Alfa 156 selespeed

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Besvar
cykelsmeden
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19 apr, 2006 15:19
Geografisk sted: Danmark

Alfa 156 selespeed

Indlæg af cykelsmeden » 19 apr, 2006 15:26

Hejsa alle alfa nørder *GGG*

Håber der er nogen der kan forklarer mig hvordan selespeed virker????

Jeg skal til at købe en 156, og ved ikk om jeg skal vælge en med selespeed, kan man skifte manuelt op og ned i gear med knapperne på rattet????? ligesom alm. gearkasse, og/eller er det bare en alm. aut. gearkasse????

På forhånd tak.


Lars



Ole Jørgensen
Indlæg: 79
Tilmeldt: 22 okt, 2003 04:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 19 apr, 2006 16:54

Hej Lars

Alfa 156 Selespeed har en almindelig gearkasse med hydraliske skifte (jeg har ikke teknisk indsigt) og dermed mister du ikke ydelse. Du kan skifte op og ned ved at trykke på knapperne på rattet og du kan også skifte op og ned ved at bevæge gearstangen frem og tilbage. Så kan du sætte den i auto, så skifter den selv op og ned i gearerne afhængig af din kørestil, så hvis du accelrerer kraftigt, bliver den længere i gearerne, end hvis du bare følger de andre i trafikken.

Gearskiftet skifter en anelse hurtigere ved høje omdrejninger. Jeg mener endda, at de nyeste versioner har en sportsknappe, hvor skiftene ske endnu hurtigere.

Du skal være opmærksom på, at det nok kræver lidt tilvæning at bruge selespeeden optimalt.

Jeg har selv haft glæden af en Alfa 156 Selespeed fra 2000 og kørte over 80.000 km på to år med kun et enkelt "uheld", da olien i det hydraliske system pludselig var borte og det underlige var, at man ikke kunne finde ud af hvorhen. Men efter oliepåfyldning, fungerede det igen optimalt.

Held og lykke med købet.

cykelsmeden
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19 apr, 2006 15:19
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af cykelsmeden » 19 apr, 2006 17:00

Hejsa Ole........

Oki, synes bare ikk jeg har set en kobling på de modeller med selespeed, vil det sige at man skifter gear uden brug af kobling?????


Lars

Ole Jørgensen
Indlæg: 79
Tilmeldt: 22 okt, 2003 04:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 19 apr, 2006 20:08

Yeps, der er ingen kobling, kun pedaller til bremse og speeder. Når du trykker på knappen eller bevæger gearstangen sker er en automatisk udkobling, bilen skifter gear op eller ned og foretager igen en "indkobling".

Glemte at fortælle, at når man foretager en nedgearing, fortages der en udkobling med mellemgas, hvilket giver en fantastisk lyd.[:D]

cykelsmeden
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19 apr, 2006 15:19
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af cykelsmeden » 19 apr, 2006 20:15

Hejsa Ole

Oki, jamen det lyder da spændende, skal ud at prøve en i weekenden, en 00 der har kørt 165.000, og det med lyden er sgu nok noget der "tænder" fruen [:D]

Glemte at spørge dig, skal man holde sig fra en selespeed, og "nøjes" med en med manuelt gearskift????? Tænkte mere på om det er noget der fungerer optimalt?????

Lars

Ole Jørgensen
Indlæg: 79
Tilmeldt: 22 okt, 2003 04:14
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Ole Jørgensen » 19 apr, 2006 20:33

Lars, jeg havde ingen særlige problemer med mit Selespeed udover det med manglende olie.

Det er legetøj for voksne mænd, syntes jeg, men ikke alle er lige begejstret for gearskiftet, nok fordi de ikke har vænnet sig til det. Jeg syntes, du skal prøve det selv. Største ulempe er nok, at der ikke er så mange Selespeed til salg.

Prøve eventuel at spørge inde på www.cuoresportivo.dk , som er et meget aktivt Alfa Romeo forum. Jeg ved, at der er flere medlemmer derinde, som i dag kører med Selespeed.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"