Termostat/varme i kabine om vinteren?
Termostat/varme i kabine om vinteren?
Jeg har problemer med varmen i kabinen (156 2.0TS). Der kommer ingen varme de først ca. 5-7 km om vinteren og derefter begynder den at varme lidt, men kabinen bliver aldrig 100% rigtig varm [:(] Efter min gamle skolelæredom mener jeg at kunne huske noget med at når man starter for motoren skal termostaten cirkulere kølevandet ind i kabinen til at starte med. Når motoren bliver godt varm, skal termostaten derefter åbne for cirkulation til køleren. Min tanke er at termostaten står konstant åbent til køleren.
Hvis dette er korrekt, gælder det så også for min Alfa? Jeg overvejer at udskifte termostaten i håb om at det skulle afhjælpe mit kabinevarme problem.
Er der nogle af Jer som har erfaring med dette problem [:)]
Hvis dette er korrekt, gælder det så også for min Alfa? Jeg overvejer at udskifte termostaten i håb om at det skulle afhjælpe mit kabinevarme problem.
Er der nogle af Jer som har erfaring med dette problem [:)]
-
- Indlæg: 71
- Tilmeldt: 03 aug, 2007 23:06
- Geografisk sted: Danmark
Forrige år skiftede jeg pollenfiltret, så den kant er klaret. Tror at jeg skifter termostaten og håber på at det løser problemet [:D]
Erik <- Har du nogen erfaring med at skifte termostaten? Gætter mig til at den sidder på højre side af motoren. Jeg løsner de to bolte og så er den lige til at pille ud eller... Er der noget jeg skal være opmærksom på?
Takker for Jeres hurtige svar [:)]
Erik <- Har du nogen erfaring med at skifte termostaten? Gætter mig til at den sidder på højre side af motoren. Jeg løsner de to bolte og så er den lige til at pille ud eller... Er der noget jeg skal være opmærksom på?
Takker for Jeres hurtige svar [:)]
Det er egenligt ikke svært, men termostaten sidder lidt bøvlet.
Jeg løsnede luftmassemåleren, så jeg kunne komme til. Tappede kølevæsken af ned i en kar som stod på bundskjoldet og endnu et kar under åbnerne bagude. Tog de øvrige 3 mindre slanger af (4 i alt) og skruede stikket til temp.måleren af sidst. Omvendt monteret, en af de små slanger er svær at få øje på, og jeg overså den i første omgang ved samling, men den kom på da jeg opdagede at vandet jeg hældet på løb ud af studsen.
Ikke svært, men, som sagt bøvlet at komme til alt.
Go' fornøjelse
Jeg løsnede luftmassemåleren, så jeg kunne komme til. Tappede kølevæsken af ned i en kar som stod på bundskjoldet og endnu et kar under åbnerne bagude. Tog de øvrige 3 mindre slanger af (4 i alt) og skruede stikket til temp.måleren af sidst. Omvendt monteret, en af de små slanger er svær at få øje på, og jeg overså den i første omgang ved samling, men den kom på da jeg opdagede at vandet jeg hældet på løb ud af studsen.
Ikke svært, men, som sagt bøvlet at komme til alt.
Go' fornøjelse
Hej igen,
Termostaten er blevet udskiftet i dag, men... Hvordan udlufter jeg egentligt systemet bagefter [?]
Har fundet en plastik skrue som sidder øverst venstre på køleren når jeg kigger ned i motorrummet, men den sidder virkelig fast. Er det den jeg skal løsne for at udlufte og fylde køleren/systemet [?]
Har virkelig svært ved at finde udluftning/påfyldning andet end selve ekspansionsbeholderen [:)]
Termostaten er blevet udskiftet i dag, men... Hvordan udlufter jeg egentligt systemet bagefter [?]
Har fundet en plastik skrue som sidder øverst venstre på køleren når jeg kigger ned i motorrummet, men den sidder virkelig fast. Er det den jeg skal løsne for at udlufte og fylde køleren/systemet [?]
Har virkelig svært ved at finde udluftning/påfyldning andet end selve ekspansionsbeholderen [:)]
Godt nyt herfra [:D]
Plastik skruen kunne godt skrues af, men for pokker man skal have tålmodighed da den er lang og stram [}:)] Det lykkedes dog til sidst og den bruges til at udlufte køleren/systemet med. (Ekspansions beholderen skulle så sørge for at udlufte systemet for resterende mindre luftbobler hvilket den også gjorde).
Den nye termostat starter dog først blæseren ved 93 grader og lader den kun køle motoren ned til ca. 89 grader før den stopper igen. Den gamle termostat kølede den helt ned til ca. 75-80 grader før den stoppede blæseren, Skal en Alfa virkelig køre med så høj en motor temperaur?
Men for pokker der er kommet varme i kabinen [:p] [:p] [:p]
Plastik skruen kunne godt skrues af, men for pokker man skal have tålmodighed da den er lang og stram [}:)] Det lykkedes dog til sidst og den bruges til at udlufte køleren/systemet med. (Ekspansions beholderen skulle så sørge for at udlufte systemet for resterende mindre luftbobler hvilket den også gjorde).
Den nye termostat starter dog først blæseren ved 93 grader og lader den kun køle motoren ned til ca. 89 grader før den stopper igen. Den gamle termostat kølede den helt ned til ca. 75-80 grader før den stoppede blæseren, Skal en Alfa virkelig køre med så høj en motor temperaur?
Men for pokker der er kommet varme i kabinen [:p] [:p] [:p]