1,8 TS Gearkasse. Problem eller Normalitet?

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
Anders Hjortlund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 okt, 2008 00:10
Geografisk sted: Danmark

1,8 TS Gearkasse. Problem eller Normalitet?

Indlæg af Anders Hjortlund » 27 jan, 2009 10:24

Hej folkens!
Min 156 1,8 TS har muligvis et problem med gearkassen.
Når man triller hen mod et lyskryds og sætter bilen i 1. gear skurer gearkassen. Det er ikke noget problem at få bilen i gear, men den skal MEGET langt ned i fart før den ikke giver lyd fra sig.
Dette er min 5. Alfa (33, 75, 146, 164 og nu 156) og de har næsten alle haft lidt knas med gearkassen. Dog har alle de andre ikke været i stand til at gå i 1.gear før farten er kommet ned.
Denne bil har derimod ikke denne "modstand" mod at gå i 1. gear, men istedet skurer den.

Hvad er der galt??? Anyone? Hvor slemt er det eller er det et ganske normalt fænomen på disse modeller?



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 27 jan, 2009 17:00

Du skriver ikke hvad farten er når du sætter i 1. gear. 1. gear har syncromesh, ligesom de øvrige gear, men udvekslingen er selv sagt meget lav i 1.
1. gear bør kunne indrykket med 10-20 km/t, men hvis dette gøres tit bliver syncro ringen efterhånden slidt og gearkassen begynder at "børste" tænder når gearer indrykkes i fart.
Skurer den når gearet er indrykket, er problemet med et leje eller tandhjulet.

Anders Hjortlund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 okt, 2008 00:10
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Anders Hjortlund » 05 feb, 2009 07:37

Ok jeg forstår at det må være syncro ringen der er slidt.
Det er muligt at skifte ned i 1. gear ved meget lav hastighed (ca 5 km/t) uden gearkassen giver lyd fra sig. Når 1. gear er indrykket er der ingen mislyde.

Er det noget jeg bare skal leve med - eller skal det repareres hurtigst muligt?

Umiddelbart vil jeg tro, at jeg bare kan køre med denne slidtage og indrykke 1. gear med forsigtighed.

Jeg forestiller mig at det kan blive en ret dyr reperation.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 05 feb, 2009 17:37

Hvis der ikke er andre mislyde fra gearkassen, ville jeg køre videre. Min køre vane er, at jeg først indrykker 1. gear når jeg holder stille, hvis jeg kører rund om et hjørne el.lign. sætter jeg i 2 gear, men sådan er vi forskellige.
Når en dag koblingen skal skiftes, vil det ikke tage mange timer at skifte 1. gear synkromesh, men det løber alligevel op i nogle penge, spørg værkstedet når det bliver aktuelt.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"