Hey,
er der én af jer, der kan fortælle mig, hvordan man strammer knastkæden på min 155 2,0 TS 8V?
Jeg har hørt, at der sidder en skrue/bolt et sted, som "blot" skal løsnes, hvorefter kæden strammer sig selv op. Men hvor sidder den skrue eller bolt?
vh.
Frank
Stramning af knastkæde på 2,0 TS 8v
Hej,
Jeg har selv været med sammen med min "mekaniker" til, at skifte to motorer på min bil og hvad jeg kan huske så sidder denne "bolt" bag på motorer ind mod kabinen, øverst, over generatoren og omkring det "kødben" der holder motoren (venstre side når du står foran bilen). Hvordan selve stramningen foregår tør jeg ikke svare på men forhåbentligt kan du måske nu spore dig ind på hvor "bolten" sidder hvis du da ikke allerede har fundet den. Andre må rette mig hvis jeg er "gal" på den.
//Sauber
Jeg har selv været med sammen med min "mekaniker" til, at skifte to motorer på min bil og hvad jeg kan huske så sidder denne "bolt" bag på motorer ind mod kabinen, øverst, over generatoren og omkring det "kødben" der holder motoren (venstre side når du står foran bilen). Hvordan selve stramningen foregår tør jeg ikke svare på men forhåbentligt kan du måske nu spore dig ind på hvor "bolten" sidder hvis du da ikke allerede har fundet den. Andre må rette mig hvis jeg er "gal" på den.
//Sauber
Tak for svaret. Sagen er ordnet. Jeg snød og fik CarCentre til at skrue. Der sidder en - vist nok 14mm - bolt på venstre side af motoren (ud mod kølervæsketanken og ind mod kabinen). Han løsnede bolten - med noget besvær, da der ikke er ret meget plads - mens motoren kørte i tomgang. Hvorefter han spændte bolten igen. Mere er der ikke.
vh.
Frank
vh.
Frank
Hej - Nu er det godt nok noget siden jeg selv kørte "Nord" motor, men på justerbolten sidder en såkaldt kontra møtrik inderst mod topstykket; den skal først løsnes og fastholdes med en nøgle mens justerbolten spændes ind. Jeg mener at kunne huske, at justeringen foregår med stoppet motor; man spænder til bolten går stramt og slægger ca. en omgang. Men de erfarne drenge hos CarCenter har sikker momentet i armen!
Kæden skal sikkert justeres ved intervaller (se instruktionsbog), men ellers når den rasler, mest tydelig i tomgang.
Kæden skal sikkert justeres ved intervaller (se instruktionsbog), men ellers når den rasler, mest tydelig i tomgang.
-
jensebhansen
- Geografisk sted: Danmark
Ifølge den CarDisc rep-manual til min 75'er strammes knast kæden på følgende måde:
- Kædestrammer bolten løsnes (så vidt jeg husker, så er der ingen kontra-mørtik her).
- Bil sættes i 5 gear og trækkes fremad - sørg for at bil ikke ruller tilbage, da man derved er nødt til at start forfra med stramningen.
- Spænd kædestrammer bolten igen - that's it.
For ældre nord-motorer har jeg også set beskrevet, at man starter motoren og lader den gå i tomgang. Så løsnes bolten, og fjederen bag remstrammere sørger for resten - præcis samme metode som Car Centeret anvendte. Husk endelig at stramme bolten igen.
Den omtalte bolt har, så vidt jeg ved intet med selv stramning at gøre, da dette varetages af a store fjeder bag med kædestrammerhjulet. Boltens eneste funktion er at fastholde kædestrammeren i den rigtige position efter endt stramning.
- Kædestrammer bolten løsnes (så vidt jeg husker, så er der ingen kontra-mørtik her).
- Bil sættes i 5 gear og trækkes fremad - sørg for at bil ikke ruller tilbage, da man derved er nødt til at start forfra med stramningen.
- Spænd kædestrammer bolten igen - that's it.
For ældre nord-motorer har jeg også set beskrevet, at man starter motoren og lader den gå i tomgang. Så løsnes bolten, og fjederen bag remstrammere sørger for resten - præcis samme metode som Car Centeret anvendte. Husk endelig at stramme bolten igen.
Den omtalte bolt har, så vidt jeg ved intet med selv stramning at gøre, da dette varetages af a store fjeder bag med kædestrammerhjulet. Boltens eneste funktion er at fastholde kædestrammeren i den rigtige position efter endt stramning.