Støj fra ophæng - bag

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
LarsM
Indlæg: 32
Tilmeldt: 04 okt, 2003 21:16
Geografisk sted: Danmark

Støj fra ophæng - bag

Indlæg af LarsM » 04 okt, 2003 21:22

Har et irriterende problem med støj fra bagophænget (klonk-lyde når jeg passerer ganske små ujævnheder).
Bilen er fra 99 og havde akkurat samme problem, da den var helt ny. Alfa i Aalborg skiftede fjedre, støddæmpere, lejer, gummiophæng til udstødning og stræberarme...uden egentlig at finde ud af hvad det var der kurerede problemet. Nu er lyden igen...tror selv det er vulkaniseringen i stræberarmsbøsningerne, der er gået fra ...uden at man altså kan se det udefra. Nogen forslag????


Med venlig hilsen


Lars Madsen
156, 2,0, 99



alfalund
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 sep, 2003 02:59
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 05 okt, 2003 01:37

Correcto!

Det er gummibøsningerne til stræberarmene, de holder normalt 60-80k.

Alfa 156 Ragazzon 2.0 Twin Spark

ole fisker
Indlæg: 84
Tilmeldt: 05 maj, 2003 22:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ole fisker » 05 okt, 2003 08:52

Enig med Alfalund

Nogle kører kun ca. 20k på et sæt stræberarmsbøsninger; med det er nok mest dem som betaler et fast beløb over skatte-billeten (=firmabil).
Efter min overbevisning skal man generelt køre råddent hele tiden, hvis de kun skal holde 20k.

MVH
Ole F

Esben
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 okt, 2003 07:39
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Esben » 06 okt, 2003 07:55

Hej Lars
Jeg har en JTD fra dec. 2000 der efterhånden har kørt 105.000 km.
Da den havde kørt 60.000km fik den en skade, i forbindelse med reparationen blev en af langsgående arme udskiftet pga. løse gummibøsninger. Ifm 80.000km eftersyn blev de to bagerste tværgående arme skiftet, ligeledes pga. løse gummibøsninger. Det blev konstateret ved at mekanikerren stak en skruetrækker op mellem armen og og den faste del af ophænget - og vrikkede/vred med skruetrækkeren. Der var en tydelig bevægelse at se ved de bøsninger som var løse i forhold til de som var O.K.
Fejlen gav dels en "løs styring" og dels nogle lyde ved kørsel på ujævnheder, såsom langsom kørsel på brosten og hullede grusveje.
Så få checket alle bøsninger i "bagenden". Har du mulighed for at få bilen på en lift kan du selv checke - ellers en "Alfa-doctori"
mvh Esben Sørensen No.5519

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>quote:<hr height=1 noshade id=quote>
Har et irriterende problem med støj fra bagophænget (klonk-lyde når jeg passerer ganske små ujævnheder).
Bilen er fra 99 og havde akkurat samme problem, da den var helt ny. Alfa i Aalborg skiftede fjedre, støddæmpere, lejer, gummiophæng til udstødning og stræberarme...uden egentlig at finde ud af hvad det var der kurerede problemet. Nu er lyden igen...tror selv det er vulkaniseringen i stræberarmsbøsningerne, der er gået fra ...uden at man altså kan se det udefra. Nogen forslag????


Med venlig hilsen


Lars Madsen
156, 2,0, 99


<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Esben Sørensen

LarsM
Indlæg: 32
Tilmeldt: 04 okt, 2003 21:16
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af LarsM » 28 mar, 2004 21:15

Hejsa...

Har nu endelig fået taget mig sammen til at løfte bilen op og gå ind under den!

Klonk-lydene stammede IKKE fra stræberarmsbøsningerne. Godt nok skiftede jeg de bagerste bøsninger - de var totalt møre og løse. MEN det kurerede ikke lydene. Problemet var plast-leddene (kødben)op til krængningsstabilisatoren. Nu kører den, som en 156 skal....<font color="green">altså som en drøm....[:</font id="green">D]


hilsen

LarsM

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Hjulophæng"