Trækaksel typer

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Trækaksel typer

Indlæg af jensebhansen » 17 feb, 2004 23:30

Hejsa,

I går kiggede jeg lidt på mit lager af reserve trækaksler og nav, og blev lidt overrasket, da jeg fandt udaf at der åbentbart findes mindst to forskellige typer: en type hvor trækakslen er fasthold til navet vha. en bolt og skive spændt ind i trækakslen igennem navet centrum, og en type hvor trækakslen er fastholdt vha. udvendligt genvind og en låsemøtrik på navets ydreside. Samtidig var det også forskel i udformningen af navets lejehuse, hvor den ene så kraftigere ud (vist nok den med bolten) end den anden.

Er der her tale om en "nyere" og en "gammel" type? Er det den samme større hjullejer der benyttes?



ole fisker
Indlæg: 84
Tilmeldt: 05 maj, 2003 22:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ole fisker » 18 feb, 2004 00:43

Hej jens

Bolt i midten (indvendigt gevind i drivaksel) = Alfasud

Møtrik for enden af drivaksel (udvendigt gevind på drivaksel) = Alfa 33

MVH
Ole F

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 18 feb, 2004 01:52

Hejsa Ole,

Tak for hjælpen :-)

Vil det sige at den følgende antagelse også gælder:

Bolt i midten = bremser indenbors ved gearkassen
Møtrik for enden = bremser ude ved hjulene

ole fisker
Indlæg: 84
Tilmeldt: 05 maj, 2003 22:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ole fisker » 18 feb, 2004 05:51

Ja, korrekt

MVH
Ole

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 18 feb, 2004 18:43

Ole,

Tog lige et kort kig på navet igåraftes og fandt lige på endnu et spørgsmål. På bagsiden af navet (på trækaksel siden) sidder en ringmøtrik, hvis umiddelbare formål er at spænde navet fast til lejet. Skal denne ringmøtrik spændes til et specifikt moment for at lejet bliver forspændt korret, eller er ringmøtrikkens eneste formål at fasthold navet i forhold til lejets inderside?

ole fisker
Indlæg: 84
Tilmeldt: 05 maj, 2003 22:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ole fisker » 18 feb, 2004 19:20

Alfasud tilspænding: 285-343 NM
Alfa 33 tilspænding: 226-265 NM

Med den tilspænding må man formode at der sker en svag forspænding af lejet.

MVH
Ole F

jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 18 feb, 2004 19:53

Ole,

Ok, så skal jeg have det store værktøj frem - både når jeg skal skille det ad og samle det igen. Er der et godt trick til at få det gamle lejes yderring ud af lejehuset? Jeg går udfra at lejet sidder med en eller anden grad af prespasning i forhold til lejehuset - selvom lejet også fastholdes af en påboltet flange på ydresiden af lejehuset. Kan man eventuelt tillade sig at varme lidt forsigtigt på lejehuset eller skal man bare finde knofedtet frem?

ole fisker
Indlæg: 84
Tilmeldt: 05 maj, 2003 22:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ole fisker » 19 feb, 2004 06:10

Op i pressen og afsted det går !
Der skal ikke så meget til, kan ikke huske det præcist; men 2-5 tons. Ingen grund til varme, med mindre det hele er groet godt sammen !

Besvar

Tilbage til "Alfasud/Sprint Alle modeller Hjulophæng"