandkamrene helt ud, efterset oliepumpen (og renset hvis den genbruges), nye hovedlejeskaller (alle lejer bør måles efter for slid).
Efterfølgene har den en ½ hovedrep. motor som vil kunne køre mange km./år uden yderligere reparationer.
Erik

Besvar

Tilbage til "Type 105 Motor"