En Alfa 33 S model?

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 33
alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

En Alfa 33 S model?

Indlæg af alfa33 » 14 nov, 2004 08:51

Hej - er der nogen af jer der kender Alfa 33 S-modellen?

Den er vist med en en 16v-motor (?) men ud over det kender jeg ikke evt. forskelle til 16V-modellerne.

Ved nogen om S-modellen blev solgt i DK og hvad der i øvrigt måtte være af forskelle iforhold til 1,7 IE 16V (el QV)?



Pedersen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 20 nov, 2003 17:46
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Pedersen » 14 nov, 2004 17:27

Ved ikke hvad "S" står for, men den 33 16v jeg har kik på er faktisk registreret hos Alfa/Fiat i Italien som en : 33 1,7 ie 16v Sport.
Det så jeg, da jeg "brokkede" mig over de skiver som jeg troede skulle være bag på. Jeg spurgte sælgeren om det bare var en 16v motor der var smidt i en 1,7 ie. Vi fik så lageret til at gå online med fabriken og ud fra stelnr. var resultatet altså en model "sport"

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 14 nov, 2004 20:32

"S" er en udstyrsvariant til Alfa 33 16V. Den har Recarosæder og Nardi læderrat ud over det normale udstyr. Måske har den også - afhængig af markedet - læderindtræk.

Alfa Romeos udstyrsbetegnelser er ikke nemme at finde ud af. Fx findes til Alfa 156 i andre lande udstyrsbetegnelserne Impression, Progression og Distinctive. I Danmark har vi base og Lusso. Når jeg spørger hos importøren, får jeg f.eks. at vide, at base i Danmark er en mellemting mellem Impression og Progression, mens Lusso er en Distinctive, men dog med XXX i forskel.

For Alfa 33 kunne man i andre lande få en 1.7 16V i.e. Den havde "Elegante"-udstyret (sådan hed det i andre lande), dvs. veloursæder, Alfa-control m.v., som vi kender det fra den normale 1.7 i.e.

I Danmark blev imidlertid kun leveret 1.7 16V QV, som internt kaldes "sport", og som adskiller sig ved at have de store sideskørter, hækspoiler og de lidt sporty sæder med det sorte betræk med "prikker" på den midterste del og på dørene.

Der blev dog leveret 30 stk. 1.7 16V i.e. ("Elegante") til boldklubben Frem, og de var MEGET billige (I ved, at hvis importøren sænker prisen med 10.000 kr., så bliver salgsprisen 30.000 kr. lavere, når ToldSkat ikke længere får så meget i afgift). Derfor vil man også i Danmark kunne støde på tilsyneladende "falske" 33 1.7 16V.

S, QV, Sport, Elegante har ikke noget med teknikken at gøre. Alle kan derfor have tromlebremser bag. Skiver fås kun i forbindelse med ABS, der var ekstraudstyr, men dog standard på alle 4-hjulstrukne 16V.

De 4-hjulstrukne 16V var næsten altid i udstyrsversionen "S". "S"-versioner blev aldrig solgt i Danmark, hverken i FWD eller 4WD (4WD blev slet ikke solgt i DK undtagen nogle få stykker omkring 1987).

mvh
Peter

alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af alfa33 » 15 nov, 2004 08:14

Mange tak for det - så er det opklaret. Har netop stødt på S-versioner til salg i Tyskland.

mvj
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17 feb, 2005 09:06
Geografisk sted: Dominican Republic

Indlæg af mvj » 17 feb, 2005 16:50

jeg har lige fået en 33s 4x4 med recaro og det hele...er den da meget sjælden her i dk da..

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 17 feb, 2005 21:19

At dømme ud fra Dyrelund's lille historie: Ja! :)

Thomas H
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 aug, 2003 05:24
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Thomas H » 19 feb, 2005 02:39

Ja, det er en forholdsvis sjælden version her i DK. Der er dog blevet importeret nogle stykker i tidens løb, hovedsageligt af klubmedlemmer. Om de stadig lever, eller om de er blevet strippet for udstyr (som reservedelsbil), ved jeg ikke! Især kabinen er jo eftertragtet med de lækre recaro sæder. Kunne også godt selv bruge sådan en lækker recaro kabine til min 33'er. :-)

Vinzent
Indlæg: 59
Tilmeldt: 01 okt, 2007 22:43
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Vinzent » 11 nov, 2007 00:24

Et gammelt indlæg her, men jeg "liver" den lige op igen. Jeg har fornyligt anskaffet mig en '91 16V QV, og den har Recarosæder, men ikke Nardi-rat. Indtrækket er det som Peter D. fortæller om, med prikker på sort baggrund, ligesom på dørene. Instrumentbrættet skiller sig også lidt ud, idet der på tachometeret er denne der lille ovale dims under viseren, som på 4x4 udgaven var en advarselslampe for 4-hjulstrækket.

Var Recarosæderne standard på alle 16V QV'er der blev solgt i Danmark?

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 11 nov, 2007 01:33

Nej, der var ikke Recaro-sæder i de danske versioner (fordi det kun er QV og ikke S-modeller).

mvh
Peter D

Vinzent
Indlæg: 59
Tilmeldt: 01 okt, 2007 22:43
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Vinzent » 11 nov, 2007 02:32

Ok, tak for svaret. Så QV hentyder kun til sideskørter og spoiler, samt at det er en topmodel?

Jeg har lavet lidt research ud fra numrene på identifikationsskiltet, og det ser ud til at min bil er født som en 1,7 IE eller 1,7 S IE (som ikke blev solgt i Danmark). S ville i hvert fald forklare Recarosæderne, men så er det bare mærkeligt at der ikke længere er Alfa-kontrol i, det var vist nok standard på 1,7 IE. Kan man tjekke med stelnummeret et sted? Jeg har kun brugt motornummer og versionsnummer.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 nov, 2007 02:58

Du kan skrive på engelsk til
ARCHIVIO STORICO ALFA ROMEO [ArchivioStorico@alfaromeo.com]
og få oplyst info på din Alfa ved at oplyse stel nr.

Vinzent
Indlæg: 59
Tilmeldt: 01 okt, 2007 22:43
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Vinzent » 11 nov, 2007 03:16

Tak elp, det prøver jeg!

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 11 nov, 2007 03:20

Den ældre dame, der styrede Archivo Storico, er der desværre ikke mere. Så jeg ved ikke, hvor godt det fungerer nu. Men prøv.

Men du kan jo også kigge på bilens mærkeplade. Der er en komplet oversigt i Alfa Romeo-klubbens 25 års jubilæumsnummer (2004). Tilsvarende er det en komplet oversigt i den Alfa-bibel, som næsten 100 klubmedlemmer har bestilt, og som skulle være på vej til Danmark nu.

En dansk 33 1.7 16V QV kat. hedder type 907A1C på mærkepladen.

mvh
Peter D

Vinzent
Indlæg: 59
Tilmeldt: 01 okt, 2007 22:43
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Vinzent » 11 nov, 2007 03:23

Jeg checkede lige tallene, og ifølge dem (og en sammenligning med værkstedsmanualen) er der tale om en 1,7 IE eller 1,7 S IE (som ikke blev solgt i Danmark). Nummeret er nemlig 907A1A. Det spøjse er så, at der ikke er Alfakontrol (som ellers var standard på 1,7 IE), samt at den har både den røde omkransning på Alfa-hjertet og hækspoiler.

Peter Dyrelund
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Peter Dyrelund » 11 nov, 2007 03:30

Hvad står der på din bils registreringsattest som mærke/model?

Du skal også fortælle godkendelsesnummeret på reg.attesten.

Så kan man måske finde ud, hvordan den er registreret i Danmark.

Hvis der står 33 1.7 IE, så har du faktisk et lille problem, for det er ikke - afgiftsmæssigt - lovligt at lægge en 16V-motor i.

Rød kant om trekanten og hækspoiler er jo ikke entydige beviser. De nævnte ting kan sagtens eftermonteres.

mvh
Peter D

Besvar

Tilbage til "Alfa 33 Alle modeller Generelle emner"