Termostat/varme i kabine om vinteren?

Indlæg omhandlende kabine og interiør på Alfa 156
Besvar
Gentleman
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12 jul, 2007 05:11
Geografisk sted: Danmark

Termostat/varme i kabine om vinteren?

Indlæg af Gentleman » 17 jul, 2009 19:52

Jeg har problemer med varmen i kabinen (156 2.0TS). Der kommer ingen varme de først ca. 5-7 km om vinteren og derefter begynder den at varme lidt, men kabinen bliver aldrig 100% rigtig varm [:(] Efter min gamle skolelæredom mener jeg at kunne huske noget med at når man starter for motoren skal termostaten cirkulere kølevandet ind i kabinen til at starte med. Når motoren bliver godt varm, skal termostaten derefter åbne for cirkulation til køleren. Min tanke er at termostaten står konstant åbent til køleren.

Hvis dette er korrekt, gælder det så også for min Alfa? Jeg overvejer at udskifte termostaten i håb om at det skulle afhjælpe mit kabinevarme problem.

Er der nogle af Jer som har erfaring med dette problem [:)]



pallekragh
Indlæg: 71
Tilmeldt: 03 aug, 2007 23:06
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af pallekragh » 17 jul, 2009 21:51

Jeg har haft samme problem med en 145 det eneste der var galt var at pollenfiltret var stoppet, selvfølig kan termostaten også være defekt, men hvis jeg skulle.... så ville jeg starte med filtret.
Fortsat god ALFA-DAG til dig.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 17 jul, 2009 22:26

Det gælder også din Alfa. Desværre er termostatrne i motortypen ikke særlig holdbare, men når man skifter til ny, er varmen tilbage og motoren opnår sin arbejdtemperatur ved normal kørsel.

Gentleman
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12 jul, 2007 05:11
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gentleman » 18 jul, 2009 02:32

Forrige år skiftede jeg pollenfiltret, så den kant er klaret. Tror at jeg skifter termostaten og håber på at det løser problemet [:D]

Erik <- Har du nogen erfaring med at skifte termostaten? Gætter mig til at den sidder på højre side af motoren. Jeg løsner de to bolte og så er den lige til at pille ud eller... Er der noget jeg skal være opmærksom på?

Takker for Jeres hurtige svar [:)]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 18 jul, 2009 02:53

Det er egenligt ikke svært, men termostaten sidder lidt bøvlet.
Jeg løsnede luftmassemåleren, så jeg kunne komme til. Tappede kølevæsken af ned i en kar som stod på bundskjoldet og endnu et kar under åbnerne bagude. Tog de øvrige 3 mindre slanger af (4 i alt) og skruede stikket til temp.måleren af sidst. Omvendt monteret, en af de små slanger er svær at få øje på, og jeg overså den i første omgang ved samling, men den kom på da jeg opdagede at vandet jeg hældet på løb ud af studsen.
Ikke svært, men, som sagt bøvlet at komme til alt.
Go' fornøjelse

Gentleman
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12 jul, 2007 05:11
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gentleman » 19 jul, 2009 04:29

Det lyder som en udfordring som er værd at tage op en søndag eftermiddag [:D]

Tusind tak for dine tips og råd Erik [:)]

Gentleman
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12 jul, 2007 05:11
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gentleman » 14 aug, 2009 07:26

Hej igen,

Termostaten er blevet udskiftet i dag, men... Hvordan udlufter jeg egentligt systemet bagefter [?]

Har fundet en plastik skrue som sidder øverst venstre på køleren når jeg kigger ned i motorrummet, men den sidder virkelig fast. Er det den jeg skal løsne for at udlufte og fylde køleren/systemet [?]

Har virkelig svært ved at finde udluftning/påfyldning andet end selve ekspansionsbeholderen [:)]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 21 aug, 2009 21:17

Jeg kunne heller ikke finde en udlufter på kølesystemet. Jeg startede motoren uden prop på ekspantionsbeholderen og lod den stå i tomgang til den var driftvarm. Da motoren var kold igen toppede jeg ekspantionsbeholderen op til max mærket og har holdt øje med væskeniveauet de første dag efter.

Gentleman
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12 jul, 2007 05:11
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Gentleman » 24 aug, 2009 00:23

Godt nyt herfra [:D]

Plastik skruen kunne godt skrues af, men for pokker man skal have tålmodighed da den er lang og stram [}:)] Det lykkedes dog til sidst og den bruges til at udlufte køleren/systemet med. (Ekspansions beholderen skulle så sørge for at udlufte systemet for resterende mindre luftbobler hvilket den også gjorde).

Den nye termostat starter dog først blæseren ved 93 grader og lader den kun køle motoren ned til ca. 89 grader før den stopper igen. Den gamle termostat kølede den helt ned til ca. 75-80 grader før den stoppede blæseren, Skal en Alfa virkelig køre med så høj en motor temperaur?

Men for pokker der er kommet varme i kabinen [:p] [:p] [:p]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 24 aug, 2009 03:53

85-90 grader er normal driftstemp. Hvorfor der er forskel på hvornår blæseren starter og stopper ved jeg ikke - har du a/c? Hvis du har det, kan det være at ved det ene tilfælde var a/c til og ikke ved det andet eller omvendt.

djcharlie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 maj, 2012 20:51
Geografisk sted:
Kontakt:

Indlæg af djcharlie » 08 dec, 2012 23:46

For min 156 JTS SPORTWAGON 2.0 fra 2003, virker a/c kun ved temperaturer over 2 grader plus iflg instruktionbog, min erfaring siger + 3-4 grader.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 09 dec, 2012 00:58

+3/4 grader er vist erfaringen for a/c i alle biler.
Men ved lavere temperaturer virker affugteren stadig, så dug hurtigt bliver fjernet fra ruderne.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Kabine & Interiør"