ubrændt benzin i motor?

Motor, motor-styring og komponenter på motor
alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

ubrændt benzin i motor?

Indlæg af alfa33 » 30 nov, 2004 23:50

Jeg har problemer med, at motoren på min 33 16v ikke forbrænder benzinen ordentligt, hvilket betyder at den tilsyneladende "drukner." Den starter på 3 cyl (det kendte problem!)og kører kort efter så normalt på alle 4 cyl, som den skal. Men nu bliver den så pludselig ved med at gå på 3 cylindere - altså konsekvent. Bortset fra at den selvfølgelig ikke går som den skal, så trækker motoren faktisk så man ville kunne køre i den...(men det gør man så ikke). Luftmassemåleren skulle stå korrekt, så den får rette mængde benzin. Iøvrigt er alle tændrør lige blevet skiftet til de efterhånden meget omtalte Golden Lodge. Kan det være lambda der laver ballade?

Min mek. er ved at undersøge det nu, men har endnu ikke fundet fejlen. Ville være super hvis nogen her havde nogle forslag, så jeg kunne være lidt forberedt/bedre vidende om mulige fejlkilder. Måske har andre selv haft problemet?



Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 01 dec, 2004 10:33

Hej Henrik

Har du checket kablerne til tændrørerne ?? Hætterne ??
Tænder tændrørene ved stelforbindelse ??

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 01 dec, 2004 10:53

Enig med Lars.

Derudover : Jeg (og mange andre) har meget dårlig erfaring med Golden Lodge rør,specielt på boxer 16v.Jeg vil æde min gamle hat på at problemet findes her.

Få din mekker (eller en eller anden) til at måle modstanden i dine tændkabler.Viser det sig at det ser ok ud,så bid i det sure æble,og køb de "originale" NGK platinium rør til 16v'eren.De dur !!!!

Jeg skriver "bid i det sure æble" pga. prisen.Køb dem ikke ved Alfa,-de er alt for dyre (tidl. omkring 1500,-/4 stk.).Kan du ikke finde dem nogen steder,vil jeg gerne se om jeg kan finde en go' pris for dem.Men prøv at hør' Alfa om pris,det kunne jo være de har besindet sig med årene [:0][:p]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 dec, 2004 20:06

Hej Henrik - hvis du skal bide i de æbler kan du prøve at se prisen på www.sparkplugs.co.uk. Jeg fornylig selv købt på nettet hos dem og sparet ca. 45% og levering på få dage.

alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa33 » 01 dec, 2004 21:08

Tak for svarene.

Tændkablerne (og hætter) er helt nye. Fik et komplet sæt i for knap en måned siden. Så de skulle være i orden.

Må så prøve at få smidt de Golden Lodge i havet!!!

Men av av for en pris på NGK...1500 kr.! Jeg vil lige kontakte Alfa for en pris. Jeg vender lige tilbage med prisen.

Elp, dit link virker desværre ikke...

alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa33 » 01 dec, 2004 21:28

Har lige forhørt mig ved et par Alfaforhandlere. Én førte kun de famøse Golden Lodge (nej tak). En anden havde dog NGK (vidste ikke om det var Platiníum, skal det være det?). Prisen var inkl. 20%rabat ca.kr. 800. Det er vist en ok pris i forhold til det I nævner...

Herefter snakkede jeg med min mek., som kunne fortælle at han nu faktisk har skaffet nogle NGK (!) som han ville prøve at sætte i. Prisen skulle være ca. kr. 100 pr. stk!! (sikkert + moms). Men det lyder billigt. Jeg ved bare ikke om der fås flere slags NGK til 16 v´eren? Thomas du skrev om Platinium? Hvis der kun fås en slags er det jo så nemt, så skulle det være de rigtige jeg får...

Pedersen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 20 nov, 2003 17:46
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Pedersen » 01 dec, 2004 22:20

Linket virker ikke fordi at der et et "." bag ved[:)]

http://www.sparkplugs.co.uk/pages/prici ... ations.asp

Er det disse ??

Er lige med på en lytter, da min 33 16v´er kommer på pl. i morgen .

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 01 dec, 2004 22:43

Hmm, dem jeg kan finde inde på den side hedder ikke Platinium, og de koster kun 16.22 £ for 4 stk.. [?]

Alfa 33, hvis det er de "rigtige" Platinium din mekaniker har fået fat i, tror du så han muligvis han skaffe flere af dem til den pris..? [:)] Og hvor gav du egentlig for nye tændkabler og hætter?

Jeg har lige et andet spørgsmål også. Jeg har engang hørt noget om, at der sidder en lille "knap" inde i ECU'en, som kan stilles i forskellige positioner alt efter hvilen benzin man kører med, og om man kører med eller uden katalysator. Er dette korrekt??

alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa33 » 01 dec, 2004 23:06

Tak for linket elp (og jeps Pedersen det var bare et "." for meget [:)])

Så vidt jeg kan se har de kludret en smule med valg af årgang på siden www.sparkplugs.co.uk

Vælger man årg."06/90-" får man så vidt jeg kan se NGK til
versioner UDEN kat(Part no.BCPR6ET) Og selv om min bil fx falder ind under denne årg. er den jo med kat.

Vælger man derimod årg. "01/93-" er det tilsyneladende til kat. versioner - uanset at bilen er fra før årg.93. Part no. PFR6B "Standard/Platinum spark plugs". Så alt i alt må det vel være sådan at hvis man har en 33´er MED kat. skal man vælge årg. 01/93- uanset at ens bil er fra før ´93 under deres Part Finder.
------------------------------
Jeg skrev en mail til firmaet og fik flg. svar:

NGK's application guide states that BCPR6ET is correct for all non catalyst 1.7 16V models from 1990 onwards, PFR6B is correct for all 1.7 16V catalyst models from 1993 onwards. In reality you could probably use either part in either engine (they have the same thread dimensions), service life (and possibly performance) will be better for PFR6B. NGK simply don't seem to list your precise model.

Denso have several 33 1.7 models listed, there are 2 with cat from 1990 onwards, 101KW (engine 305.78) and 95-98KW (engine AR 307.47), if you have one of these models we should be able to identify the correct part. Let me know and I'll check for you.

-----------------------

Priserne ser i øvrigt rigtigt fornufftige ud.

Dit spm Mads J: Jeg skal nok lige skrive tilbage hvilke NGK min mek. har skaffet og om han kan skaffe flere til samme pris. For et sæt tændkabler gav jeg lidt over kr. 700+ moms samt kr. 136 for strømfordelerdæksel. Det kan måske skaffes billigere, undersøgte det ikke selv, skulle bare ha nyt og med det samme....Men tjek da lige:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 58999&rd=1

Jeg ved desværre ikke noget om omtalte knap i ECU - måske andre?

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 01 dec, 2004 23:42

Jeg har spurgt på pris,og rørene hedder :

NGK PFR6B

til 33 1,7 16v.Jeg tror <u>ikke</u> det er dem din mekker har fundet.

Det er åbenbart en del tid siden jeg har købt rør til en 16v'er [:I][:I],for prisen er i den grad faldet en del.Jeg kan skaffe disse NGK PFR6B til kr. 125,-/stk, + moms.Dvs. kr. 625,- for alle 4,med moms.

Det skal siges til forsvar for prisen,at disse rør altså kører 100.000 km.Og det holder så vidt vides meget godt stik.

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 02 dec, 2004 01:13

Thomas, kan de NGK PFR6B også bruges hvis man kører uden kat? Hvis de virkelig er så meget bedre, så lyder det da bestemt som en rimelig pris!! [:p] Jeg mener, at GL-rørene ligger på næsten det samme..

Var det forresten ikke dig der engang nævnte noget med den der "knap" inde i ECU'en..? [:)]

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 02 dec, 2004 02:22

Mads : Jeg kørte selv med NGK PFR6B rør i min forhenværende 33 16v.Også uden kat,og det havde jeg ingen problemer med.Uden at vide det vil jeg tro at den anden type NGK der bliver nævnt ikke er et long life rør,men til alm. skift ved 25-30.000 km.Men det er et gæt [:D][:p]

Nogen sidder fand'me godt nok og har en fed avance,-i det her tilfælde på tændrør.Den pris som Henrik har fået oplyst ved Alfa på kr. 800,- <u>med</u> 20% rabat (ved jo ikke engang om det var med ell. uden moms),i forhold til prisen i England GBP 6,44 /pr. rør.Hertil skal så nok regnes VAT (17,5%) og forsendelse,men alligevel en stor besparelse.Men man skal jo selvfølgelig også tage risikoen for en evt. reklamation.

Godt nok kan jeg lave en pris der er væsentlig lavere end hos Alfa,men der er stadig langt til englands priser.SVINERI siger jeg bare [V][:(!][8]

Jo,der sidder en omskifter et sted i boksen/ECU'en til at skifte til et andet oktantal.Men jeg kan ikke lige huske længere hvor den sidder.Jeg har en boxer 16v ECU til at ligge herhjemme fra min motor,-jeg kan da godt lige prøve at kigge efter den.Svar følger [8D][8D]

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 02 dec, 2004 03:05

Tjah, nogle folk kan bare tjene penge på alting..Tænk, at en lille ting som et tændrør, kan indbringe en så stor avance pr. styk! De kunne sikkert sælges for det halve, og så ville bagmændende stadig tjene gysser på det. Det er jo trods alt en mere eller mindre uundværlig ting.. [:o)]

Jeg spørger til den der omskifter og tændrørerne, da min motor nogle gange opfører sig som om en af cylinderne "halter bagefter" et øjeblik. Det er især i tomgang, og når motoren er kold. Eftersom den jo netop er hovedrenoveret (også nye tændrør, men GL), kan jeg ikke lige se hvad det ellers skulle være... [:p]

MadsJ
Indlæg: 77
Tilmeldt: 24 mar, 2004 02:22
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MadsJ » 02 dec, 2004 03:16

...Ja, jeg glemte lige at skrive, at det er omskifteren til kat/non-kat jeg er interesseret i! [8D] Ved ikke om det kan være årsagen til den lidt mærkelige opførsel, men det er vel en mulighed...

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 02 dec, 2004 03:29

Hmm,jeg mener ikke at have kendskab til en switch for cat/non cat.Kun oktan tal.Og som du beskriver det,har det heller ikke noget at gøre med at du har pillet kat'en af,da lambda sonden sidder inden kat'en (eller hvor den skulle have siddet [:)]).Det eneste problem man skulle kunne få ud af at køre uden kat,ville ,-teoretisk - være at motoren kom til at køre for magert.Men det vil ikke blive tilfældet,da ECU'en selvfølgelig har lidt margen til begge sider at arbejde under.Og den smule mere flow det kan gi' at pille kat'en af,vil så absolut ligge inden for denne margen.

Jeg tror nærmere du har samme "Golden Lodge problem" som Henrik.Men det kan være mange andre ting der spiller ind.

[:(!][:(!][:(!] Fanden ta' alle GL boxer rør [:(!][:(!][:(!]

Ahh,det var dejligt at få det ud [^][^][^][;)]

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller Motor"