Hej Mads
Jeg forstår fortsat ikke, hvad du vil med lambda-sonden. Chiptuning og lamda-sonde har ikke noget med hinanden at gøre. Chip-tuning bliver i hvert fald ikke nemmere med lambda-sonde, tværtimod.
Der er også den ting, at biler uden kat. er klemt forureningsmæssigt med lav CO, som så i øvrigt giver mindre brændstofforbrug.
Hvis man sætter lambda-sonde på en bil (og lader motorstyringen udnytte denne lambda-sonde), men IKKE monterer katalysatoren, så forurener bilen faktisk mere, end bilen uden lambda-sonde. Det betyder også, at hvis du skal have synet din bil et sted, hvor de virkelig kender reglerne, så vil din bil IKKE blive godkendt, hvis den kører med brug af lambda-sonde og "katalysator-programmet" i motorstyringen, men den tilhørende katalysator ikke er monteret!
På baggrund af de tidligere tekster her i tråden, tror jeg, at din motor "tror", at der skal være lambda-sonde (og katalysator) på, og da den ikke får signalet, går den i nødprogram. Du kører altså i nødprogrammet, som giver alt for fed blanding, og som giver problemer med tændrør, der "slukker".
Hvis du bare finder relæet med jumperen og får sat den rigtigt (der er 4 positioner), så vil alle dine problemer formentlig være løst, og du får den bedst kørende bil.
mvh
Peter
PS: Jeg synes ikke, at relæet på billedet ser ud som noget, hvor man har fire muligheder for placering af en jumper. Hvis ikke der er nogen her på sitet, der kan give den endelige løsning, må man måske ty til et autoriseret værksted, der også var Alfa Romeo-værksted, da Alfa 33 16V kat. var ny!
Lambda og Iresa
-
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
- Geografisk sted: Danmark
Peter,
Nu kan jeg kun udtale mig om hvorledes det er på en 75'er, så dette skal tages med et gran salt.
På 75'erne ligner denne lille boks et ganske almindelige relæ, som det på billedet, og der er ingen jumpere, der kan flyttes. Fra fabrikken giver forskellige relæer følgende konfiguratins muligheder: Oktan: 95/98, Cat: ja/nej. Afhængig af farven konfiguere det så motorstyringen til disse parametre. Det relæ der sidder på min 75'er gult som det på billedet, og dette skulle så vidt jeg husker betyde følgende: Oktan: 95, Cat: Ja.
Dette underbygger således Peters ide om at din motor forventer en lambda værdi, hvilket den ikke får, og derved kører for fedt.
Jeg fandt forresten lige denne oversigt på egroups - det er godt nok stadig for en 75'er, men måske det stemmer overens alligvel:
lambda fuel 'relay' connection1 connection2
---------------------------------------------
no 98 none no no
no 95 red yes no
yes 95 yellow no yes
yes 91 ?? yes yes
Nu kan jeg kun udtale mig om hvorledes det er på en 75'er, så dette skal tages med et gran salt.
På 75'erne ligner denne lille boks et ganske almindelige relæ, som det på billedet, og der er ingen jumpere, der kan flyttes. Fra fabrikken giver forskellige relæer følgende konfiguratins muligheder: Oktan: 95/98, Cat: ja/nej. Afhængig af farven konfiguere det så motorstyringen til disse parametre. Det relæ der sidder på min 75'er gult som det på billedet, og dette skulle så vidt jeg husker betyde følgende: Oktan: 95, Cat: Ja.
Dette underbygger således Peters ide om at din motor forventer en lambda værdi, hvilket den ikke får, og derved kører for fedt.
Jeg fandt forresten lige denne oversigt på egroups - det er godt nok stadig for en 75'er, men måske det stemmer overens alligvel:
lambda fuel 'relay' connection1 connection2
---------------------------------------------
no 98 none no no
no 95 red yes no
yes 95 yellow no yes
yes 91 ?? yes yes
elp,
Jeg er ret sikker på, at ledninger ikke er blevet kortsluttet! Men det er selvfølgelig en mulighed..
Peter,
Jeg har bare fået fortalt, at man ved chiptuning gør brug af lambdaens informationer til at beregne det optimale blandingsforhold ved forskellige belastninger. Men hvis den virkelig kan undværes, så vil jeg helst det!
Jeg tror også, ligesom jensebhansen, at det er det rigtige relæ. Det passer også med farverne beskrevet på www.sanderfamily.com og det jensebhansen har fundet på egroups. Spørgsmålet er så bare nu, hvor man får fat i sådan et rødt relæ (som det åbenbart skal være)..!? Tror I det er noget en normal Alfa-reservedelsforhandler kan skaffe?
Jeg er ret sikker på, at ledninger ikke er blevet kortsluttet! Men det er selvfølgelig en mulighed..
Peter,
Jeg har bare fået fortalt, at man ved chiptuning gør brug af lambdaens informationer til at beregne det optimale blandingsforhold ved forskellige belastninger. Men hvis den virkelig kan undværes, så vil jeg helst det!
Jeg tror også, ligesom jensebhansen, at det er det rigtige relæ. Det passer også med farverne beskrevet på www.sanderfamily.com og det jensebhansen har fundet på egroups. Spørgsmålet er så bare nu, hvor man får fat i sådan et rødt relæ (som det åbenbart skal være)..!? Tror I det er noget en normal Alfa-reservedelsforhandler kan skaffe?
Hehe, problemet er bare, at jeg har kørt i den de sidste par dage uden problemer, så den eneste måde jeg vil kunne se om det er blevet bedre, er ved at lave en CO2-test. Og sådan en tester har jeg ikke lige stående hjemme i baghaven.. [:)]
Men jeg prøvede at pille relæet ud den anden dag, og mht. tomgang osv. er der ikke nogen forskel!
Før en lambda eller et andet relæ kan komme på tale, skal jeg dog lige have den samlet. Jeg har pillet hele kabinen ud af den, fordi varmeanlæget var utæt og skulle skiftes...Det var et større arbejde end jeg lige havde regnet med!! [B)]
Men jeg prøvede at pille relæet ud den anden dag, og mht. tomgang osv. er der ikke nogen forskel!
Før en lambda eller et andet relæ kan komme på tale, skal jeg dog lige have den samlet. Jeg har pillet hele kabinen ud af den, fordi varmeanlæget var utæt og skulle skiftes...Det var et større arbejde end jeg lige havde regnet med!! [B)]