1999 2,0 TS Selespeed og tandrem

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
Alfamanden
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30 jul, 2009 20:29
Geografisk sted:

1999 2,0 TS Selespeed og tandrem

Indlæg af Alfamanden » 30 jul, 2009 20:58

Jeg har lige haft min Alfa, som jeg ellers er meget glad for, til 180K service (på lokalt ikke-alfa værksted). Det er efterhånden blevet til en længere historie. Men en kort opsummering:

- skiftet tandrem og kilerem
- diesellyd => fase variator skiftet
- motorstyringslampen lyser - knastakselføler defekt og ved skift dør den igen

Min lokale mekaniker gav fortabt overfor problemet med motorstyringslampen og sendte den til en alfa-specialist. Der meldte tilbage, at knastaksellejerne var slidte, hvilket ødelagde knastakselføleren. Der skal et nyt topstykke til (dvs. i praksis en ombytningsmotor).

Nu går jeg så og tager tilløb til et nyt topstykke, men efter Alfa'en er kommet fra værkstedet, så er den begyndt at "hoppe" helt vildt ved igangsætning. Det er som om styringen giver motoren mange flere omdrejninger end normalt førend den "slipper" koblingen, hvorefter den fortryder og "træder" kobligen igen. Og det gentager sig så indtil man er kommet i fart. Gearkasse lampen blinker også nogengange og siger bip.

"Alfa-specialisten" har kigget på det, har indjusteret sele-speeden og siger, at det skyldes at motorstyringslampen lyser... Men jeg ved jo, at den ikke gjorde sådan da jeg afleverede den (med lysende motorstyringslampe).

Er der nogen der har en ide til, hvad der kan være galt? Er der noget specielt med tandremme og selespeed gearkasser?

På forhånd tak!



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 03 aug, 2009 04:17

Du har ikke fåe svar på dine spørgsmål, prøv at stille det på www.cuorespotivo.dk
der er nok flere med selespeed erfarringer.
Alfa Specialisten har nok ret mht. at du ikke kan regne med funktionen, så længe at motorstyringen ikke melder OK. Det ser også ud til, at hvis knastaksle lejerne er slidte, skal man have et nyt eller ombytnings topstykke. De er dog langt fra så dyre at købe og montere end en komplet motor.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"