Lav olietemperatur (2.0 16V)

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
pinin
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 nov, 2005 18:13
Geografisk sted: Danmark

Lav olietemperatur (2.0 16V)

Indlæg af pinin » 27 feb, 2007 08:59

Vedr. olietermometer er flg. konstateret:

- Intrumentet giver intet udslag ved normal kørsel.
- Efter motor i tomgang i ca. 30 min. viser instrument 75 gr. hvilket forbliver den maks. værdi.
- Kølevandstemp. ca. 75-80 gr. (normal kørsel) og 90 gr. (tomgang + ventilator)

Har udskiftet temp. sensor og tjekket fuldt viserudslag ved sensor til stel - OK.
Har i øvrigt luset sensorkabel direkte til instrument uden om print for at eliminere denne fejlkilde.

Jf. ovenstående bør temperaturmåleren ikke være behæftet med fejl, hvilket giver anledning til bekymring om den eksakte olietemperatur især under kørsel.

Er det realistisk at olietemp. forbliver under 60 gr. (min. viserudslag) ved normal kørsel over en længere periode sådan som instrumentet indikerer eller kan der være andre fejl på sensor/instrument?

Håber på snarlig input...



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 27 feb, 2007 17:59

Jeg havde en bil som din for nogle år siden, og visninger var identiske. Dels er instrumenterne ikke ligefrem cronometre og dels er Alfa konstrueret til at få tæsk af glade italienere i sydens varme.
150+ km/t på motorvej og 40 grader i luften, så viser instrumenterne køler 90 og olie 100+ grader, det samme på bjergveje og i køkørsel.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 01 mar, 2007 21:24

Hej...

Instrumentets angivelse er måske ikke korrekt, men viser udmærket hvor forkert antagelsen er om, at når vandet er varmt, er motoren varm. På min 1966 1300 GTJ er det ligeledes svært at få olietemperaturen op, ved normal kørsel når den sjældent over 70°C. Og der går ca. 20 km på motorvej før olien er oppe på temperatur, dvs over 80°C. Der er åbenbart ikke sket så meget på det felt, for det samme er tilfældet med vores multivan, der trods alt har vand-olie-veksler. Sjovt nok har den også noget så sjældent som et olietermometer. Det tager ca 20 km på motorvej førend olien er oppe på 100°C. Trods aldersforskellen er bilerne sammenlignelige, da de ca. har samme oliemængde.

ottzen
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 feb, 2007 23:29
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ottzen » 18 mar, 2007 21:38

min alfa ligger omkinig de 70g. uanset hvor meget der bliver spaket til den. både olie+køl hade ikke tænkt at gører de store ud af det da det som sagt er viser fejl + det at de er koldt her mod nord.
men det med at multivan har en højere temp. er nok at der er tale om dissel uden at jeg ved det. for vil temp. tybisk likke i det leje uanset vejeret.

så er det bare om vi skal gører noget ved temp. på vores alfa om vinteren, jeg ved det ikke da min viden = - omkring binzien motorerens temp.

ps har ikke køret alfa om sommeren endnu, men vil tro at temp vil ligge noget højere, og så vil løsning værer at sætte et lille styk plade foran køleren her i den kolde tid.

Scharfenberg
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20 maj, 2010 09:43
Geografisk sted:

Indlæg af Scharfenberg » 27 maj, 2010 10:41

<p>Hej Pinin</p><p></div></p><p>Jeg har gjort samme observation, men kan dog ikke sige jeg har gjort det samme for at finde "fejlen". Jeg er ikke så bekendt med alfa, har kun haft min alfa 155 2.0 TS super i mindre end et år, men olie temp. rykker sig stort set ikke, og ja den har fået tæsk indimellem ;) </p><p></div></p><p>VH Steffen</p>

Michael Jensen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael Jensen » 12 jun, 2010 08:06

Vores 155TS16V har samme skavank. Der skal køres ca. 30 minutter før olie-temp. rykker opad mod de 60-70 grader. Anser det ikke som et problem, bare ærgeligt at instrumenterne er så elendige.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 12 jun, 2010 08:20

Jeg tror ikke instrumentet er specielt upræcist (ikke mere en elektrisk styrede inst. er), men som skrevet for godt 3 år siden, Alfa er overkølet til dansk normal klima. Sommervarme, godt fart på motorvej og klatren op ad bjergpas, så viser olie og vand temp hhv. 90 og 100+ grader. Jeg har flere gange skiftet termostat, og alligevel viser temp. måler i min 156 og tidl. 33 IE og 155 2,0 16v TS kun ca. 75-80 grader ved normal dansk drift.
Min klassiske Spider fra 1970 har dog ingen problemer, kvik kørsel 85 grader, ellers 80 allerede efter 2-3 km fra kold start.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Motor"