Slatten kobling

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
Henning Toft
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 dec, 2005 03:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Slatten kobling

Indlæg af Henning Toft » 04 jul, 2006 05:36

Min bil er en 156 2.0 TS.
Når bilen er godt drift varm virker koblingen noget slatten, forstået på den måde
at de første par cm er den meget løs i det.
Jeg har hørt lidt om at det kan være fugt i bremse/koblingsvæsken, hvor meget skal
jeg ligge i det?
Kan koblingen egentlig udluftes?

Mvh
Henning



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 04 jul, 2006 18:05

Hej Henning - ja, det kan der godt, ofte glemmer man at skifte koblingsvæsken når man skifter bremsevæsken (samme type væske og de 2 systemer deler væske fra samme beholder som sidder ovenpå bremsehovedcylinderen), og derfor bliver væsken gammel, og den opslemmer fugtighed fra luften over tid.
Man kan godt lufte/skifte koblingsvæsken, batteri og batterikassen skal demont. og under sidder et dæksel, som skal af, derunder sidder en nippel til det.
Der har lige været et spørgsmål som dit på det andet alfaforum, www.cuorosportivo.dk. der kan du læse mere om proceduren.

Henning Toft
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 dec, 2005 03:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Henning Toft » 05 jul, 2006 00:09

Tak for hjælpen elp.
Det skal prøves der med at lufte ud.

Mvh
Henning

simonriedel
Indlæg: 49
Tilmeldt: 16 okt, 2005 20:02
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af simonriedel » 26 aug, 2006 07:22

Jeg har nu fundet løsningen - den står hverken her i dette forum eller i cuoresportive.
Jo, koblingen skal luftes ud, man kan nøjes med at fjerne indsugningsmanifolden - behøver ikke fjerne batteriet men ok, så er der lidt trangt. Man fjerner gummihætten over slavecylinderen og får en til at pumpe koblingen helt op - og holder den i bund. (eller man gør det selv og sætter et bræt på ca 40cm i spænd mellem sædet, man rykker frem, og pedalen).
Så tager man fat i den lille clips, der holder slangen på plads - træk den ca 5-8 mm op, så ryger slangen et lille stykke tilbage, og der står en stråle af bremsevæske lige op i øjet på dig fra en udluftningsdyse. Skynd dig at tørre dig i øjet med en klud, brug lidt vand og sæbe og fortsæt.
Sæt slangen på plads med ståltrådsclipsen, slip koblingen igen, pump den op, hold den i bund.
Næste gang sætter du et stykke slange på fra akvarium eller evt, gasslange over udluftningsdysen, så du slipper for at få det i øjet. Gentag proceduren - bemærk, der kommer det sorteste møg ud.
Før man gør dette, har man påfyldt frisk bremsevæske og man har luftet sine bremser ud - så man kan se, at der er frisk olie i beholderen.
Lad være med at gå ud og købe en ny slavecylinder - det er ikke nødvendigt og desuden skal man have hele gearkassen af for at skifte den.
Andetsteds har jeg læst om en der bare skulle skifte slangen fra koblingscylinder til slavecylinder, så var problemet løst.
God fornøjelse - det er måske tilrådeligt at lade en autoriseret alfa- mekaniker klare sagen, han har givetvis læst her, hvordan man gør :o)
God fornøjelse!

Henning Toft
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 dec, 2005 03:02
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Henning Toft » 26 aug, 2006 21:51

Hej simonriedel

Din løsning var den rigtige, jeg har lige prøvet det af og det er MEGET simpel og min kobling virker perfekt nu.
Når man piller splitten ud skal den ikke helt ud, den er med til at stoppe slangen i at flyve ud. Det gjorde den
første gang for mig så jeg fik også bremsevæske i hovedet (smager ikke godt), selv om jeg havde en slange
med beholder på i den anden ende på, men til mit hel gå jeg med briller....hehe.

elp:
Den nippel du skriver om kan man ikke skrue på, men væske kommer ud af den afligevel når slangen løsnes.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"