Trægt gearskifte – mulig læk i koblingshydraulik

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
KLY
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 apr, 2004 02:45
Geografisk sted: Danmark

Trægt gearskifte – mulig læk i koblingshydraulik

Indlæg af KLY » 25 apr, 2004 04:29

Hejsa![:)]

Jeg er den glade ejer af en nogenlunde problemfri 156 2.0 TS fra 98. [;)]Efter at have læst indlæggene om problemer med ind/ud skiftning af gear vil jeg for god ordens skyld lige dele følgende oplevelse med jer.

<b>Symptomer:</b>
På et tidspunkt hæftede jeg mig ved at gearskiftet gradvist var begyndt at gå påfaldende trægt, bakgearet blev efterhånden tæt på umuligt uden flere dobbelte udkoblinger. Efter min opmæksomhed på gearskiftet var blevet skærpet fik jeg også den fornemmelse, at koblingspunktet, nærmest umærkeligt, havde rykket sig længere mod kabinegulvet (det blev sværere at koble ordentligt ud..). Senere, over en periode på måske én månedstid efter min opdagelse, begyndte gearskiftet desuden jævnligt at sætte sig fast. Jeg frygtede det værste!

<b>Diagnose:</b>
Der var ingen vej uden om, hjælmen måtte op, og jeg hastigt på opdagelse i motorrummet. Efter lidt søgen med en lommelygte fandt jeg synderen! Koblingshydrauliken var læk!! Under batteriet med sikringsholdere osv. var der tydeligt vådt oven på koblings/akselhuset af udsivende bremse/koblingsvæske, ligesom standen i bremsevæskebeholderen var faretruende lav (Så meget for Alfa-værkstedet!! – tsk!, tsk!)[:(!].

At dømme på konsistensen af den udsivende bremse/koblingsvæske ovenpå koblings/akselhuset (halvtørt og beskidt) havde det været læk gennem temmelig lang tid hvorfor jeg ikke havde noteret mig noget synderligt, før det blev rigtig slemt.

Fra koblingspedalens cylinder løber et rør/slange til en trykregulator monteret godt skjult under batteriholderen. Fra regulatoren løber et rør/slange (ca. 30-35 cm) over til en rørkoblingsstuds på koblingsaktuatoren. Slangen er krympet på rørdelene. Sidstnævnte var sprunget læk og sivede væske. Der blev pga. det sivende tryktab med andre ord ikke koblet tilstrækkeligt ud ved gearskifte.

<b>Behandling:</b>
Jeg bestilte i hast et nyt rør/slange hos det lokale Alfa-værksted. Pris ca. kr. 160 plus moms. For at kunne komme til regulatoren og rør/slange skal batteri, batteriholder, sikringsholder og stikkonsol afmonteres. (HUSK at fylde rigeligt med bremsevæske i beholderen!!!) Røret/slangen afmonteres først ved koblingsaktuatorens rørstuds/kobling. Spliten der holder rørkoblingen trækkes let ud med en skruetrækker/fladtang. Slangen kan nu forsigtigt trækkes ud af rørkoblingen. Gummimancheten ved aktuatorens rørstuds fjernes. Afmonter til sidst slangen oppe ved trykregulatoren.

Monter den nye rør/slange i trykregulatoren (gerne hurtigt, bremse/koblingsvæsken løber lystigt…!!). Husk gummimancheten! Klik rør/slangen i koblingsaktuatorens rørkobling. Sæt rør/slangen i rørkoblingens yderste position, og fjern plastichætten på udluftningsnibbelen. Sæt et stykke gennemsigtig slange på udluftningsnibbelen ned i en opsamlingsbeholder, og pump koblingspedalen til der ikke er flere luftbobler i slangen (HUSK nu rigeligt med bremsevæske i beholderen!!!). Klik rørkoblingen ind i inderste position og isæt spliten. Monter batteri m.v. igen, og du er færdig. Det hele burde ikke ha'taget mere end et par timer +/- en rusten bolt hér og dér...[;)]

<b>Konklusion:</b>
Har formentlig sparet en masse værkstedskroner, og så er det i øvrigt længe siden mit gearskifte har fungeret så let!![:)]



Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"