Hvem sagde problemer ved køb af en Alfa Romeo

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 19 okt, 2005 22:11

Hej igen Bobo

Har lige været udenbys nogle dage. sorry.

Men en 15w/40 er efter min mening en lidt for fed olie og slet ikke OK til en højtydende Alfa motor da den er mineralsk.
Min erfaring med autoriserede Alfa Romeo værksteder er at de anbefaler Selenia til Alfa motorer i stor udstrækning. Jeg har talt med CB i Esbjerg, Valby Autoforum og Koch biler i Århus. Alle mener at en Selenia Performer 5w/30 er den korrekte olie til 156´eren. Jeg har så bare taget skridtet videre og efter egne erfaringer købt Mobil 1 0w/40 til min Bella. Og som sagt så har jeg nu rundet 7000 km med den olie i en 2,0 TS og efterfyldt ca. ½ ltr. så det er indenfor min acceptable grænse for forbrug.

Så skynd dig at skifte den traktorolie og dit filter, lad gerne bilen stå og dryppe af natten over og så køb en olie, meget gerne fuldsyntetisk på 0w/40 eller 5w/30. Eventuelt en 5w/40 lidt afhængigt om den æder olien over de næste 10000 km. Husk at skifte olie og filter med 10000 km intervaller så er jeg rimelig sikker på at du nok skal få megen glæde af din 156´er.

Nå ja - husk altid at tjekke bilen for diverse andre små ting, som køler væske (bør skiftes hvert 2. år), bremsevæske (bør også skiftes hver 2. år) almen stand af bøsninger og ophæng.
Og så behandel "hende" med respekt. Selv om den render 7000 rpm inden det røde felt så er det ikke nødvendigt at nå grænsen hver gang du skifter gear [;)] For så kommer du til at smide penge efter øsen ret regelmæssig.



bobo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11 okt, 2005 11:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af bobo » 20 okt, 2005 00:59

Hej Lars, har lige købt ny olie idag. Det blev til Valvoline 5w/40 Full.Synth. Nu har jeg så bare ikke købt nyt filter, mener du det er nødvendig, når jeg kun lige har kørt 1000 km med den nuværende olie.[?]

Hvad angår udskiftning af dele, så har jeg da vistnok fået skiftet snart alt foran i styretøjet. Stabilisator (begge) en bærearm nu skal de på fredag have skiftet et kardankryds.[xx(] De mente at de havde beskadiget det, da de havde skiftet motoren.[|)][B)][:0][:o)], jeg opdagede det ved at den larmede kraftigt ved skarp højre drejning, typisk når jeg skulle pakere bilen. Ja det er sgu ved at være belastende.[:(]

Men som jeg har skrevet før, så står den dem i 48.000,- indtil nu, og jeg har 5 mdr tilbage af min garantiperiode[:p]

Jeg er sgu ikke skadefro, for behandlingen har været ok hele vejen igennem, men man bliver bare lidt nærvøs for hvad det næste bliver, når de nu bare hælder en 15w/40 olie på netop en ny Alfa motor. Havde det været mig, ville jeg sgu have ringet til et autoriseret værksted og forhørt mig af først...[:(!] Nå men vi får se. Hygge.[:D]

VH/
bobo

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 20 okt, 2005 02:19

Det er bare fedt at have en ordentlig garanti og en ordentlig forhandler, så det er bare med at udnytte det. [^]

Oliefiltret skal skiftes da den olie du har haft i ikke er blandbar med den nye og et filter koster ikke alverden. Og filtret er jo fyldt med olien.

Knæk og bræk, vi snakkes ved.

bobo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11 okt, 2005 11:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af bobo » 02 nov, 2005 01:34

Hej igen.

Nu er det ved at være et par dage siden. Men noget er der da sket siden sidst.

Måtte på værkstedet igen, denne gang med en mærkelig lyd fra styretøjet når jeg drejede i yderposition ( til højre ).

Værkstedet mente det var den ydre trækaksel...fint den bliver skiftet....men det hjalp ikke....så måtte det være den indre, de havde en mistanke om at de kunne have beskadiget den da de skiftede motor....så den har de skiftet idag, men det hjalp heller ikke.[?][B)]

Alfa i vojens har sagt, at det kunne være et "synkroniseringshjul" i gearkassen, hvor der evt. er revet et par tænder af.....såehhhhhh.[:(] Værkføreren kommer fra ferie næste uge, så der bliver lortet nok bestilt. Godt jeg ikke handler med biler[;)]

I hører nærmere.

vh/bobo

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 17 dec, 2005 13:31

Status Bobo ??

Kom du problemerne til livs ??

bobo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11 okt, 2005 11:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af bobo » 03 jan, 2006 20:04

Hej Lars og alle jer andre.. først og fremest, godt nytår.

Ja jeg er da kommet en del videre siden sidst. De har sat en anden gearkasse i, godt nok brugt, men den virker da væsentlig bedere end den gamle. Har bare endnu endnu engang problemer med, at den går op i omdrejninger, når jeg kopler ud. Den er blevet grundjusteret op til flere gange, og indsprøjtningssystemet / gasspjæld er blevet renst. Den har nu været ved Fiat forhandleren i nærheden, som ligger inde med software ect, og til daglig også servicere Alfa. Har lige talt med dem, og de vil have den ind på Mandag, for at tjekke om tandremmen er monteret korrekt, da der skal bruges specialværktøj til dette, og det har de ikke haft lånt ud til værkstedet, hvor jeg købte bilen.[:o)] De formoder derfor at fejlen kan ligge der.
Men, det er ved at være en temmelig dyr affære for dem : 48.000 + 18.000 er de to oversigter jeg har fået tilsendt indtil videre, pt. ligger vi sikkert over 70.000 kr. i udgifter, som de naturligvis betaler[:0] Sur røv[xx(].

Vi skrives ved

vh/ bobo

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"