Hylelyd

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
MartinHK
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 feb, 2004 06:04
Geografisk sted: Danmark

Hylelyd

Indlæg af MartinHK » 11 maj, 2004 21:41

Jeg er fra tid til anden på det seneste begyndt at få en hylelyd fra venstre forhjul.
Lyden er der ikke konstant, men når den er der forværres den ved venstresving og forsvinder ved højresving.

Kan det være hjullejet?
Bilen har kørt 188.000, jeg ved ikke om lejet har været skiftet før.

I tilfælde af det er lejet - Kan man selv skifte det?? (har selv skiftet på andre biler)

Mvh - Martin



tpsimmert
Indlæg: 50
Tilmeldt: 22 jan, 2004 17:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tpsimmert » 12 maj, 2004 20:20

For mig lyder det som om det er bremsen der hænger lidt. Forsvinder det ved et let tryk på bremsepedalen?

Et defekt leje plejer at give en dybere brummelyd.

Mvh Tom

MartinHK
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 feb, 2004 06:04
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MartinHK » 12 maj, 2004 22:06

Ja - Det forsvinder ved tryk på bremsen, men kommer typisk igen.

Betyder det at bremserne skal skiftes? Eller er det noget man kan fikse.
Jeg har kørt ca. 15.000 med de nuværende bremseklodser.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 13 maj, 2004 00:25

Hej Martin - sikkert ikke, men renset og smurt kaliber samt fjernet rustkanter på skiverne på begge sider af hvor kladserne holder dem blanke (begge sider og hjul). Hvis skiverne er meget slidte eller rillede skal de skiftes og så bør klodserne også skiftes.

MartinHK
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 feb, 2004 06:04
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af MartinHK » 13 maj, 2004 01:41

OK - Det vil jeg prøve.

Jeg ved godt det er svært at svare på, men hvor langt skal man regne med at kunne køre på et sæt bremseklodser?

tpsimmert
Indlæg: 50
Tilmeldt: 22 jan, 2004 17:09
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tpsimmert » 13 maj, 2004 22:06

Tjaaaah - det kommer jo helt an på hvordan du kører. Jeg selv kører friskt - ikke ren on-off kørsel, men kvikke accelerationer og relativt kvikke opbremsninger. Dog også (når benzinpriserne er i top) med mere omtanke i forhold til benzinøkonomi og dermed også nedbremsninger. Jeg kører dog aldrig med en lille meter til den forankørende og een fod på speederen og den anden på bremsen...

... og jeg har altid kørt et sted mellem 50.000 og 60.000 km på et sæt klodser/skiver. Uanset bilmærke. Min nuværende Alfa 156 2.0 har kørt små 30.000 km på nuværende klodser og der er stadig en hel del tilbage. Så ved almindelig blandet kørsel med en god portion frisk kørsel vil jeg mene at du skal kunne køre 50-60.000 km. Dog synes jeg ofte man hører om folk der skifter klodser efter 20-30.000 km.

tbc
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29 okt, 2003 20:11
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 14 maj, 2004 06:37

Meget afhænger af kørselsmønsteret (og -stilen), men omkring 50000 km bør være realistisk for de fleste. Jeg har indtil videre kørt 70000 km på mine skiver + klodser i en 146 1.6 TS, og det største problem er faktisk at bagskiverne ruster hvis man ikke laver katastrofeopbremsninger hver anden dag...
Rensning og smøring af kalibre vil være mit umiddelbare bud på at afhjælpe problemet.

/TBC

Lars F
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10 okt, 2003 05:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars F » 17 maj, 2004 07:04

Mine nuværende skiver/klodser foran har gået 73K, men vi bor også i Vestjylland med meget landevejskørsel. Jeg tror de 50-60.000 km kommer af at værkstedet finder det hensigtsmæssigt at skifte bremser ved 60K eftersyn. Moderne mennesker brokker sig jo hvis de skal på værksted mellem eftersyn.

Lars
156 2.0 TS, 1998

Lars F
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10 okt, 2003 05:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars F » 17 maj, 2004 07:04

Mine nuværende skiver/klodser foran har gået 73K, men vi bor også i Vestjylland med meget landevejskørsel. Jeg tror de 50-60.000 km kommer af at værkstedet finder det hensigtsmæssigt at skifte bremser ved 60K eftersyn. Moderne mennesker brokker sig jo hvis de skal på værksted mellem eftersyn.

Lars
156 2.0 TS, 1998

simonriedel
Indlæg: 49
Tilmeldt: 16 okt, 2005 20:02
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af simonriedel » 16 dec, 2005 23:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af MartinHK</i>

Ja - Det forsvinder ved tryk på bremsen, men kommer typisk igen.

Betyder det at bremserne skal skiftes? Eller er det noget man kan fikse.
Jeg har kørt ca. 15.000 med de nuværende bremseklodser.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 17 dec, 2005 13:15

@Lars F.
- Ville gerne lige høre fra dig. Har nu kontaktet dig flere gange via mail men ikke fået megen tilbagemelding. Du kommer fra Struer, korrekt ?

Nå men tilbage til emnet. Lang historie kort forumdk/topic.asp?TOPIC_ID=654 måske det var noget for dig MartinHK ?

Men start med at adskille kalibre, rengøre, bedømme om det er hér problemet ligger og så skifte de originale skiver ud med en bedre kvalitet.
Holdbarhed afhænger af brugsmønster og hyppighed. Kører du mange og lange ture, hver dag og har bilen stående i garage, vil bremserne holde længere. Bykørsel, boulevardfræs og udendørs opbevaring vil forkorte levetiden for skiver og klodser.
Tjek slør i forhjulene inden du afmontere dem. Ryk kraftigt i dem og lyt efter metalisk "klonk" lyde. Kommer disse, er der slør i lejerne og skal skiftes.

Tjek også bøsninger i ophæng og stabilisatorer. Ofte vil disse være slidte på en vogn der har kørt så længe.

Sørg for hyppigt at rengøre kalibre, for + bag for bremsestøv så vil du undgå problemer med fastsatte stempler/klodser.
Kort sagt, vedligeholdelse.
Har nu kørt 20000 km med mine Brembo og det funker stadig 100 %.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"