forskellige problemer med 156èren

Links til andre hjemmesider som omhandler Alfa 156
Besvar
sejr
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 apr, 2005 06:47
Geografisk sted: Danmark

forskellige problemer med 156èren

Indlæg af sejr » 17 apr, 2006 05:23

Er der mon nogen der kan hjælpe mig med nogle iriterende problemer på min 156èr.
1.den lugter forfærdeligt af benzin efter tankning og 2-3 dage efter.
2.den lyder som en "fiskekutter" når jeg starter den (kold) som om den "takter" forkert,det går over når bilen er varm.
3.den hyler/skriger det første minuts tid ved koldstart;går også over når bilen bliver varm.
4.elmotoren til vinduesoprullet i førersiden foran kan ikke køre vinduet ned,kun op.
har prøvet at sætte 12v direkte på motoren,så er der ingen problemer,hverken op eller ned.


Håber på snarlig hjælp
C.S



Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 17 apr, 2006 09:04

Hej Carsten

Velkommen til.

>Benzinlugt
Kunne være røret fra tankstudsen som er utæt på en eller anden måde mellem tankpåfyldningsstudsen og tanken. Få det undersøgt snarest. ligesom benzinrør / pumpe og tilslutninger.

>Kutterlyd [;)]
Velkendt problem ved 156´erne. Dine knastforstillere er slidt og bør skiftes. Du behøver ikke gøre det før du skal have ny tandrem på igen (hvert 3. år eller 80.000 km). Tandrem skiftes nemlig sammen med at topstykket bliver åbnet alligevel og prisen på rep. er biligst sammen med et tandremsskifte.

>Hylen / Skrigen
Kan skyldes flere ting. Remme bør efterses samt servopumpe, Vandpumpe, generator og klimaanlægskompressor (hvis haves). Nærmere lokalisering er nødvendig.

>Elrudeprobs.
En af styrestrømsledningerne til kontaktmodulet eller motoren er blevet klemt eller beskadiget og bør skiftes eller repareres.

Kik også forbi på www.cuoresportivo.dk hvor en stor teknisk viden florerer. Hjælp til udbedring kan sikkert også findes.

Hilsen Lars

sejr
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 apr, 2005 06:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af sejr » 18 apr, 2006 07:16

Hej Lars.
Tusind tak for dine "fif",nu har jeg da noget at gå videre med.
Jeg har fået skiftet knastforstilleren,for ca 2 år siden,men den kan vel godt være slidt igen?
Lige et andet spørgsmål:den har en sjov lyd ude fra forreste venstre støddæmper,tror jeg,jeg har fået skiftet både øverste og nederste "kødben",tror du det kan være en slidt støddæmper?Det er de originale der sidder på,årg 98 190000 km
hilsen C.S

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 18 apr, 2006 10:20

Hej igen Carsten

Vedr. din "Kutterlyd", så kan det være flere ting. Hvis du har en klapren fra topstykket, "kan" det være ventilforstillerne, knastforstillere eller variatorere som de egentlig hedder. Men det kan også være taktproblemer. Under alle omstændigheder er det svært at diaknostisere her på sitet. Tag en snak med en mekaniker og lad ham høre bilen/motoren når den er kold.
Er det ikke en klapren men mere en "host, host" lyd, altså som om den kun går på 2 eller 3 cylindre, kan du tage dine tændrør op og se efter misfarvninger. De bør være lysegrå, men kan være matsorte eller mørkegrå. Er de derimod fedtede sorte eller blå er der et problem med endten pakninger eller tænding.
Vand i tændrørsbrønde ved cylinder nr. 1 eller 4 (1 er helt til højre på motoren når du kikker ned i motorrummet, 4 helt til venstre) er også et problem.
Men der kan være mange andre ting galt.

Vedr. mislyd ved hjulophæng, så er der ligeså mange muligheder. Men støddæmperne kan køre alt fra 20000 km til 300000 km. Men vil dog mene at det er på høje tid at skifte støddæmpere og fjedre, ligesom bøsninger i hele undervognen sikkert er godt brugte, hvis ikke helt færdige. Du vil under alle omstændigheder mærke en meget stor forskel på køreegenskaberne efter et skift.
På øverste stabilisator (ligner en trekant) sidder der en bøsning, ligner en gummikugle, som kan sige underlige lyde. Prøv at købe noget silikonespray og giv dem en ordentlig omgang.

[file]in_Alfa_156_JTS_32A.JPG,336,,0[/file]

Hjælper det ikke så skal der sikkert skiftes en eller flere bøsninger.

Kik også trækakslernes knokkelled efter om der er slør. Manchetterne bør også ses efter. Det kan være din trækaksel der siger underlige lyde, det er set før.

Så helt nemt er det jo ikke at fejlfinde [;)]

Hvor i landet kommer du fra ??

Hilsen

Lars

christiansen1968
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19 okt, 2005 03:20
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af christiansen1968 » 20 apr, 2006 00:40

Hej Sejr!
Velkommen til.
Vedr. lyden fra venstre forhjul kan det godt være støddæmperen. Det høres som en "klonk"-lyd især ved kørsel over skarpe kanter. Faktisk kommer lyden ved udtrækningen og ikke sammenklemning, sjovt nok. Lyden kan dog også stamme fra de små "kødben" på krængningsstabillisatoren (indrammet med lodret elipse på billedet).
Du ved det sikkert godt, husk ved støddæmperskift at skifte i begge sider. [:)]

Mvh
Thomas

sejr
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 apr, 2005 06:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af sejr » 22 apr, 2006 06:38

Hej Lars.
Undskyld jeg ikke har svaret noget før,men der er jo trods alt andet end Alfaen.
Jeg tror jeg vil prøve at få en Alfa mekaniker til at høre bilen når den er kold.
Mht til støddæmperen;så tror jeg at jeg vil prøve at skifte dæmperne;da jeg jo har skiftet hele "trekanten" foroven og forneden.
Jeg kommer fra Fredericia.
Hilsen Carsten

sejr
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 apr, 2005 06:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af sejr » 22 apr, 2006 07:07

Hej Thomas.
Tak for din respons,det er slet ikke nogen "klonk"lyd,men derimod en lyd,som jeg næsten kan frembringe ved at køre fingeren hen over plastiken på min bærbare computer(hårdt).
Støjen er vedvarende ved kørsel på ujævn vej,men ellers kun til stede,når jeg kører over "ujævnheder".
Jeg håber på at min "kreative" beskrivelse af problemet kan være behjælpelig til at løse dette iriterende problem.
Hilsen Carsten

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 22 apr, 2006 09:31

Hej igen

Du er fra Fredericia skriver du. Lørdag

den 13. maj kører vi alle en tur til Als til et arrangement, hvor der er teknisk kørsel på bane med instruktør samt lidt spas. bagefter spiser vi et lækkert måltid og de der har lyst kan overnatte og drikke en øl sammen med os andre.
Der skulle gerne blive rigeligt tid til at tage en teknisk snak omkring køretøjerne også og du kan også se, og ikke mindst prøve en eller flere tilsvarende biler, hvis du spørger pænt [;)] sidste år var vi små 50 til arrangementet og tror det bliver endnu størrer i år. Det drejer sig om almindelig hygge og snak for Alfa Romeo ejere og deres familier/venner.
Måske du har interesser i at tage en snka sammen med os ? Ellers mødes vi ved Hylkedal rast kl. ca. 09.00 lørdag, så kan du da hilse på.

[file]04.JPG,336,,0[/file]

[file]15.JPG,336,,0[/file]

[file]38.JPG,336,,0[/file]

cykelsmeden
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19 apr, 2006 15:19
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af cykelsmeden » 07 maj, 2006 03:31

Hejsa Lars.........


Kan man få at vide, hvor du har fået det billede fra af støddæmperen, er det noget man kan downloade herinde, eller er det en cd rom du har købt????


Lars

Lars Sørensen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 08 jul, 2004 00:41
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Lars Sørensen » 07 maj, 2006 19:26

Der er forskellige chatsider, internationalt som nationalt samt websider der indeholder forskellige teknikbilleder og beskrivelser.
Når jeg har kedet mig på arbejde har jeg søgt over "Google" på tysk, engelsk og dansk for at finde noget brugbart. Så der ligger en hel del reseach bag [:p] På ePer kan man også finde fine illustrationer over de tekniske ting. Dog er ikke alle lige gode.
Men prøv at bruge "Google" og brug forskellige søgekriterier, såsom "Alfa 156", "Chok Assorber Alfa 156", "Federbein Alfa 156", "Steuergerät Alfa 156" eller tilsvarende.

Ellers er det ud med det digitale kamera og af med hjulet [;)]

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Links til andre teknik-sider"