Klonk, klonk, - igen, igen...

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
KLY
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 apr, 2004 02:45
Geografisk sted: Danmark

Klonk, klonk, - igen, igen...

Indlæg af KLY » 05 jul, 2011 07:58

<p>Hejsa,</p><p></div></p><p>Har fået de velkendte klonk-lyde fra forbroen. Kan tydeligt høres ved kørsel på ujævn vej og i særdeleshed ved vejbump..</p><p></div></p><p>Sædvanligvis ville jeg gætte på de øverste bærearme. Så bilen blev forleden sat på en lift og forhjulene afmonteret, for ved selvsyn at bekræfte min mistanke... [;)]</p><p></div></p><p>Problemt er imidlertid, at lige meget hvor meget jeg hev, sled og vred i ophænget kunne jeg ikke umiddelbart se de øverste bærearme/bøsninger rokke sig...?? Faktisk ser bøsningerne også hele og fine ud...  Nå, så langt så godt...</p><p></div></p><p>Bøsningerne i de nederste bærearme ser knapt så sunde ud. Men her lykkeds det mig heller ikke rigtigt at konstatere noget slør eller lign. ved at vride/slide i ophænget i alle tækelige retninger.. (?)</p><p></div></p><p>Syntes jeg tog rigtig godt fat og havde et dækjern til min hjælp, - men altså ikke med det resultat jeg ventede...</p><p></div></p><p>Det eneste jeg umiddelbart kunne få til at bevæge (vride) sig lidt fra side til side (når man kigger lige ind i hjulkassen...) var "gaflen" på fjederbenet der er fæstnet i bøsninger i den nederste bærearm med en tværbolt. Formoder det er OK... eller er det skidt...??[8)]</p><p></div></p><p>Hvis sidstnævnte er OK, - hvorfra kan lyden ellers komme...?? - og hvordan tjekker jeg det... ?Kan det f.eks. være kugleledende..?</p><p></div></p><p>Kødbenene kan vrides lidt i sin længderetning, men ser ikke ud til at have "sluppet" i gummibøsningerne.</p><p></div></p><p>Lyder iøvrigt som om det er galt i begge sider.</p><p></div></p><p>Kommentarer og ideer modtages gerne...[:)]</p><p></div></p><p></div></p><p></div></p><p></div></p>



Lennert
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 nov, 2007 18:54
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lennert » 05 jul, 2011 08:27

Det er højst sandsynlig bøsningerne som krængningsstabilisatoren sidder i. De er mega "trælse" at komme til men de kan larme meget når de er slidt.

KLY
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 apr, 2004 02:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af KLY » 05 jul, 2011 09:25

Hej,

Ja, det kunne være en mulighed. Havde faktisk øje på dem, men ikke rigtig fat i dem, netop fordi de er så besværlige at komme til..

Det er meget højlydt, men jeg kan ikke rigtig bestemme om det kommer fra højre eller venstre side, hvorfor jeg tænker det må være bærearmene i begge sider. Men det passer jo meget godt med bøsningerne i krængningsstabilisatoren fordi de jo sidder monteret på "bunden" af bilen...

Hvordan tjekker jeg dem...?

Ved du/nogen iøvrigt hvor meget man skal have skildt ad for at komme til dem/skifte dem...?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 05 jul, 2011 16:43

Som du selv er inde på, så kan det være nederste bærearme indvendigt, eller som Lennert skriver, bøsninger til stabilisatoren eller de 2 små led mellem den og forbroen.
Desuden kan klonk lyde komme fra støddæmpernes befæstninger øverst eller nederst og/eller knækkede fjedre.
Start et sted med at sprøjte VD40 e.lign. på hvert sted og vip bilen så kraftigt du kan/køre en tur indtil klonket er væk.
Held og lykke, det kan være besværligt at finde eksakt hvor klonk kommer fra.

william
Indlæg: 47
Tilmeldt: 14 apr, 2011 03:40
Geografisk sted:
Kontakt:

Indlæg af william » 14 aug, 2011 03:03

En pragmatisk tilgang kunne være : skaf et sæt "kødben" hjem(ledforbindelsen mellem krængningsstabilisator og fjederbenet) de koster ikke meget,afmontér de gamle (sav dem evt over med en nedstryger, det har jeg læst at andre gør til fejlfinding, jeg ville foretrække bare at udskifte lortet , så skal du ikke bekymre dig om at kødbenet ødelægger gummibøsninger til styretøjet),kør en tur over de vejbump der giver de klonk lyde , er lyden væk så skift "kødbenet" i begge sider,kommer lyden igen med nye "kødben" er det krængningsstabilisatorens bøsninger der skal skiftes.Er der stadig klonklyde med "kødbenet" afmonteret så må du nok igang med de der bærearme, bestil både øvre og nedre med i én pakke.Du skal alligevel kunne løsne "kødbenet" for at skifte øvre eller nedre bærearm , det kan du garanteret ikke med et gammelt rustent "kødben"
Der er en rigtig god vejledning på linkssiden.
William Lütken

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Hjulophæng"