Olielampe lyser

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Ulrik Sonne-schmidt
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 mar, 2006 19:17
Geografisk sted: Danmark

Olielampe lyser

Indlæg af Ulrik Sonne-schmidt » 11 mar, 2006 19:52

Afla 33 1,7IE årg. 1994.
Problemet: Olielampen lyser/blinker ved tomgang, ikke ved kørsel og når motoren er kold.
Jeg har skiftet olie og filter samt olietryksføler.
Er der nogen som har haft det samme problem?, som evt kan hjælpe mig videre.



Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 11 mar, 2006 20:35

Det er virkelig ikke godt, hvis du har skiftet føler, og den giver det samme resultat (ellers ville jeg have sagt, at føleren var defekt - det ville være langt den mest sandsynlige forklaring).

Men din motor er altså totalt slidt op ét eller andet sted, hvor der er olietryk (sandsynligvis ét/flere udslidte hovedlejer). Det er højst usædvanligt, men det kan altså ske!

I "gamle dage" kunne man godt komme ud for, at en godt slidt (men ikke helt udslidt) motor kunne blinke/lyse med olielampen i tomgang efter hård kørsel, fx når man trak med campingvogn ned ad motorvejen med god fart og en forholdsvis lille motor.

Men ellers må det altså ikke ske. Jeg ville i første omgang finde et værksted, der har en "mekanisk" olietryksmåler (altså ikke elektrisk, men med virkelig "hydraulisk" måling til viseren). Så bliver man helt sikker på, at det ikke også er føler nr. 2, der har en fejl.

Hvis olietrykket virkelig er så lavt, så skal motoren skilles ad, så man kan finde fejlen. Ellers risikerer man at ødelægge endnu mere (plejlstang ud gennem siden eller lignende, hvis lejet går fast).

Eneste anden mulighed, som jeg kan forestille mig, er, at en oliekanal er delvist blokeret (har dog aldrig hørt om det på en Alfa boxer).

Husk i øvrigt altid at bruge originalt oliefilter (én af de få ting, hvor det er vigtigt at bruge original-dele). Uoriginale kan have for lille flow, og de kan mangle kontraventil, så olietrykket tabes, så snart motoren standser, hvorfor det skal bygges op helt fra grunden igen ved hver start (opdages ved, at olietrykslampen ikke slukker straks motoren hopper igang - eller endog allerede mens starteren aktiveres).

mvh
Peter D

Ulrik Sonne-schmidt
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 mar, 2006 19:17
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ulrik Sonne-schmidt » 11 mar, 2006 21:18

Hej Peter.

Tak for et hurtigt svar, jeg vil følge dit råd og få en mekanisk test af olietrykket i første omgang. Det oliefilter jeg monterede havde en støre diameter i forhold til det jeg tog af, så jeg vil tage ud til Alfa Odense og få et nyt.

Hvad jeg ikke skrev i mit indlæg var, at i de første dage efter skift af olie mv, lyste olielampen ikke.
Jeg ved ikke om dette kan have en betydning.

Ulrik
65351044

simonriedel
Indlæg: 49
Tilmeldt: 16 okt, 2005 20:02
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af simonriedel » 12 mar, 2006 01:47

Jeg tror også det er en fordel ikke at hælde for tynd olie på. Brug evt en 15-40 eller den syntetiske, specielle tykke olie fra Fiat, som jeg ikke husker hvad hedder.

Ulrik Sonne-schmidt
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 mar, 2006 19:17
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ulrik Sonne-schmidt » 04 apr, 2006 02:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af Ulrik Sonne-schmidt</i>

Hej Peter.

Tak for et hurtigt svar, jeg vil følge dit råd og få en mekanisk test af olietrykket i første omgang. Det oliefilter jeg monterede havde en støre diameter i forhold til det jeg tog af, så jeg vil tage ud til Alfa Odense og få et nyt.

Hvad jeg ikke skrev i mit indlæg var, at i de første dage efter skift af olie mv, lyste olielampen ikke.
Jeg ved ikke om dette kan have en betydning.

Ulrik
65351044

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Peter

Jeg har som du ved skiftet olietryksmåler – hjalp ikke

Skiftet oliefilter fra uoriginalt til originalt – hjalp delvis. RPM kunne ændres fra ca 1800 til 1200 for at olielampen ville slukke.

Mekanisk olietjek viste nul bar tryk ved tomgang, ved at øge RPM til 25 til 3000 kom trykket op på ca 2 bar. ( Dette med det originale filter)

Hvad er det rigtige tryk for denne motor.

Tvivl spørgsmål: Iflg vores mekaniker må det være oliepumpen som du også omtaler, men han kan ikke se noget defekthed på pumpen.

Hvad jeg og vores mekaniker kan se, er at der ligger olie oven på motorblokken i højre side. Motoren har været overfyldt med olie da jeg troede at den manglede.

Vi er så heldige at denne kære Alfa køre som bil nummer 2, så den har næsten ikke kørt siden sidste mail.

Bilen er en hobby bil som fru Sonne køre i.

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 04 apr, 2006 03:58

Når "ægte" kontrol af olietrykket ved tomgang viser 0 bar, så ER der altså noget helt galt, og det er ikke tilrådeligt at køre videre med bilen.

I tomgang skal olietrykket være mellem 1,2 og 2,8 bar. Ved 5.500 o/m skal olietrykket være mellem 4,2 og 5,8 bar. Dette er værdier, som jeg har fra tidligere Alfa-boxermotorer, men de gælder givetvis også for de nyere.

Begge dele er ved driftsvarm motor (olietemperatur 90 grader). Bemærk, at motoren ikke er driftsvarm, når kølevandstermometeret efter 5-7 min. står på 85 grader. Man skal køre ca. 20 min. førend den er fuldt driftsvarm.

Har I haft oliepumpen ude? Eller hvordan kan man så sige, at man ikke kan se nogen defekt ved pumpen? Jeg har ikke tidligere omtalt oliepumpen, men det er fordi, jeg ikke tror på fejl her. Men det er da en mulighed. Det er ikke alt for svært at skifte oliepumpen, så man kunne selvfølgelig prøve med en anden (brugt) for at se, om det gør en væsentlig forskel.

mvh
Peter D

Ulrik Sonne-schmidt
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 mar, 2006 19:17
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ulrik Sonne-schmidt » 16 apr, 2006 07:17

Hej Peter.
Så køre vi igen, det var oliepumpen der var defekt. Da det ikke var muligt at finde en brugt, blev der bestilt en ny fra Italien.
Som du foreslog/skriver bør bilen ikke køre, dette har også været tilfældet i vel ca 3 uger, vi fik bilen igen lige før Påske.

Du skal have mange tak for din vejledning og hjælp.

Når man først får en lillefinger er man nok slem til at tage hele hånden.
Så jeg har et tillægsspørgsmål på: Bilen ”nykker” ved en mellem acceleration. Kort kan jeg fortælle er der er skiftet knaster – løfter – ventiler – tændrørskabler – tandremme mv for ca 10 - 12.000 km siden, alt i originale Alfa dele. Indsugning hvor der sidder en føler/kontakt er også fundet OK, komplet ny udstødning hvor der ikke er skiftet føleren som regulere/styre udstødningsgassen, kan denne føler være en årsag?.

Alfa 33 1,7IE årg. 1994.

Ulrik Sonne.

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 17 apr, 2006 08:41

Ja, det er næsten altid lambda-sonden, der er i uorden. Den skal betragtes som en sliddel.

Andre muligheder er et dårligt tændrør. Hvis du kører med Golden Lodge, er det også en sandsynlig forklaring. De er ofte dårlige.

mvh
Peter D

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller Motor"