Skift af kølervædske

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
jensebhansen
Indlæg: 163
Tilmeldt: 29 dec, 2003 02:00
Geografisk sted: Danmark

Skift af kølervædske

Indlæg af jensebhansen » 01 apr, 2006 19:53

Hejsa,

Jeg er ved at skulle skifte kølervædske på min 16V motor, men jeg er kommet lidt i tvivl om hvilken bolte jeg skal bruge til at dræne motoren, da der er tre bolte på hver at de to cylinderblokke. Mit bedste bud er de to bolte der er placeret i forbindelse med en af de to ekspansionspropper der findes på hver cylinderblok - dvs. den bagerste bolt på den venstre blok, og den midterste bolt på den højre blok.

Nogen der har et bedre foreslag?

På forhånd tak,
Jens



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 apr, 2006 07:19

Hej Jens, jeg skiftede kølervædske på min 8v IE boxer ved at afmontere nederste kølerslange på køleren og afmontere proppen på ekspantionsbeholderen. Jeg skiftede samtidig termostanten (det var en pest med afmont. af indsugningmanifold og et antal små slanger), fyldte ny kølevæske blanding på via ekspantionsbeholderen, da vædsken stod op i beholderen startede jeg motoren og lod den blive varm, satte proppen på og kørte en tur så den blev gennemvarm og kontrolerede vædskestanden. Jeg behøvede jeg ikke udlufte eller efterfylde bagefter.
Jeg vil fraråde at afmontere bolte eller dæksler på blokken, men måske termostaten, da den den jævnligt bliver utæt (på 8v motoren).

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 03 apr, 2006 10:23

Hvis man vil have mest muligt af det gamle vand ud, er man nødt til at fjerne en af boltene i bunden af motorblokken i hver side. Der står lidt vand her, også når man har tømt "alt" af via nederste kølerslange. Det opdager man f.eks., når man afmonterer topstykkerne.

I øvrigt er det rigtigt, at boxermotoren - i modsætning til mange andre - er fin til at lufte sig selv ud, når man hælder vand på igen (gælder i hvert fald 8V).

mvh
Peter D

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller Motor"