3.0 motor i en GTV6?

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa GTV/Spider Nuova
Besvar
alfa33
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 dec, 2003 08:12
Geografisk sted: Danmark

3.0 motor i en GTV6?

Indlæg af alfa33 » 01 dec, 2004 07:44

Har leget med tanken om at anskaffe en GTV6 fra 1980´erne på et tidspunkt - om det bliver til noget ved jeg endnu ikke. Men for at træffe en endelig beslutning på et tidspunkt søger jeg noget info om denne model fra de glade ´80´ere.

Nu har jeg hørt om flere, som har ilagt en 3.0 motor fra fx 164 el 75 og den idé er jeg med på, da jeg har hørt om flere havarier med de orig. motorer på de ældre GTV´er. Vist noget med at overtryksventilerne ikke altid åbnede, som de skulle....

1.Er sådan en 3.0 motor til umiddelbart at sætte i eller kræver det en ændringer i karosseri mv.?
2. Kan gearkasse (fra 75 el 164) umiddelbart flyttes over også?
3.Kan bilen synes med en 3.0 motor ilagt? Skal der bruges en særlig godkendelse eller lign.?

Al hjælp/info om emnet modtages meget gerne...



Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 01 dec, 2004 10:22

Jeg har været med til at lægge en 3,0 V6 fra Alfa 75 i min kammi's GTV6, og det er rimelig smertefrit. Du skal dog sørge for at få ledningsnet og styreboks med til den 3,0 du vil lægge i. For at du ikke får problemer til syn SKAL GTV'en dog være født som en V6... Der ikke synlig forskel på en 2,5 og 3,0 motor... En 2,0 kører f.eks kun med 4x98 mm boltafstand og en V6 i sådan en er for nem "at spotte" hvis du render ind i en synsmand med bare lidt Alfa-indsigt. Jeg kunne forestille mig at det også gav lidt problemer med resten af ledningsnettet mm. Og jeg ved at det også er et problem med speedometer og omdrejnigstæller.

Glem det med at forsøge dig med V6 motor fra 164, det er et kæmpe arbejde og den kan heller ikke være der i højden pga. indsugningsmanifolden. Du har næsten ligeså mange HK ud af en 3,0 fra en 75, alternativt kan du porte topstykkerne og give den en skarpere knast samt chip-optimering og så er vi allerede ydelsesmæssigt over en 3,0 12V fra 164...

Der er sikkert en del detaljer der børe nævnes og spørgsmål der melder sig hen ad vejen men den tid, den sovs...

;o)

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 01 dec, 2004 19:22

Hej Henrik - du kan ikke bruge gearkassen/differenciale fra en 164 - den er forhjulstrukken. En 75 har transaksel ligesom GTV6. Mig bekendt er gearkassen i de seneste 75 3,0 forstærket ift tidligere versioner.
Du må af hensyn til registreringsafgiften ikke forøge motorvolumen og HK med mere end 20%. Det er mere usikkert med synsgodkendelse af motorskiftet, da GTV6 ikke blev fremstillet med 3,0 motor og derfor ikke er typegodkendt med motorstørrelsen. Før i tiden gjaldt samme regel for effektforøgelser som for afgiften - i praksis, men det ved jeg ikke om stadig gælder.

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 02 dec, 2004 03:40

Reglen idag siger at man må max. forøge bilens ydelse med 20%... Det være sig uanset om du tuner den eksisterende, eller ilægger en anden motor.

Hvis man i dette tilfælde antager at en GTV 2,5 har ca. 160 HK (iflg. bogen) og lægger en 3,0 fra en 75 i, får du ca. 192 HK = 20% ekstra...

Ergo holder du dig indefor lovens rammer på papiret.

1. Er der INGEN synlig forskel at se på de to moterer.

2. Har synsfolkene overhovedet ingen mulighed for at se hvor mange HK din motor yder.

Det vil sige at du "roligt" kan tune lidt ekstra (portede toppe, knaster, chip osv.) uden at blive opdaget. Det eneste synsfolkkigger efter er om bilen overholder CO'en... Det eneste der kan gøre dem "mistænkelige" er "synlige tuninger" såsom hvis du begynder med turbo, voldsomme spjældhuse osv. hvilket er forholdsvis tydeligt at se, men alligevel er chancerne for at de opdager noget (grundet deres manglende forstand på det ) umådeligt små.

Noget helt andet er: Hvad siger forsikringen?

Du kan vælge at gøre opmærksom på at der er ilagt en 3,0 for ikke at være "underforsikret" i tilfælde af alvorligere ulykker...

Men igen er min "holdning" at så længe tuningerne ikke er synlige hvad skulle så gøre dem mistænkelige så de vil undersøge motorens ydelse nærmere? (Og yderligere yder en smadret motor jo altså ikke ret meget... )

Dette skal ikke være en opfordring til alskens ulovligheder og jeg anser da mig selv som en rimelig hæderlig person men statens flueknepperi kammer ofte helt over i paragraffer og regler for at "beskytte" Hr. og Fru Danmark fra alle os "unge" lømler der gerne vil have lidt sjov... jeg mener helt ærligt, hvad betyder +/- 20-30 HK i en bil med i forvejen næsten 200 fuldblodshængste under hjelmen...?

Besvar

Tilbage til "Alfa GTV/Spider Nuova Generelle emner"