Plast-inderskærme.

Chassis, døre, klapper og komponenter monteret på karrosseriet.
Besvar
tpsimmert
Indlæg: 50
Tilmeldt: 22 jan, 2004 17:09
Geografisk sted: Danmark

Plast-inderskærme.

Indlæg af tpsimmert » 05 jul, 2004 21:48

Jeg læser og hører ofte at plastik-inderslærme er det eneste rigtige at montere på sin bil. Jeg har en 156'er, og kan se, at der er flere forskellige fabrikanter af plastikinderskærme til bilen.

Men - mit spørgsmål går nu på; bør man montere plastik-inderskærme frem for de originale filt-inderskærme - giver det en mere effektiv "rustbeskyttelse"?

Ofte bliver man tudet ørerne fulde af at du bør gøre dit og dat, men næsten lige så ofte er der mere "mode" i at gøre som man gør, end reel virkning og "vindelse" - man kan f.eks. stadig møde biltilbehørssælgere fra ellers seriøse firmaer, der hævder at alufælge ("letmetalfælge") er bedre end stålfælge fordi de vejer mindre (en sådan vægtreduktion kan for mig at se kun opnås ved at gå fra 17" stålfælg til 13" alufælg eller ved at købe en af de specielt designede og ret dyre letvægtsalufælge).

For mig at se vil vand og ikke mindst salt (også) kunne trænge ind bag plast-inderskærme, med mindre de er tæt forsejlede. Muligheden for at vand bag skærmene fordamper er yderst ringe, hvorfor det for mig at se vil kunne opholde sig væsentligt længere bag disse end ved filt-inderskærme!?

Desuden vil jeg forvente at der kommer en del mere støj fra hjulkasserne ved montering af plast-inderskærme.

Er der nogle der har erfaring med plast-inderskærme. Også gerne med montering af dem - er det muligt at udføre opgaven selv ved hjælp af donkraft, værktøj m.v. uden at man er automekanikker?

Med venlig hilsen Tom



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 06 jul, 2004 04:25

Hej Tom,

Grunden til at filtinderskræm har fået et dårligt rygte er ville primært, at de efter en årrække begynder at "drikke" vand - og specielt på vores bredegrader saltvand. Man må gå udfra et filtinderskærme fra ny af er imprægneret med et eller andet, der gør at de skyer fugten, men dette varer sikkert ikke ved.

Der vil næsten altid også være fugt og vand bag en inderskærm, hvad enten de er lavet af filt eller plastik, for det er umligt at forhindre når man tænker på hvor meget vand der sprøjtes rundt i skræmkasserne på en god våd sommerdag i starten af juli. Da plast ikke drikker vand vil der derved hurtigere bliv tørt bag inderskærmen i forhold til hvis denne var lavet at filt.

Kenneth K
Indlæg: 21
Tilmeldt: 20 okt, 2003 19:27
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Kenneth K » 06 jul, 2004 19:55

Da jeg var til syn med min 156'er i oktober måned sidste år, blev jeg rådet til at skifte til plastinderskærme p.g.a. de 'drikkende' filtinderskærme. Synsmanden havde set mange rust-'uheld' forårsaget af filtinderskærme.

Med hensyn til støj, hvis du har tænkt på det, er der ikke nævneværdig forskel.
Det eneste du skal sørge for, er at plastinderskærmene sidder rigtigt, da de kan skrabe på, hvis du kører med brede dæk og fælge.

Ellers kan jeg blot anbefale plastinderskærme.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 06 jul, 2004 23:47

Hej Tom.
Mht. vand og salt er du forkert på den. Plasticinderskærme beskytter mod mekanisk slid i skærmkassen og fugtige "kager", der giver rust. De er ikke kun tæt forsejlede, de er uigennemtrængelige. En rigtigt udformet inderskærm giver plads til ventilation, så der ikke opstår fugt mellem skærm / plasticinderskærm. Selvfølgelig vil der stadig være påvirkning af salttåge, men i forhold til normal "saltvask" er det mindre skadeligt. Fordelene set fra min side er, at man kan anvende tynd penetrerende rustbeskyttelse under inderskærmene i stedet for det tykke lag man normalt anvender. Det har nemlig den kedelige tendens, at det tørrer op og revner, og så ruster det rigtigt inde bagved. Den tynde rustbeskyttelse forbliver elastisk i lang tid og er efter min mening det eneste rigtige.

Selv en tynd plastskærm giver megen støjdæmpning, stik imod hvad du forventer, hvilket jeg har oplevet på både min 146 og vores Fiat Punto. Især i regnvejr er der mere stille fra hjulkasserne.

Inderskærmene i Puntoen er de bedste, de er fra Lokari. De passer perfekt og går helt ud til skærmkanten, således der ikke kan lægge sig skidt i ombøjningen ud mod karosserisiden. De er lette at montere, og behøver kun 2-3 skruer for at sidde fast. Prisen er lidt pebret, 985 kr for 2, men på den anden side hvor meget inderskærm kan man renovere for en tusse ? Mht. montage tager det nok en time pr. hjul, når man skal rense af, give rustbeskyttelse, sætte skruer i og måske tilpasse / afgrate et par hjørner på skærmen. Til gengæld kan man så glemme alt om rust i inderskærmene i rigtig mange år.

Med venlig hilsen

Morten

alfalund
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 sep, 2003 02:59
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 08 jan, 2005 19:43

Som sagt andetsteds - http://www.helsingebilpleje.dk kan det hele til Alfa.

Der er ikke mere støj med plasticinderskærme bag, nærmere tvært imod.

Processen er illustreret på hjemmesiden. Faktisk ligger plastskærmen under bilens skærm, men du ser det kun hvis du er opmærksom på det - og næsten ikke på en mørk bil.

Uanset galvanisering drejer det sig som nævnt om fysisk beskyttelse, specielt af skærmkanten; sten og grus vil med årene sandblæse skærmkanten for både lak og galvanisering - og så er der frit spil for rusten...

Ole Nielsen
Indlæg: 115
Tilmeldt: 08 aug, 2004 15:32
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Nielsen » 20 feb, 2005 15:45

Vedr. filt-inderskærme, så er der jo delte meninger.
Min mening er, at de er ok. Hvis Ford og Mazda montere dem på helt nye biler, såsom Mazda 6 og de nye Ford-modeller, så må der da være noget godt ved dem. De er garanteret også dyrere at lave end plast på en ny bil.
Hvis bilen er rustbehandler efterfølgende, og skærmene er blevet afmonteret, burde det ikke give problemer.
Det kunne være sjovt at se nogle tests af biler med/uden.
Tektrol montere lister på skærmkanterne for en mere effektiv beskyttelse. Se evt. www.tektrol.dk

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Karrosseri"