8v - 16v eller V6 på godt og ondt

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
HH
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 sep, 2007 10:50
Geografisk sted: Danmark

8v - 16v eller V6 på godt og ondt

Indlæg af HH » 29 sep, 2007 21:46

Jeg læste med interesse et indlæg af Egebjerg hvor han svare ottzen: "<i>Ja okay, men så går du jo over til tandremsversionen med hvad sig dertil hører - på godt og ondt...</i>

Da jeg endnu ikke har ejet en Alfa, men håber det sker for mig en dag, spørger jeg mig selv - og nu jer alfister: Hvad er godt og ondt ved 8 ventil, 16 ventil og V6 motorene? Er det mere end et spørgsmål om at holde din motor i god stand (vedligeholde) med olie, tændrør og filtre og at man ikke pisker den så længe den er kold?
Jeg syndes valget af motor er svært og alle de indlæg jeg har læst har ikke gjort det ret meget letter.

Forløbig har jeg fået det ud af det at, en 8v motor holder bedre end en 16v og at v6'eren er en ok solid motor... kan I ikke hjælpe mig med at få lidt mere styr over hvad der er godt og ondt ved de 3 typer motor?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 30 sep, 2007 06:18

155 blev i DK solgt 1992-1997, 1. serie uden airbag og sideforstærkninger i dørene, 2. med bl.a. dette udstyr og mere vridningstabil karrosser fra april '93 og fra maj '95 med 15 mm bredere sporvidte og i Super og Sport, sidste 15 mm sænket, stivere fjedre, 16" sorte aul fælge og spoilere.
8V motorene, 1,8 (126HK)og 2,0 (143HK) TS var sidste udgaver af Alfa Nord motoren som havde tjent Alfa godt siden 1954, så de var meget gennemprøvede. De har lidt rigelig vægt at slæbe på i 155(1275kg) og bedste momentet ligger ved 5000 omd/m., så de skal have en del omdrejninger for at accelere som en Alfa. De er meget holdbare og driftssikre, på 2,0 er toppakningen lidt tilbøjelig til at blive utæt. De skal begge have justeret takthjulskæde med mellemrum, og ved høje km tal skiftet justermekanismen, det er ikke besværligt og kan udføres af en fingernem ejer. Det er også klogt at spænde topstykkets moment med mellemrum (60k km).
De 2 motorer blev afløst af 16V motorer i '95 2,0 (150HK), 1,8 (140HK) i '96 hvor også 1,6 (120HK) blev lanceret. Det er en motor som Fiat gruppen udviklede og den blev også brugt i Fiat og Lancia modeller. Topstykkerne er specielle i Alfa varianterne med bl.a. 2 tændrør (TS).
Som alt nyt havde de deres børnesygdomme, de har f.eks. tandremme til træk af knastakslerne og i 2,0 ballance akslerne. Medløber- og strammerhjulene er skrøbelige, og samme med en graverende fejl i service bøgerne, som anbefalede skift hver 120k km, har det kostet mange motorhavarier, fordi hjulene gik i stykker - typisk et ombytningstopstykke og skift af plejllejer. Siden er hjulene forbedrede (af flere gange) og der er udsendt service meddelelse til forhandlerne om kontrol hver 3. år eller 60k km. Skifter remme og hjul efter denne anbefaling, holder det. De første år var indsugningsknastakslens faseforskyder også meget dårlig - de larmede som en dieselmotor meget hurdigt. Det lyder grimt men har ikke nogen betydning for ydelse eller går rigtigt i stykker. De er også blevet forbedrede og holder nu til 100+ km, og skiftes typiske ved hvert andet tandremsskift.
En anden fejl, som ikke rigtigt er blevet forbedret, er at nogle reletivt få af især 2,0 16V bruger meget olie - f.eks. 1l pr. 1000 km. Flertallet bruger enten ingen eller meget lidt olie, - jeg er nu på nr. 2 Alfa med 2,0 motoren, og har ikke haft dette problem - men det er noget man som ejer skal være opmærksom på, da motorerne ikke at blive kørt for langt ned - det går typisk ud over motorernes lejer og er dyrt at reparerer.
16V motorerne har forbedret trækkraften i 155, men de skal dog stadig noget op i omdrejninger, før der rigtigt sker noget - kan dog forbedres med optimering af motorstyringen.
V6 motoren er også en gammel Alfa kending, den er bum stærk og har kun en svaghed omkring den hydrauliske tandremsstrammer som kan blive utæt for olie ret hurtigt. Det ødelægger remmen og kan føre til at den hopper nogle tænder eller knækker. Der finde en modifikation til en bedre mekaniske løsning. V6 har også lidt appetit på olie, men er ikke så sart som 16V, hvis oliestanden bliver en del for lav.
1,6 er efter min mening for svag for en 155, 1,8 8v er vel også, men 1,8 16v går vel an.
Jeg har også prøvet en 2,0 8v, som jeg synes var for svag, hvis den ikke blev holdt højt oppe i omdrejninger. V6 har bedre kræfter, kan også godt lide omdrejninger og har en pragtfuld lyd, men er noget mere tørstig end de 4 cylindrede.

HH
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 sep, 2007 10:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af HH » 30 sep, 2007 10:10

Tak elp - det bringer mig videre når jeg skal finde/vælge min første alfa.

Hvis jeg forstår dig korrekt, så er V6 fra '95 og derefter et rigtigt godt valg. Den er stærk, solid, uden de store problemer hvis jeg sikre at tandremsstrammeren er modificeret. Både 8v og 16v motorere er ok og har deres særheder, men ingen kan ligefrem frarådes på andet end ydeevne.
For alle motorer gælder at service SKAL overholdes og at man skal være særlig opmærksom på at der altid er tilstrækkelig olie på.

Har jeg sådan cirka forstået dig rigitg [:)]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 okt, 2007 04:06

Ja.
For alle biler, uanset mærke gælder, at de skal seviceres til tiden af kyndige mekanikere. Alle biler har hver deres særheder, som kun dem som kender et specielt mærke, kan tage højde for.

Alfadrengen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17 jan, 2008 00:01
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alfadrengen » 17 jan, 2008 00:03

Hey...Alfisto Erik...ved du hvor den omtalte remstrammer til en 155 V6 kan skaffes hennne...FIAT Danmark og Alfa Romeo kender ikke noget til den og den oprindelige strammer kan ikke skaffes mere...min er utæt remmen skal skiftes eller er lige blevet det men hvad gør man...du må vide det..mvh Filip

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 17 jan, 2008 00:44

Prøv at kontakte www.alfatec.dk
På deres hjemmeside står, at de skifter tandrem på V6 for kr. 4000. De har mange 164 V6 som kunder, så de kender nok den opdaterede type.
Iflg. reservedels kataloget er der 2 varianter af remstrammer, og den ene kan ikke længere leveres (der er ikke prisoplysning) den anden har nr. 60513022 og koster kr. 1728,75.
her link til kataloget
http://www.spangerum.com:7080/navi?MOD_ ... &DRW_NUM=3

Alfadrengen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17 jan, 2008 00:01
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Alfadrengen » 17 jan, 2008 04:05

Ok jeg siger tak...FIAT har dog skiftet min tandrem dog uden at skifte strammerhjulet men da det lækker varer det ikke længe før det skal ske. De havde problemer da de ville montere den som også vises på den side du henfører til men den er ikke drevet af motorens smøreolie og hvis man prøver at proppe hullet er der ikke plads til remstrammeren...jeg tager kontakt til Alfa-tec så må vi se hvad de siger...takker

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Motor"