Fælge til alfa 33?
-
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 19 apr, 2004 22:40
- Geografisk sted:
Fælge til alfa 33?
Hey.. jeg har ansfattet mig en 33 1.7 ie fra 1993. Da det nu er blevet sommer vil jeg gerne have et par nye fælge på. Mit spørgsmål er, hvilke fælge som passer på den? hvad kan jeg kigge efter for at sikre at de passer.
håber i kan hjælpe...
venlig hilsen
Christian!
håber i kan hjælpe...
venlig hilsen
Christian!
Hej Cristian.Mener du hvad der vil passe i udseende,eller noget med nogle mål?I troen på at det er det sidste,kommer her lidt om det.
Boltcirklen skal være 4 x 98mm,med mindre du vil (og kan på den givne fælg) bruge excentriske bolte.Så kan du også bruge fælge med 4 x 100mm.
Centerhullet i fælgen skal være 58,6 mm,men idag bruger mange fælgfabrikanter at lave et stort centerhul,og derefter kan man indsætte bøsninger i plast/nylon ell. aluminium til den specifikke bilmodel.
En 33'er er født med 39 mm i indpressing/ET mål,og da man må øge sporvidden med 20 mm pr. "aksel",må den altså køre med fælge der har ET 29 mm.
Så er der jo det med størelsen.Smag og behag,men jeg vil tro de fleste er enige med mig om at en 33'er kører rigtig fornuftigt med et sæt 7 x 15" med 195/50-15,og en indpresning på 30-35 mm.De er også til at betale,både dæk hertil,men også fælge.Og de passer godt til en 33.På min tidligere 33 kørte jeg med 7 x 16" med 205/45-16,og det gik da også fint,selv med sænkning.Men vær opmærksom på at bilen med denne hjulmontering bliver gearet op pga. af hjulets større dia.,og det kan mærkes mere end man tror.Så hvis ikke det er en 16v'er du har,vil jeg ikke tilråde dette.
Håber det hjalp lidt.
Boltcirklen skal være 4 x 98mm,med mindre du vil (og kan på den givne fælg) bruge excentriske bolte.Så kan du også bruge fælge med 4 x 100mm.
Centerhullet i fælgen skal være 58,6 mm,men idag bruger mange fælgfabrikanter at lave et stort centerhul,og derefter kan man indsætte bøsninger i plast/nylon ell. aluminium til den specifikke bilmodel.
En 33'er er født med 39 mm i indpressing/ET mål,og da man må øge sporvidden med 20 mm pr. "aksel",må den altså køre med fælge der har ET 29 mm.
Så er der jo det med størelsen.Smag og behag,men jeg vil tro de fleste er enige med mig om at en 33'er kører rigtig fornuftigt med et sæt 7 x 15" med 195/50-15,og en indpresning på 30-35 mm.De er også til at betale,både dæk hertil,men også fælge.Og de passer godt til en 33.På min tidligere 33 kørte jeg med 7 x 16" med 205/45-16,og det gik da også fint,selv med sænkning.Men vær opmærksom på at bilen med denne hjulmontering bliver gearet op pga. af hjulets større dia.,og det kan mærkes mere end man tror.Så hvis ikke det er en 16v'er du har,vil jeg ikke tilråde dette.
Håber det hjalp lidt.
-
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 19 apr, 2004 22:40
- Geografisk sted:
hej alle..
tak for alle svarene.. kan jeg evt se billeder?
og thomas.. tak for de fine oplysninger.. var lige hvad jeg gerne ville vide! [:D]
du skriver at den bliver gearet op?. har selv tænkt på 205/(45/50)/16.. hvorfor fraråder du dette? mener du at den bliver langsomere?.. nej desværre ikke en 16v
venlig hilsen Christian!
tak for alle svarene.. kan jeg evt se billeder?
og thomas.. tak for de fine oplysninger.. var lige hvad jeg gerne ville vide! [:D]
du skriver at den bliver gearet op?. har selv tænkt på 205/(45/50)/16.. hvorfor fraråder du dette? mener du at den bliver langsomere?.. nej desværre ikke en 16v
venlig hilsen Christian!
Langsommere,jaee,det kan man godt sige.Den bliver ihvertfald lidt langsommere i optræk over hele skalaen.Måske ikke så meget endda i "real-time",men det føles betydeligt!!En 205/45-16 er ift. en 195/50-15 små 2 cm større i dia.,og det opleves altså som meget.
Afhængig af hvor hård din bil må blive,var der jo den mulighed at montere en 16" fælg med /40 profil dæk istedet.Men kører du med sænkning,og måske endda gule Koni'er,bliver den altså MEGET hård.Men det kan jo også være et mål i sig selv [:D].Men kører du med spædbørn eller bruger den som Falck patient transport,er det nok ikke lige sagen [;)].
Afhængig af hvor hård din bil må blive,var der jo den mulighed at montere en 16" fælg med /40 profil dæk istedet.Men kører du med sænkning,og måske endda gule Koni'er,bliver den altså MEGET hård.Men det kan jo også være et mål i sig selv [:D].Men kører du med spædbørn eller bruger den som Falck patient transport,er det nok ikke lige sagen [;)].
-
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 19 apr, 2004 22:40
- Geografisk sted:
Hej Cristian.
Min fejl !!! "Gule Koni" er støddæmpere,produceret af ....-ja,Koni [:)][:p] .Egentlig hedder den serie der er gule "Koni Sport",derudover laver de også en rød serie,-den er mere hen af standard dæmpere.Den gule er en hårdere dæmper (deraf betegnelsen Sport),og kan derudover justeres i træktrinnet.Det er en formidabel dæmper som man aldrig går fejl af.
Det/de bedste sænkningsfjedre du kan købe til din 33'er er uden tvivl enten Eibach eller Vogtland fjedre.H&R laver også gode kvalitets fjedre,men jeg er ikke klar over om de laver til en 33'er.
Din bil bliver "hårdere" med sænkningsfjedre.Den bliver også hårdere med Koni Sport,og bliver disse ting kombineret med 16" fælge og 40 ell. 45 profil dæk,ja så kan du næsten tænke dig til resultatet,ikke [:D].
Min fejl !!! "Gule Koni" er støddæmpere,produceret af ....-ja,Koni [:)][:p] .Egentlig hedder den serie der er gule "Koni Sport",derudover laver de også en rød serie,-den er mere hen af standard dæmpere.Den gule er en hårdere dæmper (deraf betegnelsen Sport),og kan derudover justeres i træktrinnet.Det er en formidabel dæmper som man aldrig går fejl af.
Det/de bedste sænkningsfjedre du kan købe til din 33'er er uden tvivl enten Eibach eller Vogtland fjedre.H&R laver også gode kvalitets fjedre,men jeg er ikke klar over om de laver til en 33'er.
Din bil bliver "hårdere" med sænkningsfjedre.Den bliver også hårdere med Koni Sport,og bliver disse ting kombineret med 16" fælge og 40 ell. 45 profil dæk,ja så kan du næsten tænke dig til resultatet,ikke [:D].
-
- Indlæg: 88
- Tilmeldt: 17 jun, 2003 21:38
- Geografisk sted: Danmark
Hvis man vil have 16" fælge på 33 eller Sud, skal dækstørrelsen være 195/45-16 for at give den oprindelige diameter.
Jeg har nu erfaring med kørsel på Alfasud, og 195/45-16 er skrækkelig hårde og kører ikke bedre om hjørner end 195/50-15, som kun koster det halve!
Vælg derfor 7x15" med 195/50-15.
Jeg har kun 16" fælge, fordi det fælgdesign/mærke, som jeg absolut ville have, ikke kunne fås mindre end 16". Man må altså lide for skønheden!
Peter D
PS:
Både røde og gule Koni kan justeres i træktrinnet. De gule er hårdere i tryktrinnet, og træktrinnets justeringsområde går til større virkning, men området overlapper. Altså røde i hårdeste indstilling (træktrin) er hårdere end gule i blødeste indstilling.
Jeg har nu erfaring med kørsel på Alfasud, og 195/45-16 er skrækkelig hårde og kører ikke bedre om hjørner end 195/50-15, som kun koster det halve!
Vælg derfor 7x15" med 195/50-15.
Jeg har kun 16" fælge, fordi det fælgdesign/mærke, som jeg absolut ville have, ikke kunne fås mindre end 16". Man må altså lide for skønheden!
Peter D
PS:
Både røde og gule Koni kan justeres i træktrinnet. De gule er hårdere i tryktrinnet, og træktrinnets justeringsområde går til større virkning, men området overlapper. Altså røde i hårdeste indstilling (træktrin) er hårdere end gule i blødeste indstilling.
Jeg tøffer rundt på et par 15" Ronal fælge med 195/50 dæk. Min 33'er er sænket ca 30mm, men med standard Monroe dæmpere. Den er tilpas hård til mig, men har jeg mere end én person siddende bagi, så skraber dækkene på hvis man kører på en lidt ujævn landevej eller kører over kanstene mm.
Til gengæld har jeg lige været nede i Tyskland og hente en P4'er, og så vidt jeg kan se, så er den hverken sænket eller har fået skiftet støddæmpere, og den er noget hårdere end min anden 33'er! Og den kører tilmed rundt på dæk i størrelsen 185/60-14. Jeg ved at 16v'erne/P4'erne har nogle andre krængningsstabilisatorer, men jeg tror ikke de kan være årsagen til den er så hård at køre i...Er der nogle der kan svare mig på det??
Til gengæld har jeg lige været nede i Tyskland og hente en P4'er, og så vidt jeg kan se, så er den hverken sænket eller har fået skiftet støddæmpere, og den er noget hårdere end min anden 33'er! Og den kører tilmed rundt på dæk i størrelsen 185/60-14. Jeg ved at 16v'erne/P4'erne har nogle andre krængningsstabilisatorer, men jeg tror ikke de kan være årsagen til den er så hård at køre i...Er der nogle der kan svare mig på det??
-
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 24 apr, 2006 08:08
- Geografisk sted: Danmark
Jeg har en Alfa Romeo 33 16V QV. Den er monteret med gule Koni, som er trimmet stramt, nok lidt for stramt. Dertil er der sænkningsfjedre fra Eibach. Sidst er der monteret 15" 195 / 50. Det fungerer godt både i trafik og på bane. Jeg kan anbefale at eksperimentere med dæktrykket, for det er det vigtigste, efter min mening. Jeg synes 2.8 bar foran og 2.6 bar bagpå fungerer godt på tør bane. Så kan den godt overstyre hvis man vil. Men alt ryster løst, og tit er der kabler som skal renses og eftermonteres, for det er virkelig en hård bil med den indstilling.
Til alm. arbejdskørsel synes jeg 2.4 bar foran og 2.2 bagi er meget mere behageligt, om end de gule Koni og Eibach fjedrene på en 16V stadig er en ekstrem hård kombination for en familievogn.
Håber nogen ku bruge den information.
Til alm. arbejdskørsel synes jeg 2.4 bar foran og 2.2 bagi er meget mere behageligt, om end de gule Koni og Eibach fjedrene på en 16V stadig er en ekstrem hård kombination for en familievogn.
Håber nogen ku bruge den information.