Forhjulslejer

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
anthon
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 apr, 2012 02:55
Geografisk sted:

Forhjulslejer

Indlæg af anthon » 06 apr, 2012 03:40

<p>Har lige skiftet forhjulslejer, på min skønne bil det var knap så farligt som man skulle tro :-)</p><p>Her er en kort beskrivelse af min arbejdsgang hvis andre kan bruge det!</p><p> </p><p>1/ løsn calipren " 2 umbracobolte under gummihætter bagpå ankerpladen" hæng calipren tilside</p><p>OBS! pas på kablet til indikatoren i den bagerste klods</p><p> </p><p>2/løsn befæstigelsen calipren sidder på " 2 stk bolte bagpå med en 19 nøgle" skru den øverste</p><p>bolt helt ud, og "vip" befæstigelsen. nu kan skiven pilles af . OBS husk den lille centreringsbolt den med tappen :-) som holder skiven </p><p> </p><p>3/ nu skal flangen af</p><p>monter en hjulbolt i et af hullerne "helst en gammel den kan risikere at blive skæv" </p><p>sæt et koben/brækstang ind mellem bolten, navet og ned mod gulvet så der er modhold</p><p>når du løsner navmøtrikken med en 36mm top . når møtrikken er af så brug 3 "lange hjulbolte" til at trække flangen af "yderste del af lejet følger med ud" og sidder fandens fast... jeg fjernede det</p><p>ved at spænde navet i en skruestik og forsigtigt skar et spor med en vinkelsliber næsten ind til navet, og knaldede den en med en plademejsel ned i det slebne spor pas på øjnene "så revner/springerlejeskålen" og vupti nu vil den af :-)</p><p> </p><p>4/selve lejehuset fjernes ved at skrue de 4 umbraco bolte ud og forsigtigt løsne det med et par plademejsler el lign.</p><p> </p><p>5/montering af det ny leje!</p><p>rens først for gammel rust og snavs... put lejet løst i hullet og brug de fire nye medfølgende bolte til at trække lejet ind på plads ved at krydsspænde lidt af gangen ..... når lejet er på plads skal navet på , det gøres ved først at centrere strålerne i trækakslen med dem i navet... og derefter forsigtigt banke navet ind i lejet "brug en træklods og en fornuftig hammer"indtil gevindet på trækakslen er så meget fri atmøtrikken kan fange gevindet.... derefter kan navet trækkes på plads ved at spænde møtrikken brug igen samme metode "gammel bolt og brækstang som modhold" HUSK HUSK HUSK at låse møtrikken når den er spændt.</p><p> </p><p>6/ Resten er bare baglæns fra punkt 2</p><p> </p><p>dette var min første lejeoperation på en alfa 156.... det tog ca fire timer for to hjul næste gang tager det noget kortere tid "nu har jeg prøvet det før" ;-)  </p>



william
Indlæg: 47
Tilmeldt: 14 apr, 2011 03:40
Geografisk sted:
Kontakt:

Indlæg af william » 01 maj, 2012 04:22

Det lyder godt ! Der er flere der skriver væmmelige beskrivelser med 20 tons hydraulisk presse til det her.
Næste gang så tag evt et par billeder,jeg er fattesvag med tekster om teknik :)Jeg borede 36 mm møtrikken med 3 og så 5 mm bor,flækkede den med mejsel,resten kom af med et slag på mejsel,men det var også bagpå på konebåden (FIAT Multipla)

William Lütken http://alfaromeo156-william.blogspot.com/

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"