Plejlleje stået af...,-hva' så?

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Plejlleje stået af...,-hva' så?

Indlæg af Thomas G » 12 aug, 2004 07:37

Hejsa.Kan vi få nogle bud på banen [8D].Kom til at diskutere med en kammerat om hvad den korrekte måde er,at gribe et plejlleje der er stået af,an på?Slibning af krumtap eller ej?

Og videre : Er der ikke noget med at krumtappen på en boxer er efterbehandlet på en måde (altså efter en evt. slibning)?



Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 22 aug, 2004 21:35

Er der slet ikke nogen der ved noget om evt. efterbehandling af krumtappen?Jeg synes at mindes det har været nævnt her på forrummet,men kan ikke finde det.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 22 aug, 2004 23:16

Hej Thomas - 1/Leje fejl: Afhænnig af motorens almene stand tager man enten bundkaret af og skiller plejlejet/erne ad og tjekker det defekte leje for skår og ovalitet, dette viser om lejet behøver at blive slebet (i så fald skal krumptappen ud og alle lejer (også hovedlejerne) tjekket for det samme) eller (hvis motoren generelt er slidt) motoren ud og adskiller og desunden tjekkes cylindre, stempler og topstykker. Der er vigtigt at finde årsagen til at f.eks. ét plejlleje er ødelagt, f.eks. helt ell. delvist lukket oliekanal. Hvis kun krumptappen demont. bør dens oliekanal renses og olie fødehullerne til alle lejer kontrolleres for blokader af skidt og snavs.
2 Efterbehandling: I gamle gode dage (50 til 70'erne) efterbehandlede nogle bilproducenter (f.eks. Borgward og Volvo)krumptappene i deres sportslige modelvarianter. Jeg kender kun det engelske udtryk for det - Nitrit, som jo på dansk er efterbehandling af pølser. Det gav længere holdbarhed (ligesom med pølserne), f.eks. var det kendt at en Borgward Isabella TS hold en hel del længere end modellen uden TS, men modellen var kendt for at tilbagelægge "inter stellare" km tal uden hovedrep. af motor, gearkasse og differentiale (har personligt prøvekørt en Isabella `TS med næsten 500k km på klokken, som ejeren påstod aldrig havde fået repareret nogle af disse enheder, og han ville endda sælge mig bilen). Et cylinder service værksted, som bl.a. gør i tunede motorer, kender sikkert behandlingen.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 23 aug, 2004 22:24

Hej Thomas...
Jeg tror du tænker på nitrering, som er en efterbehandling af overflader for at opnå en højere slidstyrke. Vi bruger den på Danfoss, hvor jeg arbejder, til særlig udsatte dele. Man kan enten gasnitrere eller badnitrere og opnår derved en hårdere overflade, men kun i et tyndt lag, en art "skal" ovenpå materialet. Men jeg vil tro, at det kræver en efterslibning af en krumtap for at opnå en god cylindricitet (et "lige" leje).

Hilsen Morten

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 24 aug, 2004 07:56

Ja,det kan godt være det er det jeg har læst engang.Men som Erik skrev,-de må sgu' vide det det sted hvor den evt. slibes.Jeg vil ihvertfald være opmærksom på det.

Tak for svar begge 2 [:)]

Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 24 aug, 2004 07:59

Og forresten Erik :

Er det det de gør,dem der laver Langelænder pølser?Giver dem et extra tykt lag nitrit,så de kan tillade sig at sige : Kend dem på knækket....?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 24 aug, 2004 21:12

Hej Thomas - du har sku nok ret med Langelænderen.
Hej Morten - du har ret med nitrere, der er bare længe siden jeg sidst er stødt på udtrykket. Jeg husker dog, at man nitrerede efter slibning; man sætter lejeskaller mellem krumptap sølerne og plejl- og hovedlejerne, så behandlingen styrker lejerne på krumptappen

Admin
Indlæg: 67
Tilmeldt: 05 maj, 2003 10:00
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Admin » 26 aug, 2004 08:42


Thomas G
Indlæg: 281
Tilmeldt: 29 sep, 2003 06:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 26 aug, 2004 12:20

[:I]Tak[:I].Nu ved jeg hvorfor jeg ikke kunne finde det.Jeg havde ikke set at indlægget stod under side 2,under 33,alle modeller,motor.Det har snydt mig før,det med at der kommer en side 2 [:o)].

Ahemm,-tak for hjælpen.Tenifiseres,det var det jeg havde set.Er det også for at gi' en hårdere overflade,eller er der andre grunde?

Jeg er blevet fortalt så sent som idag,at jeg ligeså godt kan glemme det med at forsøge at få den slebet,da en boxer krumtap kun kan slibes 2/10 mm,pga af man kun kan få nye lejer/overfald i "understr." 2/10 mm mindre.Kan det passe?

Det skal lige fortælles at det er pga. en 146 1,6 boxer jeg har købt,hvor den tidligere ejer har kørt den tør for olie.Jeg har da hørt lidt i mit liv,men jeg har aldrig hørt noget der banker så meget.Så det kan være at det gir' sig selv,når jeg får den skilt ad,-måske er der meget mere der har taget skade.

Admin
Indlæg: 67
Tilmeldt: 05 maj, 2003 10:00
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Admin » 26 aug, 2004 22:59

Hej igen Thomas
Næh det er givet ikke sket mere, det typiske er at et eller flere plejl-lejer er revet.
Det er noget vrøvl mht til leje-størrelsen !!!
Sidst jeg fik slebet en boxer-krumtap var gennem Holbæk Motor service. De sender krumtappen til Fyn for at få den teniferet.

MVH
Ole

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 27 aug, 2004 00:55

Hej Thomas - har du hørt nogen om det med 1,7 motoren? Så vidt jeg husker er 1,6 varienten en 1,5 med 1,7 borring (eller slaglængde). Jeg ville være meget forbavset, hvis ikke indsugn. manifold og udstødning kan skrues på en 1,7.
Spørgsmåler er så om luftmængde måleren kan få ECU til at kompencere benzin blandingen - slagvolumet er kun 7,5% og ydelse kun 5 HK større, så mon ikke.
At flytte 1,6 topstykkerne over kan sikker også lade sig gøre, men det er en meget mere omfattende operation - toppakninger, tandremme etc. Og så er der spørgsmålet om forbrændingsrummets størrelse???

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller Motor"