Løs gearstang

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
Ole Wichmann
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27 okt, 2008 05:58
Geografisk sted: Danmark

Løs gearstang

Indlæg af Ole Wichmann » 27 okt, 2008 06:02

Min 1997 156 2,0 der ellers aldrig har givet problemer, har her i weekenden fået problemer med tab af koblingsvæske (sikkert problem ved slavecylinder) og slap kobling. Jeg har nok måttet rykke lidt mere end normalt i gearstangen når koblingen har drillet, og nu er gearstangen blevet meget løs, der er nok et forbindelsesled et sted der er stået af.
Er der nogen der kender problemet og løsningen?

Mvh
Ole W.



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 27 okt, 2008 15:41

Kobling, slavecylinderen sidder inde i koblingshuset, så det er nok bedst at sætte en ny kobling i samtidig med skift af slavecyl.
Gearstangen forbinder til gearkassen med kabler, så de skal efterses evt. justeres eller skiftes.
Man har fat i kablerne ved gearkassen, når den tages af motor for at skifte slavecyl.

Ole Wichmann
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27 okt, 2008 05:58
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Wichmann » 29 okt, 2008 05:02

Jeg har nu kigget lidt (uden ordentlig lys) og det ser ud til at gearstangen sidder og drejer i en slags nylon leje. nedenfor på siden sidder der en arm med en kugleformet ende der ser ud til at skulle gå ind i en modpart for at stabilisere. Kuglen er hoppet ud og vil ikke sidde i metal modparten der ser ud til at være for stor. Skulle der være en slags bøsning der er faldet ud?
Jeg har desværre ikke en tegning, da min CD manual ikke virker.

Mvh
Ole Wichmann
Alfa 156 2,0 1997

Ole Wichmann
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27 okt, 2008 05:58
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Wichmann » 29 okt, 2008 05:04

Jeg har nu kigget lidt (uden ordentlig lys) og det ser ud til at gearstangen sidder og drejer i en slags nylon leje. nedenfor på siden sidder der en arm med en kugleformet ende der ser ud til at skulle gå ind i en modpart for at stabilisere. Kuglen er hoppet ud og vil ikke sidde i metal modparten der ser ud til at være for stor. Skulle der være en slags bøsning der er faldet ud?
Jeg har desværre ikke en tegning, da min CD manual ikke virker.

Mvh
Ole Wichmann
Alfa 156 2,0 1997

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 30 okt, 2008 16:33

Iflg. reperations CD skal gearskiftet ud nedefra sammen med håndbremse stangen. Det virker noget besværligt.
På on-line reservedels kataloget, ser det ud til at bøsninger og kugler etc. kan købes i løsdele.
Her link til relevant side.
http://www.spangerum.com:7080/navi?MOD_ ... &DRW_NUM=3

Ole Wichmann
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27 okt, 2008 05:58
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Wichmann » 22 dec, 2008 04:48

Lige en (lidt sen) status på mine problemer.
Tabet af koblingsvæske viste sig at være på grund af en utæt slange til slavecylinderen, som beskrevet i flere indlæg her på forum. Problemet blev derfor løst ved at skifte slangen og jeg slap for at tage koblingen af.
Problemet med gearstangen viste sig at være et revnet plastic hus. Linket til reservedelskataloget var en genial hjælp til at finde den rigtige del. Den kostede kun omkring 100 kr. Men til gengæld brugte jeg 6 timer på at skifte den, da det hele ganske rigtigt skulle under ud. Heldigvis har jeg adgang til en lift.
1000 tak for hjælpen.

Mvh
Ole W.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"