hjælp
hjælp
hej
jeg faldt over en gammel drøm en alfa 33 fra 86 med en 1.5 boxer motor men den halter meget ligesom om den mangler en cylendre jeg har taget kompresions test og den er ok der er nye gold tændrør som den skal have og tændkabler er ok er der nogle der kan hjælpe mig vidre så den kan komme til at køre rigtigt
på forhånd tak
jeg faldt over en gammel drøm en alfa 33 fra 86 med en 1.5 boxer motor men den halter meget ligesom om den mangler en cylendre jeg har taget kompresions test og den er ok der er nye gold tændrør som den skal have og tændkabler er ok er der nogle der kan hjælpe mig vidre så den kan komme til at køre rigtigt
på forhånd tak
-
- Indlæg: 88
- Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
- Geografisk sted: Danmark
"Gold" tændrør (du mener nok Golden Lodge) er ikke specielt gode og giver ofte startproblemer (starter på 3 cylindre), og giver udsættere, når man runder et hjørne i 2. gear og lav hastighed og giver gas. Fx NGK (B7ES) er meget bedre.
Men det er nu næppe dette, der er problemet her. Derimod har bilen jo 2 dobbeltkarburatorer, og enten er de ikke synkroniseret rigtigt, eller også er der skidt i dem (som regel i en tomgangsdyse, hvilket så bevirker, at det er på tomgangen, at den halter mest).
Du skal bare hen på et værksted, hvor de kan justere/synkronisere karburatorerne.
mvh
Peter D
Redaktør
Alfa Romeo Klub Danmark
Men det er nu næppe dette, der er problemet her. Derimod har bilen jo 2 dobbeltkarburatorer, og enten er de ikke synkroniseret rigtigt, eller også er der skidt i dem (som regel i en tomgangsdyse, hvilket så bevirker, at det er på tomgangen, at den halter mest).
Du skal bare hen på et værksted, hvor de kan justere/synkronisere karburatorerne.
mvh
Peter D
Redaktør
Alfa Romeo Klub Danmark
-
- Indlæg: 88
- Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
- Geografisk sted: Danmark
Tomgangssystemet har indflydelse helt op til 100-120 km/t, men jeg nævnte også synkroniseringen, og det er, at gasspjældene i begge sider åbner lige meget, både i tomgang og under gasgivning (begge ting kan justeres).
Hvis den går noget ujævnt også ved større hastigheder/belastninger, må du ikke presse den. Det gjorde jeg engang, og det kostede en brændt ventil (årsagen var skidt i en hoveddyse i karburatoren).
Der KAN naturligvis også være noget galt i strømfordeleren (kontaktpunkter), men jeg tror mest på fejl i karburator.
Peter
Hvis den går noget ujævnt også ved større hastigheder/belastninger, må du ikke presse den. Det gjorde jeg engang, og det kostede en brændt ventil (årsagen var skidt i en hoveddyse i karburatoren).
Der KAN naturligvis også være noget galt i strømfordeleren (kontaktpunkter), men jeg tror mest på fejl i karburator.
Peter
Vil som Peter mene at det er tomgangsdyssen og evt et justeringsspørgsmål.
Jeg havde helt det samme problem med min tidligere 33 1,5 ti.
Den kørte som om at den hele tiden satte ud, spc. når man kørte med en jævn hastighed.
Gav jeg lidt gas, var der ikke noget, ikke før at jeg igen holdte en jævn fart [:(]
Jeg fik en Alfa specialist til at rense / indstille og den kørte igen som en dørm [:D]
Problemet kom dog igen, så lærte hurtigt at rense den dysse selv [:D]
Er ret sikker på at der er en udførlig beskrivelse et eller andet sted her på siden. Prøv at søge [;)]
Jeg havde helt det samme problem med min tidligere 33 1,5 ti.
Den kørte som om at den hele tiden satte ud, spc. når man kørte med en jævn hastighed.
Gav jeg lidt gas, var der ikke noget, ikke før at jeg igen holdte en jævn fart [:(]
Jeg fik en Alfa specialist til at rense / indstille og den kørte igen som en dørm [:D]
Problemet kom dog igen, så lærte hurtigt at rense den dysse selv [:D]
Er ret sikker på at der er en udførlig beskrivelse et eller andet sted her på siden. Prøv at søge [;)]
hej
så har jeg fulgt alle i rare meneskers råd og min alfa hakker stadig har renset dysser men jeg har bestilt en tid ved en alfa specialist på tirsdag da jeg ikke tror mine evner rækker til at justere kaburatorene og håber så den køre bagefter men mange tak for de rigtig gode råd til alle
PS men hvem køre også langomt i en alfa [:D]
så har jeg fulgt alle i rare meneskers råd og min alfa hakker stadig har renset dysser men jeg har bestilt en tid ved en alfa specialist på tirsdag da jeg ikke tror mine evner rækker til at justere kaburatorene og håber så den køre bagefter men mange tak for de rigtig gode råd til alle
PS men hvem køre også langomt i en alfa [:D]
-
- Indlæg: 88
- Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
- Geografisk sted: Danmark
Jamen, det var da rart at høre. Folkene hos Skallebølle er "gamle Alfa-folk", så de kan godt finde ud af sådan noget med karburatorer m.v.
Det kunne være interessant at vide for alle os, der har forsøgt at hjælpe med gode råd, hvad det nu rent faktisk var, der skulle til, for at få bilen til at køre ordentligt.
Det lyder som om, at det kun var en ordentlig synkronisering af karburatorerne, for du fortæller jo ikke noget om dele, der blev udskiftet.
Peter D
Det kunne være interessant at vide for alle os, der har forsøgt at hjælpe med gode råd, hvad det nu rent faktisk var, der skulle til, for at få bilen til at køre ordentligt.
Det lyder som om, at det kun var en ordentlig synkronisering af karburatorerne, for du fortæller jo ikke noget om dele, der blev udskiftet.
Peter D
hej
ja og selvfølgelig skylder jeg da jer en forklaring på hvad der var galt.
det var som i sagde jeg havde fået dysserne renset godt nok med god hjælp herfra.
men så var der det med at få kaburatorene synkroniseret og justeret rigtigt og det var så det de gjore derude i skalle bølle da jeg ikke syntes mine evner rakte til lige netop det problem.
da det var gjort kørte jeg med et stort smil derfra og kun 300 kr fattiger og min alfa køre bare der ud af, så alt i alt var det jo så det i erfarne alfa folk sagde der var galt og endu en gang tak for hjælpen[:D]
ja og selvfølgelig skylder jeg da jer en forklaring på hvad der var galt.
det var som i sagde jeg havde fået dysserne renset godt nok med god hjælp herfra.
men så var der det med at få kaburatorene synkroniseret og justeret rigtigt og det var så det de gjore derude i skalle bølle da jeg ikke syntes mine evner rakte til lige netop det problem.
da det var gjort kørte jeg med et stort smil derfra og kun 300 kr fattiger og min alfa køre bare der ud af, så alt i alt var det jo så det i erfarne alfa folk sagde der var galt og endu en gang tak for hjælpen[:D]
Har lignende symptomer på min 16V'er, men den har jo så elektronisk insprøjtning. Jeg har lige købt bilen, inklusiv ny motor som skal lægges i, men det kunne da være interessant at finde ud af hvad der er galt med den motor som sidder i. Sælger sagde at han havde skiftet lambdasonda, tændkabler og tændrør, men ved ikke hvilke rør det er han har monteret.
Ligesom Hansen beskriver, begynder min også pludselig at "hakke i det" ved konstant fart i f.eks. 3. gear omkring 50 km/t. I tomgang er det helt galt, der hakker den hjælpeløst i nogle sekunder og dør så. Lige når motoren er startet i koldt vejr, og motoren derfor kører med choker, er der ikke det store at mærke.
Nogen ideer? Kunne det være en indsprøjtningsdyse? Luftspjæld? ECU? Strømfordeler?
På forhånd tak...
Ligesom Hansen beskriver, begynder min også pludselig at "hakke i det" ved konstant fart i f.eks. 3. gear omkring 50 km/t. I tomgang er det helt galt, der hakker den hjælpeløst i nogle sekunder og dør så. Lige når motoren er startet i koldt vejr, og motoren derfor kører med choker, er der ikke det store at mærke.
Nogen ideer? Kunne det være en indsprøjtningsdyse? Luftspjæld? ECU? Strømfordeler?
På forhånd tak...
På motorer med ECU kan man udlæse fejl fra indsprøjtnings- og tændingssystemet, det plejer ikke at koste alverden. Så har man noget konkret at gå efter.
Med ECU systemer er der en masse følere som sender elektriske signaler som ECU indretter benzin mængde og tænding til, så det kan tage lang tid at finde fejl ved at gå alle disse følere, stik og ledninger efter.
Med ECU systemer er der en masse følere som sender elektriske signaler som ECU indretter benzin mængde og tænding til, så det kan tage lang tid at finde fejl ved at gå alle disse følere, stik og ledninger efter.