Gear kasse

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Trofeo 33
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29 dec, 2007 22:31
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Gear kasse

Indlæg af Trofeo 33 » 13 feb, 2008 21:44

hej
jeg har (som alle næsten)problemer med gearkassen den er ikke til at få i 1 gear.?
2 jeg kunne godt tænke en ny kasse der var gearet lidt højre så jeg ikke når det røde felt slet så hurtig i 5g er der nogen der ved om det findes[:o)]



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 13 feb, 2008 22:30

Jeg kan se i en anden tråd, at du har en 33 1,7 - er det en EI model. Jeg tror ikke at du kan få gearkasser med højere gearing end den. Er du sikker på at din omd/tæller viser korrekt? Min 33 1,5 IE kunne ikke trække omdejningerne op 6000 omd/min, som i øvrigt svarer til ca. 192 km/t (og sikkert speedo visning 200 km/t).
Du skal tjekke at dit gearskifte er præsist justeret i samlingen. På min gik en stift i stykker, efter ny stift var gearskiftet meget trægt, efter endnu en ny stift var det virkeligt godt, bedre end den nogen sinde havde været fra ny og frem.

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 14 feb, 2008 04:25

Det er ikke altid et problem med 1. gear, men man skal være opmærksom på, at gearkassen er konstrueret sådan, at man skal have trådt koblingen ned 1-2 sek., førend man kan sætte i 1. gear uden knas.

Højere gearing. Ja, det findes på Alfa 33 1.7 QV 1987-1990 (den med karburator). Den kører 33,7 km/t v. 1.000 o/m i stedet for 31,8 km/t. Men da den kun fandtes på denne ene variant af alle 33'erne, er den vanskelig at finde.

Der var dog også økonomigearkasserne på de allerførste 33'ere (den med 85 hk). Her var meget stor spredning af gearene, og 5. gear var 35,6 km/t, men den gearkasse er på det nærmeste ubrugelig på grund af de store spring mellem de enkelte gear.

Jeg kan i øvrigt ikke forstå, hvad du skal med højere gearing. Bilen bliver bare langsommere til at accelerere, og du bor vel i Danmark, så jeg går ikke ud fra, at det er hver dag, at du har brug for at køre over 200 km/t.

mvh
Peter D

Trofeo 33
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29 dec, 2007 22:31
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Trofeo 33 » 14 feb, 2008 21:18

Jo jeg bor i Dk. og nej det er ikke hver dag jeg har brug for at køre over 200
Omdrejnings tælleren er ok
Den passer når man omregner med min gps
nej min Alfa er en 16V ikke en ie længere .Jeg købte en 16v i Lipzig i 2007 som havde kørt 150,000 km så den motor og ledningsnet er flyttet over sammen med bremser og forbro.
Jeg har skiftet lejer i motoren og tandremme bare for at være sikker.
Den stift er det den der sidder på skifteakslen på gearkassen?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 14 feb, 2008 22:17

Iflg. Alfa Eper er der 2 stifte (bolte) i gearskift forbindelsen, se her
http://www.spangerum.com:7080/navi?MOD_ ... &DRW_NUM=1

Det Peter skrev om indrykning af 1. gear, hvade jeg glemt. Det var meget almindeligt for gearkasser som blev konstrueret tilbage i 60 & 70'erne. Det skal man også i min 1970 Spider men ikke i min 156. Prejer lige bremse gearhjulenes rotation ved at føre gearstangen næsten ned i 2. og så i 1. ved igangsætning.
Din 1,7 16v motor yder sit bedste (er det 127HK) ved 6500 omd/min, men omd.tællererne i 1,5 og 1,7 IE har rød streg ved 6000 og omd.begrænseren slog fra ikke langt over, så vidt jeg husker, solgte min i 2000.
Så gearingen (som er ens for 1,7 8v og 16v) passer til at bilen hår sin tophastighed ved max HK ydelse. 5. gearet i 16v er altså ikke et "overgear", hvor tophastigheden nås i 4. gear.

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller Motor"