Rust i karosseri samling

Chassis, døre, klapper og komponenter monteret på karrosseriet.
Besvar
DennisOlsen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 feb, 2005 17:09
Geografisk sted: Danmark

Rust i karosseri samling

Indlæg af DennisOlsen » 17 feb, 2005 17:13

Hej!
Er der nogen der har et godt råd til hvordan man slipper af med rust i en karosserisamling?
Det er samlingen under højre fordør hvor lakken i første omgang skallede af. Det fik jeg skrabet ned og dækket med en lakstift, men der gik ikke længe før rusten var tilbage.
En autolakerer tager en pæn sum penge for at ordne det, på trods af at det er et lille område.



A.Sommer
Indlæg: 257
Tilmeldt: 06 nov, 2003 02:23
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 17 feb, 2005 17:55

Har samme "problem" men har tænkt mig at få det sandblæst til sommer sammen med en del af den nederste del af forskærmene, da de er blevet "sandblæst" med dertilhørende overfladerust så vil jeg male det, behøver jo ikke at være superpænt, da jeg vil have skørter på udover som beskytter panelerne... så væk med rusten, ny maling på og masser af rustbeskyttelse inden under og så skørter på..[8D]

DennisOlsen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 feb, 2005 17:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af DennisOlsen » 17 feb, 2005 18:38

Jeg har også tænkt på at få skørter på bilen til foråret. I første omgang har jeg bestilt noget Turtle rust eater som jeg vil prøve.
Måske vil jeg slibe hele området ned med sandpapir og så give det grunder, lakstift og klarlak til sidst. Jeg tror bare ikke det bliver så pænt, men det er vel bedre end rust?

tpsimmert
Indlæg: 50
Tilmeldt: 22 jan, 2004 17:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tpsimmert » 17 feb, 2005 19:58

Hej Dennis.

Den karosserisamling du omtaler er et kendt problem siger Alfa. Alfa har valgt at lave en samling et af de mest udsatte steder (selv med stænkklapper fyger det ind med småsten og sand), de har valgt at lave den sjusket (på min bil er der i den ene side en desideret åbning mellem de to pladedele på ca. 0,5 mm), og for at sætte trumf på har de vendt samlingen så den bliver så sårbar som muligt og så vandet fra vinterens saltbade presses ind mellem samlingerne (gabet er mod kørselsretningen - ikke med). Men bortset fra det er Alfa vist i øvrigt ikke særlig modtagelig for rust (min 98'er har ingen rust som jeg kender til).

Jeg henvendte mig til Alfa for at få et løsningsforslag, idet lakken på begge sider af bilen var slået og slebet af. De foreslog en afrensning af rust, lukning med en pasta og derefter lakering. Pris: 2000,- eks. moms. ......pr side!!!
Alfa oplyste at man en overgang havde løst problemerne med at montere klar tape over samlingerne. Men det havde den ulempe at tapen med tiden løsnede sig og derfor kunne samle vand i stedet for at holde det ude!

Jeg tog op til min egen mekanikker og spurgte til sådan noget pasta. Han havde noget i sort. Det er ret let at arbejde ind mellem et eventuelt gab i samlingerne, kan smørres pænt ud, og binder fantastisk godt. Det kan males over og malingen skulle blive siddende. Jeg har endnu ikke malet mit over, så der er en lille sort stribe under hver dør. Den bliver malet til sommer. Jeg tror det er den absolut bedste løsning, og min mekanikker sagde at han altid brugte det når han havde svejset plader sammen.

Spørg på et autoværksted om de har noget. Alternativt kan jeg undersøge hvad det hed og hvor det kan købes.

Mvh Tom

DennisOlsen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 feb, 2005 17:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af DennisOlsen » 17 feb, 2005 21:13

Hej Tom
Tak for svaret. Jeg havde faktisk slet ikke overvejet at fylde samlingen ud. Det lyder som en god idé.

Du må meget gerne finder ud af hvad den der pasta hedder, eller evt. bare hvilken type det er.

/Dennis

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Karrosseri"