Hvordan bruges Econ ?

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 155
Besvar
bokone
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 maj, 2004 07:22
Geografisk sted: Danmark

Hvordan bruges Econ ?

Indlæg af bokone » 04 maj, 2004 07:39

Hej,

Normalt bruger jeg bare klima anlægget (de to grønne lyser ud for knappen "auto") til at kontrollere temperaturen i kabinen med, men hvis det regner uden for, så dugger alle ruder.
Så har jeg hørt at aircondition er godt til at fjerne duggen igen (hurtigt). Jeg trykker på "Econ" og lader temperaturen (indendørs) står, evt. på "Lo" eller mellem 18 og 22 grader, men der sker ikke noget. Det bliver ved med at dugge også selv om jeg sender luft op på frontruden.

Jeg kan konstatere at kompressor køre, da remmen strammes og motorens tomgang falder i omdrejninger. Jeg kan også laver kølig luft, dog ikke så køligt som klima anlægget, når temperaturen står i "Lo".

Hvordan bruges det her aircondition og hvad er det godt til?



Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 05 maj, 2004 06:52

Hej Bo

Jeg har lige haft samme problem med de duggede ruder... (Det skal bemærkes at jeg IKKE har Aircon i min, omend jeg har el. klimakontrol.) Du har garanteret osse mere is på INDERSIDEN end på ydersiden af ruderne om vinteren...!!?

Problemet skyldes simpelthen VAND i bunden af bilen!!! Ja, du læste rigtigt VAND i bunden af bilen...

155'eren er lavet med nogle "kanaler" i bunden som skal lede det sne/vand, man har på skoene, og som siver igennem tæpperne og ned i bunden, ud af bilen. Hvis du udefra kigger op under bunden kan du se nogle "flapper" (på størrelse med en tommelfinger-negl) hvor vandet skal kunne løbe ud...

Da min bil blev undervognsbehandlet for 3 år siden var de ikke opmærksom på at lade disse "flapper/kanaler" stå åben, og det resulterede i at der samlede sig vand i bunden af bilen og et par af disse "flapper" rustede væk (inde under gummiet, så du opdager ikke hvor mørt det er før du begynder at prikke eller banke i karossen...) og rusten havde selvfølgelig grebet lidt om sig (ca. 5-10 cm i diameter)

Under tæppet i bunden af bilen ligger der noget isolering, og under det noget tykt tjærepap som er "limet/varmet" fast i bunden af bilen for at støj- og varme-isolere (og ironisk nok sørge for at vand IKKE kan komme ned til selve blikket i bunden.) Men når det har ligget i vand i små 10 år, er tjærepappet forlængst begyndt at krakkelere og isoleringen er sandsynligvis osse gennemblødt i vand. Gæt selv hvor vandet nu løber hen... ja korrekt, ned i bunden og videre kommer det ikke når "kanalerne/flapperne" er stoppet/lukket til... gæt hvad der skete da vi lavde rusten og åbnede flere af kanalerne med en lille spids skruetrækker, jeps vandet piblede ud...

Resultatet kan kun blive RUST!!! :o(

...OG DUGGEDE RUDER FRA VAND SOM PRØVER AT KOMME UD VED AT FORDAMPE...!!! Og det er lige guf at sætte sig på en kold rude!

Derfor:

Op med tæppet (ikke nødvendigvis ud...) og få det hele tørret godt og grundigt her i sommer. Er isoleringen gennemblødt (dvs. kan du skille det ad i små stumper) så ud med det og noget andet i hvis du lyster. Vil du gå HELT amok kan du pille det gamle krakkelerede tjærepap op og varme noget nyt i... (men det er et hestearbejde da det meste af kabinen skal splittes ad, inkl. midter-konsol, luftkanaler i bunden og kabler til bagagerum, etc. etc.!!!)

Det vigtigste er at få det hele tørt, og holde det tørt ved at lade de "kanaler/flapper" i bunden stå åben (og gerne bruge en sommereftermiddag om året på at sikre sig at den indvendige del af bunden i bilen er tør... det er jo som regel kun de 2 forreste pladser det er galt med da det er der man oftest sidder.)

Konklusion:

Nu dugger min 155'er stort set ikke længere og regner det en lille smule, eller er fugtigt i vejret udenfor, behøver jeg faktisk ikke at tænde for blæseren, men måske blot sænke sideruderne 1 cm for at holde de bagerste sideruder dugfri. (Blæseren larmer osse så frygteligt og om vinteren skulle det køre på fuld styrke for at holde duggen fra ruderne) ved kraftig regn må der dog lidt varme og styrke på blæseren, særlig hvis vi er mange i bilen...

Rust er som udganspunkt ikke en svaghed på en 155'er, ihvertfald ikke udefra kommende, ej heller selvom man ikke har været specielt grundig med undervognsbehandling (misforstå mig, og slæk ENDELIG ikke på det!), men er man ikke opmærksom på små detaljer kan det være et problem INDEFRA!

Dit Aircon virker sikkert fint, men hvis der er så meget vand at det ikke kan "blæse" det ud, nytter det jo ikke noget... Om ikke andet har du en dejlig behagelig temp. i kabinen om sommeren, men jeg vil æde mine gamle gummilister på at det er pga. ovenstående at det ikke kan blæse det dugfri når det begynder at regne.

Eriksen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 25 okt, 2003 17:32
Geografisk sted:

Indlæg af Eriksen » 05 maj, 2004 18:01

Hej Egebjerg!

Vil man kunne konstatere om det er dette som er problemet, ved at lade luften gå ned til fødderne og så sætte fuld varme på, vil der så komme dug? Er måtterne i bunden fugtige?
Eriksen

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 06 maj, 2004 08:10

Hej Bo - når du trykker på knappen Econ så lampen går ud, afbryder du AirCon kompressoren og anlæget er stoppet. Tryk igen på knappen og lampen lyser og anlæget og dets luftaffugter er igang. Så skulle fugten gerne forsvinde i løbet af nogle minuter.
Det er klart, at hvis måtterne er fugtige ell. der står vand under dem, vil dug problemet være værrer.
Vand i kabinen kommer ofte fordi drænet/drænene i luftindtaget foran forrude er tilstoppet af blade og lign. Så løber vandet, når det står højt nok ind via luftkanalerne. Så check og evt. rens dærnet.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 06 maj, 2004 11:19

Eriksen:

Nej, det vil jeg ikke mene du kan. Du må den hårde vej... Du kan evt. nøjes med at pille dørpanelerne af foran, løfte tæppet og stikke hånden ned under og mærke efter om undersiden, samt isoleringen føles vådt og fugtigt.

Jeg har blot konstateret EFTER at vi har lavet rust, og bund og tæpper er tørt, at luftfugtigheden i kabinen er dalet markant!

Om vinteren var der en "klam" fornemmelse i bilen og side-ruderne var krop-umulige at holde dugfri... om sommeren når det regnede duggede de osse til, selv med blæseren på fuld kraft!

Om vinteren er gummi-måtter i bilen løsningen, for vand og sne fra skoene siver lige igennem stofmåtterne og videre ned igennem tæppet, og er dræn-kanalerne i bunden stoppet med Tectyl kan vandet jo ikke løbe ud af bilen...

bokone
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 maj, 2004 07:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af bokone » 06 maj, 2004 15:57

Hej,

Tak for svar, jeg må hellere få kigget på det i den kommende weekend, men jeg har noget at gå efter.

Til Elp- Når jeg trykker på ”Econ” går den ene grønne lampe også ud (dem foran ”Auto” knappen). Trykker jeg på ”Econ” igen, slukker dens lampe og begge lamper foran ”Auto” lyser igen.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Generelle emner"