DellOrto Karburatorer justering på en 1,7 16v ? ?
-
- Indlæg: 48
- Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
DellOrto Karburatorer justering på en 1,7 16v ? ?
Hej igen, som I alle kan læse har jeg store problemer med at for nogle HK ud af min 1,7 16v motor (andet indlæg)
Snakkede med en gut der havde et par stor 40mm karburatorer til en 1,7 liggende - har nogen forsøgt sig med det på en 16v'er med succe og hvad type strømfordeler skal man i så fald benytte ?????
Har selv mulighed for at fabrikere evt. manifol-flanger til karburatorerne og da min bil på papiret er fra årg. 68´ er der ingen problemer med hensyn til syn, Co2 osv......
Gode idéer efterlyses
mvh kitcarlasse
Snakkede med en gut der havde et par stor 40mm karburatorer til en 1,7 liggende - har nogen forsøgt sig med det på en 16v'er med succe og hvad type strømfordeler skal man i så fald benytte ?????
Har selv mulighed for at fabrikere evt. manifol-flanger til karburatorerne og da min bil på papiret er fra årg. 68´ er der ingen problemer med hensyn til syn, Co2 osv......
Gode idéer efterlyses
mvh kitcarlasse
-
- Indlæg: 48
- Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
-
- Indlæg: 88
- Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
- Geografisk sted: Danmark
Der er flere, der benytter karbuator.
Det sker formentlig af følgende grunde:
1. De fik ikke indsprøjtningssystemet med, da de købte 16V-motoren.
2. De synes, at det lyder bedre med tragte eller åbne, separate luftfiltre (16V-motor kræver samlekasse og al luft igennem ét hul med luftmængdemåler og dermed mere dæmpet lyd).
3. De har tunet 16V-motoren og vil ikke betale, hvad det koster at få indsprøjtningssystemet til at fungere ordentligt under de nye betingelser. Rulning med karburator og inddysning koster måske 2.500-3.000 kr., mens en Unichip med tilhørende rulning og tilpasning koster ca. 6.-8.000 kr.
Topeffekten er ikke mærkbart forskellig med karburator og indsprøjtning, men indsprøjtningsmotoren har bedre økonomi og bedre kørbarhed ved lave omdrejninger.
mvh
Peter
Det sker formentlig af følgende grunde:
1. De fik ikke indsprøjtningssystemet med, da de købte 16V-motoren.
2. De synes, at det lyder bedre med tragte eller åbne, separate luftfiltre (16V-motor kræver samlekasse og al luft igennem ét hul med luftmængdemåler og dermed mere dæmpet lyd).
3. De har tunet 16V-motoren og vil ikke betale, hvad det koster at få indsprøjtningssystemet til at fungere ordentligt under de nye betingelser. Rulning med karburator og inddysning koster måske 2.500-3.000 kr., mens en Unichip med tilhørende rulning og tilpasning koster ca. 6.-8.000 kr.
Topeffekten er ikke mærkbart forskellig med karburator og indsprøjtning, men indsprøjtningsmotoren har bedre økonomi og bedre kørbarhed ved lave omdrejninger.
mvh
Peter
-
- Indlæg: 48
- Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
Hej Peter tak for dit svar - ham som jeg blev henvist til af Thomas G havde ikke meget at fortælle... [^]
Kan du fortæller mig hvilke karburatorer der er de rigtige at benytte + hvilken strømfordele/tændingssystem jeg skal bruge ?
[:I]
Benzinforbruget betyder ikke det store for mig - trods alt en bil der kun skal køre søndagsture [:p]
Hvad kræver det udover ? jeg tænker på karburator manifol (special fræses ?) speedertræk/vippetøj ? osv. [:p]
Har iøvrigt søgt lidt rundt på nettet efter en Alfa boxer motor 1,7 med dobbelte karburatorer... men hva hedder sådan en teknisk set ?
Fandt flg.:
1,7 E
1,7 EDC4
1,7 EK
1,7 HC
Er der nogen der ved hva der er hva ? og hva hedder den type jeg er på jagt efter ?
HVIS nogen har en til salg hører jeg meget gerne nærmere [:p]
mvh KitcarLasse 23 310 310
Kan du fortæller mig hvilke karburatorer der er de rigtige at benytte + hvilken strømfordele/tændingssystem jeg skal bruge ?
[:I]
Benzinforbruget betyder ikke det store for mig - trods alt en bil der kun skal køre søndagsture [:p]
Hvad kræver det udover ? jeg tænker på karburator manifol (special fræses ?) speedertræk/vippetøj ? osv. [:p]
Har iøvrigt søgt lidt rundt på nettet efter en Alfa boxer motor 1,7 med dobbelte karburatorer... men hva hedder sådan en teknisk set ?
Fandt flg.:
1,7 E
1,7 EDC4
1,7 EK
1,7 HC
Er der nogen der ved hva der er hva ? og hva hedder den type jeg er på jagt efter ?
HVIS nogen har en til salg hører jeg meget gerne nærmere [:p]
mvh KitcarLasse 23 310 310
-
- Indlæg: 88
- Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
- Geografisk sted: Danmark
Hej Lasse
Jeg ringer til dig og fortæller navn og tlf. på de to, som jeg kender, der kører med 1.7 16V med karburator.
Jeg ved ikke fuldstændigt, hvordan de har sat tingene sammen. Den ene har dog prøvet både de originale 40 mm karburatorer fra en 1.7 8V og 44 mm. Den anden kører vist med originale 40 mm.
Strømfordeler og vippetøj til speeder m.v. stammer også fra 1.7 8V.
Manifold skulle være svejset sammen af to 16V manifold og to 8V manifold.
Jeg kender ingen af de nævnte betegnelser på 1.7-motorer med karburator.
1.7, oftest kaldet QV, er en 8V med karburator (118 hk, i nogle lande 114 hk).
Det er den eneste 1.7 med karburator. De tidlige udgaver havde mekaniske ventilløftere (1987-88) og de senere (1989-90) havde hydrauliske løftere.
Motortypen (nummeret på blokken) er 30550. Nummeret sidder på den vandrette, fræste flade lige foran oliefilteret.
mvh
Peter
Jeg ringer til dig og fortæller navn og tlf. på de to, som jeg kender, der kører med 1.7 16V med karburator.
Jeg ved ikke fuldstændigt, hvordan de har sat tingene sammen. Den ene har dog prøvet både de originale 40 mm karburatorer fra en 1.7 8V og 44 mm. Den anden kører vist med originale 40 mm.
Strømfordeler og vippetøj til speeder m.v. stammer også fra 1.7 8V.
Manifold skulle være svejset sammen af to 16V manifold og to 8V manifold.
Jeg kender ingen af de nævnte betegnelser på 1.7-motorer med karburator.
1.7, oftest kaldet QV, er en 8V med karburator (118 hk, i nogle lande 114 hk).
Det er den eneste 1.7 med karburator. De tidlige udgaver havde mekaniske ventilløftere (1987-88) og de senere (1989-90) havde hydrauliske løftere.
Motortypen (nummeret på blokken) er 30550. Nummeret sidder på den vandrette, fræste flade lige foran oliefilteret.
mvh
Peter
-
- Indlæg: 48
- Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
-
- Indlæg: 48
- Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
Nu har vi på vores manuelle fræsemaskine kortet de org 16v Dellorto spjældhuse ned så kun lige vandkølningen er tilbage, de gamle dysse huller har fået 4 propper og er svejst til - herefter har vi fabrikeret nogle nye Dellorto karburator flanger på CNC fræsemaskinen - de skal så svejses på forden af de gamle spjældhuse....
??? Hvad betydning har det vedr. afstanden imellem motorblok og karburator-bund (indsugningsmanifol-højde) jeg har både mulighed for at lave dem lavere og højere end de var org. på 8v motoren !!!
mvh Kitcarlasse
??? Hvad betydning har det vedr. afstanden imellem motorblok og karburator-bund (indsugningsmanifol-højde) jeg har både mulighed for at lave dem lavere og højere end de var org. på 8v motoren !!!
mvh Kitcarlasse
-
- Indlæg: 48
- Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
Hej Lasse & Peter - det er måske lidt sent, men jeg fik mont. og mappet en Unichip hos TS Motor lidt uden for Helsingborg for SSK 5100,-, en pris de stadig annoncerer på www.tsmotor.com.
-
- Indlæg: 48
- Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
-
- Indlæg: 48
- Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
-
- Indlæg: 48
- Tilmeldt: 08 jun, 2004 03:55
- Geografisk sted: Danmark
- Kontakt:
Hejsa allesammen - har nu fået monteret en par 40mm DLRA DellOrto karburatorer på min alfa-motor - da de har været skilt 100 % ad og alt er renset og ordnet har de naturligvis for noget af en grundindstilling og en del justering !
Der er monteret en lille 12 volt benzinpumpe (skulle være beregnet til karburator !) og der sidder et lille Bosch tændingsmondul på strømfordeleren - hvid ledninger til tændspole - og grøn til tændspole + og en stel !!!! Benzinpumpen for som tændspolen ligeledes strøm over tændingslåsen !!!!
Jeg fik den rent faktisk startet op med blød gas og efter ca 30 sekunder ku den næsten gå i tomgang !
Jeg kan se at ikke alle accelrationsdysserne sprøjter når man vrider i speedertrækket
NU efterlyser jeg en karburatorekspert der har lyst til at kigge forbi min garage i Roskilde og foretage den nødvendige justering mm. så jeg kan komme ud og køre
mvh kitcarlasse
tlf 23 310 310
Der er monteret en lille 12 volt benzinpumpe (skulle være beregnet til karburator !) og der sidder et lille Bosch tændingsmondul på strømfordeleren - hvid ledninger til tændspole - og grøn til tændspole + og en stel !!!! Benzinpumpen for som tændspolen ligeledes strøm over tændingslåsen !!!!
Jeg fik den rent faktisk startet op med blød gas og efter ca 30 sekunder ku den næsten gå i tomgang !
Jeg kan se at ikke alle accelrationsdysserne sprøjter når man vrider i speedertrækket
NU efterlyser jeg en karburatorekspert der har lyst til at kigge forbi min garage i Roskilde og foretage den nødvendige justering mm. så jeg kan komme ud og køre
mvh kitcarlasse
tlf 23 310 310