Gule lygter - lovligt?

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Gule lygter - lovligt?

Indlæg af alfa33 » 26 okt, 2004 08:47

Hej

Input om forlygter søges.

Er det lovligt at montere gule lygter i forkofanger, mens de alm. forlygter er hvide? Eller er det sådan at både lygter i kofanger og alm. forlygter skal være samme farve for at det er lovligt (kan synes)?

Jeg har fået tilbudt et sæt gule lygter (forkofanger) til min 33 (serie 3) rimeligt billigt og da de gamle står til udskiftning kunne det være en mulighed.

Meninger, erfaringer mht. "gult" lys modtages meget gerne...



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 26 okt, 2004 20:37

Hej Henrik - Som jeg kender loven er det tilladt at have hvide forlygter og gule tågelygter. Almindeligvis er det pærerne som er gule (nu også halogenpærer), men jeg har da (for længe siden) set tågelygter med gule glas.
NB! Hvis glassene i dine gamle tågelygter er hele (hvad de jo nok ikke er), kan de vel skiftes over.

alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa33 » 27 okt, 2004 09:15

Hej - tak for svaret. Er det også tiladt at bruge tågelygterne som kørelys eller må man kun bruge dem når det rent faktisk er tåget?

Glasset i de gamle lygter er desværre ikke hele mere, men revnet.

Alfista
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13 okt, 2003 18:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Alfista » 27 okt, 2004 16:49

Lygteglas skal være hele og uden revner. Tågelygter må bruges som kørelys - men så må du ikke have dit positionslys tændt samtidigt! Tågelygter må kun bruges sammen med kørelyset når det er tåget. (er selv blevet stoppet for at have begge tændt i klart dagslys - herregudda).

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller El-system"