Nivomat / sænkning på SW

Fjedre, støddæmpere og ophæng
Besvar
halling
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 aug, 2006 19:26
Geografisk sted: Danmark

Nivomat / sænkning på SW

Indlæg af halling » 09 aug, 2006 20:05

Hej!

Jeg har en SW fra 2000 der har gået 120.000 og efterhånden lyder og kører som en gammel jern-seng

Den fungerer som familiebil med 2 unger, fuld bagage og tagboks på ferieture, men også som mine 2 daglige frikvarter alene frem og tilbage fra arbejde.

Jeg skal til service om en måned (hos Car Centre) og skal have gjort noget ved de slappe fjedre, og gerne i form af en opgradering.

Er der nogen der har prøvet at køre med nivomat, eller skal jeg hellere kigge på eibach/bilstein kittet her http://www.ebspares.co.uk/news35.htm ??



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 09 aug, 2006 21:27

Hej Halling - og velkommen.
Du skriver "lyder og kører", almindeligvis vil slidte støddæmpere og fjedre ikke kunne høres, men mærkes. Slidte bøsninger vil give lyde fra sig og selvfølgelig også kunne mærkes som dårlig retningsstabilitet. Du skal nok først og fremmest have set bøsninger efter og kontrolleret støddæmperne.
Jeg har læst om EB Spares kit og overvejet det. Det lyder som det rigtige kit, dels fordi det kun sænker vognen noderat og ikke gør den stiv som et brædt. Det er der flere af de andre udbudte kits som gør, og 40 mm sænkning er for meget til vejbump, forhindringer (sten) på vejen og opkørsler over kantstene, har jeg erfaringer med.
Min 156 sedan er lidt ældre end din SW og har 165k km bag sig. Fornylig var jeg uheldig at få bukket et baghjulsophæng (bakkede ind i stor sten), og havde egenlig tænkt at få ED kittet på ved den lejlighed. Men bugetkontoen til 156'eren var allerede vildt overskredet, og det viste sig, at for at 4 hjulssporet bilen efter skift af svingarm og 2 støddæmpere, så skulle svingarmene også skiftes, de og div. andre sporerelaterede dele var groet sammen. Så da en kontrol af alle fjedre og forstøddæmpere viste, at de ikke fejlede noget, så valgte jeg at droppe EB kittet, det er tros alt temmelig pebret.
Kan i øvrigt sige, at efter skift af bagstøddæmpere, div. bøsninger og sporing, kører bilen bedre en før.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Hjulophæng"