Lambda og Iresa

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 09 feb, 2005 21:38

Hej Mads

Jeg forstår fortsat ikke, hvad du vil med lambda-sonden. Chiptuning og lamda-sonde har ikke noget med hinanden at gøre. Chip-tuning bliver i hvert fald ikke nemmere med lambda-sonde, tværtimod.

Der er også den ting, at biler uden kat. er klemt forureningsmæssigt med lav CO, som så i øvrigt giver mindre brændstofforbrug.

Hvis man sætter lambda-sonde på en bil (og lader motorstyringen udnytte denne lambda-sonde), men IKKE monterer katalysatoren, så forurener bilen faktisk mere, end bilen uden lambda-sonde. Det betyder også, at hvis du skal have synet din bil et sted, hvor de virkelig kender reglerne, så vil din bil IKKE blive godkendt, hvis den kører med brug af lambda-sonde og "katalysator-programmet" i motorstyringen, men den tilhørende katalysator ikke er monteret!

På baggrund af de tidligere tekster her i tråden, tror jeg, at din motor "tror", at der skal være lambda-sonde (og katalysator) på, og da den ikke får signalet, går den i nødprogram. Du kører altså i nødprogrammet, som giver alt for fed blanding, og som giver problemer med tændrør, der "slukker".

Hvis du bare finder relæet med jumperen og får sat den rigtigt (der er 4 positioner), så vil alle dine problemer formentlig være løst, og du får den bedst kørende bil.

mvh
Peter

PS: Jeg synes ikke, at relæet på billedet ser ud som noget, hvor man har fire muligheder for placering af en jumper. Hvis ikke der er nogen her på sitet, der kan give den endelige løsning, må man måske ty til et autoriseret værksted, der også var Alfa Romeo-værksted, da Alfa 33 16V kat. var ny!



jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af jensebhansen » 09 feb, 2005 21:53

Peter,

Nu kan jeg kun udtale mig om hvorledes det er på en 75'er, så dette skal tages med et gran salt.

På 75'erne ligner denne lille boks et ganske almindelige relæ, som det på billedet, og der er ingen jumpere, der kan flyttes. Fra fabrikken giver forskellige relæer følgende konfiguratins muligheder: Oktan: 95/98, Cat: ja/nej. Afhængig af farven konfiguere det så motorstyringen til disse parametre. Det relæ der sidder på min 75'er gult som det på billedet, og dette skulle så vidt jeg husker betyde følgende: Oktan: 95, Cat: Ja.

Dette underbygger således Peters ide om at din motor forventer en lambda værdi, hvilket den ikke får, og derved kører for fedt.

Jeg fandt forresten lige denne oversigt på egroups - det er godt nok stadig for en 75'er, men måske det stemmer overens alligvel:

lambda fuel 'relay' connection1 connection2
---------------------------------------------
no 98 none no no
no 95 red yes no
yes 95 yellow no yes
yes 91 ?? yes yes

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 09 feb, 2005 23:30

elp,

Jeg er ret sikker på, at ledninger ikke er blevet kortsluttet! Men det er selvfølgelig en mulighed..


Peter,

Jeg har bare fået fortalt, at man ved chiptuning gør brug af lambdaens informationer til at beregne det optimale blandingsforhold ved forskellige belastninger. Men hvis den virkelig kan undværes, så vil jeg helst det!
Jeg tror også, ligesom jensebhansen, at det er det rigtige relæ. Det passer også med farverne beskrevet på www.sanderfamily.com og det jensebhansen har fundet på egroups. Spørgsmålet er så bare nu, hvor man får fat i sådan et rødt relæ (som det åbenbart skal være)..!? Tror I det er noget en normal Alfa-reservedelsforhandler kan skaffe?

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 09 feb, 2005 23:35

Mht. at høre et værksted der rodede med 33'ere da 16v'eren var ny, er der så nogle der har et forslag til hvilket det kunne være? Da 16v'eren kom på markedet var jeg jo knap nok begyndt i skole.. [:)]

Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 10 feb, 2005 01:10

Mads,
Start med at hive "relæet" ud... Så er der jo ingen forbindelser - svarende til at du kører uden kat og på 98 oktan. Den vil dog sikkert ikke have nogle problemer med at køre på 95.
Kør så en god lang tur og fortæl os bagefter om det er blevet bedre? :-)

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 10 feb, 2005 01:38

Hehe, problemet er bare, at jeg har kørt i den de sidste par dage uden problemer, så den eneste måde jeg vil kunne se om det er blevet bedre, er ved at lave en CO2-test. Og sådan en tester har jeg ikke lige stående hjemme i baghaven.. [:)]
Men jeg prøvede at pille relæet ud den anden dag, og mht. tomgang osv. er der ikke nogen forskel!

Før en lambda eller et andet relæ kan komme på tale, skal jeg dog lige have den samlet. Jeg har pillet hele kabinen ud af den, fordi varmeanlæget var utæt og skulle skiftes...Det var et større arbejde end jeg lige havde regnet med!! [B)]

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller Motor"