Kobling "synger"

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
Tjaller
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14 maj, 2010 08:05
Geografisk sted:

Kobling "synger"

Indlæg af Tjaller » 26 maj, 2010 08:05

<p>Jeg har desværre måttet konstatere at min kobling er begyndt at "synge" i min Alfa 156 2.0 TS. Det er udpræget når bilen er kold, men det er også at høre når den er varm. Den syngende/hylende lyd kommer kun idét koblingen er trådt en anelse ned.. Det er både ved tryk og slip af koblingen. Er der nogen der har oplevet dette før, eller har en idé om hvad det kan være? ..</p><p>På forhånd tak for gode indlæg [:D]</p>



svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 26 maj, 2010 17:44

Det plejer at være udrykkerlejet men det kan den normalt godt køre med i nogen tid før det skal skiftes.
Mvh. Svend

pallekragh
Indlæg: 71
Tilmeldt: 03 aug, 2007 23:06
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af pallekragh » 27 maj, 2010 07:46

Bare vær klar over Når det går og det gør det før eller siden så holder du der ( har også prøvet ) ..ja hvis jeg var dig så ville jeg snarest få skiftet kobling incl. leje når du har åbnet så skift det hele ellers går det ligesom når de lapper veje der kommer et hul ved siden af det lappede det har jeg ofte Set ( lorte veje ). Held og lykke til [;)]

Tjaller
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14 maj, 2010 08:05
Geografisk sted:

Indlæg af Tjaller » 27 maj, 2010 08:10

Hvis det var udrykkerlejet ville den vel synge når koblingen er sluppet og lyden forsvinde når koblingen er trykket i bund. Det er ikke tilfældet her.? .. Lyden kommer udelukkende når koblingen er trykket ca. 1 cm ned.. :) .. Men ellers må jeg jo på jagt efter en billig kobling. Kan det svare sig at købe uoriginalt? .. (de koster jo under det halve). Det koster vel normalt en halv arm for en komplet original kobling?

pallekragh
Indlæg: 71
Tilmeldt: 03 aug, 2007 23:06
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af pallekragh » 27 maj, 2010 08:40

Det lyder til og være helt efter bogen med larmen dit leje er defekt. Jeg ved ikke med uoriginale dele, min egen mening som jeg har fået af nogle mekanikere er: køb uoriginalt, men Undgå Højer dele og Thansen de er for ringe. Nogle dele som kobling vil ( har købt ) jeg ikke have problemer med har kørt perfekt siden skift 60... ikke meget men, har også købt uoriginale lejer, bremsedele, udstødning så selv om det er en Alfa ja så vil jeg mene om uoriginale reservedelene "at de er ikke så ringe endda"  

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 27 maj, 2010 18:32

Det er sådan, at bilfabrikker køber masser af dele hos underleverandører (ofte 2 eller flere forskellige af samme del, for at sikre levering "just in time"), som monteres på vores biler i produktionen. Disse underleverandører sælger også deres produkter på eftermarkedet. Køb kun dele hos annerkendte grossister, da der findes mange "kineser kopier" af ringe kvalitet. Her nogle seriøse leverandører jeg kender til: Alfastumper.dk, Mekonomen.dk, krogslund.dk,ebspares.co.uk, stelvio.dk

Tjaller
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14 maj, 2010 08:05
Geografisk sted:

Indlæg af Tjaller » 28 maj, 2010 08:15

Tusind tak for de fine svar og gode råd! ... Jeg følger udrykkerlejets udvikling i den kommende tid. Ser dog ingen grund til at skifte endnu, da bilen stadigvæk kører uden problemer og da jeg kan leve med dens "syngende" lyd - endnu da :)

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 28 maj, 2010 08:35

I skal ikke kimse af original Alfa dele, min 156 2,0 '98/99 kører stadig med den oprindelige kobling efter 11½ år og 206k km. Meget godt, egenligt.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"