Oliespild

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Enzo
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 mar, 2010 17:19
Geografisk sted: Danmark

Oliespild

Indlæg af Enzo » 20 apr, 2010 06:44

Jeg har lagt mærke til at min Spider 2,0 1996, drypper olie. Den drypper fra oliefiltret, hvilket jeg regner med løser sig når jeg skifter dette. Men jeg kan også se at den også drypper der hvor gearkasse er sammensat med motor. Jeg er lidt nærvøs for at det kan være noget alvorligt - er der nogen der har et bud.

På forhånd tak



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 20 apr, 2010 07:17

Den olie som kommer ud fra koblinghuset kan stamme fra enten en utæt pakdåse bagerst på motoren eller forrest på gearkassen. En erfaren mikker kan afgøre om den er den forholdsvis tynde motorolie eller tykkere gearolie.
Afhængig af hvor meget olie som lægges, kan det påvirke koblingen. Den kan sætte sig i koblingsnavets belægning og afstedkomme rustende tilkobling og at koblingen skrider, når der gives meget gas.
Løsningen er den samme uanset olietype. Motor og gearkasse skal skilles fra hinande, og den utætte pakdåse skal skiftes, og det tager en del timer. Hvis ikke mængen af olie er stor og koblingen ikke er påvirket, kan man køre videre og blot holde øje med olieniveau i motor og gearkasse. Hvis man ønsker at løse problemet nu, bør man skifte kobling samtidig, da det "kun" koster koblingsdele ekstra.
Mht. til oliefilteret, skal man tørre grundigt af på anlægsfladen på filterkonsollen og væde gummeringen på den nye filter med motorolie, før det monteres. Hvis konsollens flader er beskadiget, skal konsollen skiftes.

Enzo
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 mar, 2010 17:19
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Enzo » 25 apr, 2010 02:37

Hej igen, der drypper kun olie ud når motoren er varm. jeg er overbevist om at det er motorolie der drypper ud. kunne man evt. begrænse det ved at hælde en tykkere olie på, og i givet fald hvilken viskositet.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 25 apr, 2010 03:45

Du skal ikke hælde tykkere olie på end 10W-40(el.60), det som fabrikken anbefaler. Med for tyk olie er motoren for længe om at pumpe olie rundt til smørestæderne ved opstart.
Når bilen engang skal have ny kobling, skal pakdåsen ved bagerste hovedleje (og gearkassen, hvis utæt) skiftes.

Enzo
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 mar, 2010 17:19
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Enzo » 25 apr, 2010 17:49

Tak for svarene

Besvar

Tilbage til "Alfa GTV/Spider Nuova Motor"