Fråga om ATB

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
Spiros54
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 okt, 2003 23:47
Geografisk sted: Sweden

Fråga om ATB

Indlæg af Spiros54 » 17 jan, 2004 08:43

Hej på er
Efter jag har monterat en Quaife ATB på min Alfasud, har jag märkt följade:
Ratten har blivit "tung", drar åt venster speciell under acceleration och vill gärna "wobbla" lite även i mittläge under konstant hastighet!
Det blev monterat i en Alfaverkstad och jag hade inte märkt en sådan beteende innan!
Era erfarenheter mottages gärna!
Spiros



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 20 jan, 2004 03:44

Spiros,

Jeg går udfra at du mener et Quaife Torsen diff? Jeg har selv et sådan monteret i min racer Sud, og det jeg har noteret mig er at man skal holde meget fast i rattet hvis hjulene er drejet ved start og man vil forsætte med at dreje, for torsen diffet gør at bil har MEGET lyst til at kører lige ud.

At bilen trækker til den ene eller den anden side har jeg ikke været udsat for (jeg har også kun haft fornøjelsen af at kører een gang i raceren), men jeg kunne godt forstille mig at uens dæktryk, slidte bøsninger og bærekugler blev afsløret nemmer med et Torsen spær end med det originale diff. Så jeg ville nok starte med at undersøge diverse bøsninger og bærekugler.

Nu ved jeg jo ikke hvor meget der har været skildt ad for at skifte diffet, men det vil måske også være en god ide at gå alle bolte og møtrikker over med en nøgle, for at checke at alle bolte er blevet spændt ordentligt efter at tingene har været skilt af. Det kunne jo være at en bolt/mørik er løs og derved giver ændret castor/camper stilling ved acceleration???

Spiros54
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 okt, 2003 23:47
Geografisk sted: Sweden

Indlæg af Spiros54 » 21 jan, 2004 06:01

Hej Jens
Och tack för din svar!
Jag upptäckte att jag hade fel tryck i däcken!Det fixade sig det med "wobbling" och annat styrproblem!
Man MÅSTE hålla i ratten riktig!
Jag provkörde lite i förrigår när det var fläckvis is i asfalten och det var upplevelse!
I en rondel, där en Mercedes(nyare model) hade snurat rund(!) jag kom in med en acceptabel hastighet och det var full kontrol!
PS:Ja, det är en Quaife, Automatic Torque Biasing diff!
Spiros

Besvar

Tilbage til "Alfasud/Sprint Alle modeller Drivlinje"