Hvem sagde problemer ved køb af en Alfa Romeo

Kobling, Gearkasse, differentiale, drivaksler
bobo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11 okt, 2005 11:56
Geografisk sted: Danmark

Hvem sagde problemer ved køb af en Alfa Romeo

Indlæg af bobo » 11 okt, 2005 13:00

Hej allesammen..

Jeg som nyt medlem, har jeg læst jeres mange interessante indlæg, og nogle må jeg sige er meget underholdende og andre.....skal der også være plads til. Nå men spøg til side, jeg har for nylig købt en AR 156 1,8 fra 98`. Og hvilken drøm der gik i opfyldelse[:p], bilen var meget velholdt lak, interiør, sænket, ekstra fælge med vinterdæk. Kort sagt en bil som burde være iorden. [:)]
Bilen er ikke købt hos en Alfa forhandler, men hva gør det, bilen ser sgu godt ud ect.
Men vi bliver nød til at gå nogle uger tilbage i tiden, hvor jeg købte den. Jeg havde gjordt opmærksom på div. småting som ikke var helt iorden, hylende bremser, rystende styretøj, knirkelyde fra samme, gik ikke godt i tomgang ( her kunne jeg hente råd i forummet, tak til jer alle, tror sgu mekanikeren kunne bruge den. ) og andre småting.

Det skal lige siges at forhandleren har væres fair til d.d, der har ikke været nogen slingrer i valsen, 100% i et halvt år, ingen diskusion, og jeg har ikke betalt en krone.

Nå men hvad vil han med denne historie tænker i nok..... Jo, efter jeg havde købt bilen, fandt jeg dette forum og begyndte at læse som en gal, fik et par klumper i halsen over div. problemer som de enkelte havde/haft ect. og tænker, sker det nu også for mig. Som nævnt tidligere havde jeg gjort opmærksom på div ting, som skulle laves, det blev de også, enkelte dele skulle bestilles hos en Alfa forh. i nærheden og bilen blev som ny alt var ok, troede jeg.
Fanme vi skulle jo i sommerhus i vores FEDE NYE ALFA, og blære os overfor vennerne, der skulle med. Konen hentede bilen om onsdagen, efter den havde fået lavet de sidste ting.
Og vi skulle afsted om fredagen. Jeg var på aftenskift, og onsdag nat,efter at have læst forum, og set lidt TV, mente jeg sgu at bilen skulle prøvekøres. som sagt så gjordt. Efter nogle KM skulle den hastighedprøves, jeg nåede 160 KM/t og så ville den bare ikke mere......HVA H..... [:(!]tænkte jeg....BANG[:0]...RASLE[:(] og så var turen forbi. 10KM hjemmefra og ingen mobil med[xx(] ( Ja der må grines i 2 MIN ).

Nå men enden af det hele blev som flg: 1. Totalt motorhavari ( de mente det var et plejestangsleje der kunne være røget ) 2. ALFA forhandleren i nærheden sagde blot at det var den motor. 3. Konsekvens..værkføreren valgte at bestille en fabriksny motor i Italien. Der blev jeg sgu godt nok paf[:0]

Så på Onsdag 12.10.2005 senest, får jeg min elskede ALFA igen med splinterny motor. Ja historien er nok noget rodet for ikke at sige tragikomisk, men forhandleren som solgte mig bilen har, som skrevet før, været FAIR hele vejen igennem, så et stort tak til KORFF Bilcenter i Guderup på ALS.

Et lille bidrag om min første ALFA, for helvede sikken en dåb at få.

hilsen bobo

PS: Turen i sommerhuset foregik i en lille Nissan Micra 1,4, med 4 pers. og fuld oppakning, snøft[xx(]



Spider Veloce
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 okt, 2003 00:41
Geografisk sted:

Indlæg af Spider Veloce » 11 okt, 2005 19:42

Hej

Tillykke med bilen og tillykke med at din motor er stået af. Du er da bare noget så heldig !!!!!!!!!!!!!!! og det er ikke ironisk ment.
At tænke sig , brugt bil til en fair pris, med en sprit ny motor, uden at du skal betale. Der findes forskellige tråde som fortæller hvad man skal være ops. når der skiftes motor, se evt. også på CS.
Husk nu at kontrollere olie standen ofte på din nye motor. Det er normalt det der dræber motorerne.
Thue

bobo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11 okt, 2005 11:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af bobo » 11 okt, 2005 21:14

Ja du har ret, men lidt heldig har man da lov at være.[:D]

Værkstedet har også fortalt mig, at jeg skulle tjekke olie oftere på min Alfa, end jeg ville gøre på en anden type bil. Naturligvis også fordi den er helt ny.

Men i hører nærmere, om hvordan det er gået....wish me luck[;)]

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 14 okt, 2005 06:09

Hej Bobo og andre - det er en misforståelse, at man (næsten) aldrig behøver tjekke olie på andre biler, der er bare mange som ikke gør det og overlader det til heldet hvor tit de smadre motoren.
I instruktionsbogen til alle biler står: Kontroller olie, vand etc. hver uge/optankning og før en langtur.
Jeg ser altid efter olie-, vandstand osv jævnligt, især når jeg har fået "ny" bil, hvad enten den er fabriksny eller brugt. De fleste (også Alfa) bruger kun lidt olie, andre mere og andre er utætte.
Ældre Alfa motorer (Nord motoren) brugte altid lidt olie og var altid lidt utætte, men det var de ikke ene om.

bobo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11 okt, 2005 11:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af bobo » 14 okt, 2005 09:36

Hej elb. Du har sikkert ret i det du skriver, jeg har trodsalt aldrig haft en Alfa før. Men jeg kan kun skrive hvad Værkføreren sagde til mig, som han igen havde fået at vide ved en Alfaspecialist på fyn. Og der havde han fået at vide, at det ikke var unormalt at netop 1.8 TS motoren brugte lidt mere olie end man var vant til og at olie føleren sad vist lidt højt el. var det lavt, med henblik på varsling af lav oliestand, og derfor var risikoen der, at når lampen lyste, så var det næsten for sent ( evt. skade på motoren )[?] Det var også hans bud på en evt grund til havariet.

Hentede forresten bilen igår. Guuuuuuuuuf og Naaaaaaaaam...Naaaaaaaaam[:p][:D] den spinder som en kat. Desværre må jeg vente nogle tusinde KM før jeg kan lukke op for svinet[:(]

VH/ bobo

PS: ved du om der skal en afskærmning på til højre for motoren, nede ved remhjulet, som bliver skruet fast i hjulkassen og afdækningspladen under motoren, syntes jeg kan se nogle huller, som har været brugt til noget. Hvis ja hvor kan man skaffe sådan en billigt.

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 14 okt, 2005 17:35

Hej Bobo

Tillykke med dit "nye" køretøj [;)]

Med hensyn til olie og olieforbrug vil jeg give dig det råd at ALTID have en dunk i bagagerummet og tjekke olien mindst én gang om ugen. Især hvis du kører meget korte ture og bykørsel. Kik også efter en dejlig lang tur, selvfølgelig altid når motoren er blevet kold, og sørg for at oliestanden på pinden tjekkes flere gange og at den altid er over midtermålet på pinden. Jeg behøver selvfølgelig ikke nævne at bilen altid skal stå på et plant niveau når oliestanden tjekkes, vel ???[:o)]

Min fatters 2,0 ´99er bruger ligesom min 2,0 ´01er ca. 1 ltr. pr. 10000 km. Fatters har nu kørt 85000 km uden problemer og min 57000 km og begge bruger endten Selenia Performer 5w/30 eller Mobil 0w/40 fuldsyntetisk olie, hvilket jeg kun kan anbefale. Husk altid at skifte olie hver 10000 km og filteret også og ikke de intervaller der er beskrevet i instruktionsbogen på 20000 km.
Mange snakker om olie på 10w/60 og noget snask fra Thansen, men lad være med at spare på smørelsen og som du selv siger så er det nødvendigt at pleje den kære øse på samme måde som din kæreste, ellers brokker hun sig (begge) [;)]

Pas på den nye motor. Indtil du runder 5000 km skal du nok undlade at fyre den af, men kør den friskt (max 4000 rpm) så hun forstår at det ikke er en søndagsbillist der har købt hende [:p] Og tjek oliestanden jævnligt.

Bundpladen er ødelagt på de fleste modeller og koster omkring 900 kr. Du kan købe en plade i alumnium som med garanti ikke går i stykker og som giver bilen lidt mere frihøjde hos www.shop.alfisti.net til omkring 1100 kr. Samme plade herhjemme koster ca. 1700 kr.
En brugt i fin stand tror jeg ikke du finder.
Tjek eventuelt www.cuoresportivo.dk om der skulle være andre der er med til et gruppekøb og derved deles om fragten.

Held og lykke, skulle du ha´ lyst og tid kan du kikkeforbi nogle af de arrangementer som Alfaklub Danmark og Cuore Sportivo gutterne arrangere i løbet af året. Her kan du få inspiration og teknisk information til vedligeholdelse og reparation, samt almindelig hygge sammen med ligestillede. [:p]

Mange alfahilsner

Lars Sørensen
alias CS Outlaw

bobo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11 okt, 2005 11:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af bobo » 15 okt, 2005 05:13

Tak for svaret Lars. Men har lige et spørgsmål vedr. olien. Selenia kan vel kun købes hos en Alfa forhandler eller hva? og hvad er prisen. Ville gerne vide om der var andre af de kendte produkter der kunne bruges, og hvor fede skal de så være.[?]


Med hensyn til bundpladen, ser den sgu fed ud når den er i aluminium, men jeg mente om der skulle være en afdækning ved remhjulet (ca.) og ud mod hjulkassen, altså lodret om du vil, som skal skrues fast i bundpladen og hjulkassen[?]

vh/
bobo

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 16 okt, 2005 07:13

Hej Bobo - Ja, der skal sidde en plastic plade mellem inderskærm og bundpladen, hvadenten der er af plastic eller alu - Lars har ret, sådan en finder man ikke brugt, men der ligger sikkert mange i affaldssækene hos Alfa mekanikkere som er revnede og ikke dur. Køb en alu bundplade, plasticpladen holder max 1½ år.
Mht olie har Lars også ret, køb en højkvalitets olie med ikke for høj viskositet. Jeg har prøvet (Castrol) 10W-60 som er fremragende til en kvik sommerferietur hjem til Italien og tilbage, men er for svær resten af året. Din motor er ny (tillykke med den) så en 5W-40 fuldsyntetisk vil jeg anbefale, også til sommerturen. Tjek oliestanden hyppigt, i sær i tilkørselsperioden, så er du på den sikre side.

bobo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11 okt, 2005 11:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af bobo » 16 okt, 2005 20:21

Ja venner, der er nok at gi sig til. Men ved i hvor man evt. kan købe alu afdækningen i danmark?

Har lige pudset og poleret Damen igår, 4 stive timer, men hva betyder det. Vil også gerne snart lægge et billede ind, så i kan se den.

Har lige fået en oversigt fra værkstedet hvad de har lavet og hvad den står dem i...hold fast : 48.000 Dkr.[B)] og girokortet lyder på 0,00 Dkr.

hyg jer
VH/bobo[;)]

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 16 okt, 2005 21:18

Hej igen Bobo

Der sidder ingen afdækninger ud over den der dækker tandremmen, hvis det er det du mener ??[?]

Car Centre på Sjælland kan levere alupladen til alle modeller, pris 1700 kr. Husk at få nogle gummipropper til skruegennemføringerne og noget resonansplader til at lime på pladen, så undgår du raslen og rumlen fra pladen.

Selenia Performer olie koster omkring 90 kr. literen, men det er billigt frem for at betale 21000 kr. + moms og montering for en ny motor[:D]

Jeg bruger selv Mobil fuldsyntetisk 0w/40 og er meget godt tilfreds, den ligesom bare er bedre på alle måder. Og det kan købes i BILKA til 300 kr. for 4 ltr. i næste uge [;)]

bobo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11 okt, 2005 11:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af bobo » 17 okt, 2005 00:49

Ok Lars, skulle måske ta og kigge efter under bilen selv, Har bare lagt mærke til det når jeg kiggede ind fra siden ( ved hjulet ). Mobil olien har jeg også set i AZ, Sønderborg. Nu mener jeg bare ikke at det er den samme viskositet de har hældt på fra værkstedet........har lige tjekket det. Q8 solid olie 15w40[?] Please responce on that.[8)] Og bør jeg i det hele taget blande denne olie med 0w40 fra Mobil når jeg hælder efter[?]

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 17 okt, 2005 17:16

Hej Bobo...

Jeg studsede lige lidt over den olie, Q8 solid 15W/40. Tager jeg fejl, eller er det ikke sådan en mineralsk "plæneklipperolie" ? Jeg ville da fylde en ordentlig fuldsyntetisk olie på. Tænk ikke så meget på den nedre wiskositet, det eneste der kan ske er, at den kan bruge en anelse olie, til gengæld opbygges smøring meget hurtigt efter koldstart, hvor det største slid opstår. Så vælg en 0W eller 5W. Jeg mener varmviskositeten skal være 40, mere burde ikke være nødvendigt. En tykkere olie vil blot øge friktionen i motoren. Så vælg en god fuldsyntetisk 0W/40 alternativt 5W/40. Jeg har ikke prøvet Selenia, men jeg synes den er for dyr ifht andre kvalitetsprodukter.

Og lige mht. olielampen:

En olielampe lyser, når der er for lavt olietryk på motoren. Det har ikke noget at gøre med, at nu bør man snart efterfylde olie. Når olielampen lyser er det sekunder fra at gå galt... (og du ved jo hvad en motor koster...)

Hilsen Morten

bobo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11 okt, 2005 11:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af bobo » 18 okt, 2005 00:42

Hej Morten, den er god nok, 15w/40 er hvad der står på fakturaen, men om det kun er i indkøringsfasen, at man bør bruge denne olie[?][?], tror jeg ringer til et autoriseret værksted.

Hvad angår olielampen så har du da ret, men for lavt olietryk, skyldes vel også for lidt olie.....lige meget hvad, om den lyser eller ej, men klart er det, hvis man kører med "meget lav" olie i bøtten for længe og evt ved en længere tur på ferie, ja så vil skaden langsomt begynde at opstå, også selvom man hælder olie på ved næste tankstop.

Men jeg ringer sgu lige til den forhandler, i hører nærmere...[;)]

VH/
bobo

ps: fik snakket med en forh., som jo for det første kun anbefalede Selenia. Og så skulle det være 10w/40. Men et klart JA, du kan godt bruge et andet kvalitetsproduct, som vi alle ved findes, var sgu ikke til at hive ud af ham. Så bør jeg skifte denne 15w/40 olie nu, eller vente til den er kørt til (5000km)[?]. Øv, alle de nerver, bare fordi man har smadret en motor.[:(][:o)]

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 18 okt, 2005 18:50

Ud med plæneklipperolien og på med en ordentlig fuldsyntetisk olie !. Så behøver du ikke få dårlige nerver, og det koster jo ikke alverden at skifte olie.

Du vil højst sandsyligt ikke forårsage nogen skade ved normal lav belastning, men jeg ville ikke køre en hurtig tur ned gennem Tyskland med den nuværende olie. Problemet med mineralske olier, som jeg mener denne er, er at de ikke tåler så høje temperaturer som syntetiske. Ved høje temperaturer nedbrydes de lettere og danner aflejringer feks ved stempelringe, hvor temperaturen jo netop er høj. Mht. hvilken olie du skal vælge er det ikke så svært. Kig i instruktionsbogen, der står hvilke krav olien skal opfylde, og sørg for at den olie du køber opfylder disse krav. Jeg ville vælge en 0W/40 fuldsyntetisk, om den så kommer fra feks. Shell, Castrol eller Mobil 1 er uden betydning. Den burde kunne findes til 300 kr for 4 L. Jeg bruger selv Mobil 1 på min Boxer fra 96 og har gode erfaringer med den, men valget er dit...

Hilsen Morten

bobo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11 okt, 2005 11:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af bobo » 19 okt, 2005 03:20

Tak, jeg får skiftet den skide olie

vh/
bobo

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Drivlinje"