Hejsa Alfavenner...
Skulle der tilfældigvis være en derude der ved hvad en Alfa 155 V6 må køre med i indpresningsdybde??
Og et andet spørgsmål..
Jeg ved der kan fåes nogle specielle bolte, så man kan sætte 4x100 mm fælge på sin bil...
Er der nogen derude der har erfaringer med disse specielle bolte og er det sikkert nok??
Vi ses derude
Indpresningsdybden
Hej Bikerman.
Det kommer an på om det er en serie 1 eller 2,dvs. med eller uden brede skærme.En serie 1 er født med ET 50 mm,og en serie 2 er født med ET 41 mm.Så hvis det skal være lovligt,må du på en serie 1 køre med fælge der har en indpresningsdybde ned til og med 40 mm,og på en serie 2 ned til 31 mm.
De hjulbolte du omtaler kender jeg godt,-jeg har kørt med dem af flere omgange.Jeg tror det var OZ eller BBS der egentlig kom med dem først,senere er flere fabrikanter stødt til.De er absolut sikre nok,pricippet er Tûv godkendt.Så hvis fælgen ellers passer på bilen,kan du roligt montere dem med disse bolte.
Det kommer an på om det er en serie 1 eller 2,dvs. med eller uden brede skærme.En serie 1 er født med ET 50 mm,og en serie 2 er født med ET 41 mm.Så hvis det skal være lovligt,må du på en serie 1 køre med fælge der har en indpresningsdybde ned til og med 40 mm,og på en serie 2 ned til 31 mm.
De hjulbolte du omtaler kender jeg godt,-jeg har kørt med dem af flere omgange.Jeg tror det var OZ eller BBS der egentlig kom med dem først,senere er flere fabrikanter stødt til.De er absolut sikre nok,pricippet er Tûv godkendt.Så hvis fælgen ellers passer på bilen,kan du roligt montere dem med disse bolte.
Hej,
på http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm er opgivet følgende data.
ALFA ROMEO 155 årg 88-96 167 4-098 ET 49
ALFA ROMEO 155 årg 96- 167 4-098 ET 37
Hvilke mål mon er korrekte ??
Mvh.
evk
155V6
164 3,0 V6
på http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm er opgivet følgende data.
ALFA ROMEO 155 årg 88-96 167 4-098 ET 49
ALFA ROMEO 155 årg 96- 167 4-098 ET 37
Hvilke mål mon er korrekte ??
Mvh.
evk
155V6
164 3,0 V6
Ja, det er jo det store spørgsmål [;)].Men hvorfor skulle de opgivne ET mål passe,når de andre data'er ikke gør?Jeg har f.eks. aldrig hørt om en 155'er fra før '92,og skiftet fra det store ET mål til det lille sker selvsagt i '95,da det er her wideboby udgaven kommer.Det følges ad.Så jeg tror (endnu en gang) at SBI skal gå hjem og læse på lektien.Jeg håber sgu' da ikke det er de data'er deres folk bruger når de syner biler ! ! ! !
Forresten,-hjulboltene kan formentlig snart købes hos alle velassorterede dæk og fælg firmaer.Skulle det ikke være tilfældet,kan de ihvertfald fåes hos www.bigwheels.dk .
Hmmm,-hvordan virker de?Det er lidt svært at forklare,men det tætteste jeg kan komme er at de er "flydende" ekcentriske.Det vil sige at man har et konustykke som på enhver anden hjulbolt,dette er bare drejet for sig selv,altså et seperat stykke.I modsatte ende af konus siden,er der så udboret et hul der er "fladt" i bunden (90 gr. i forhold til siden),og 2 mm + alm. tolerance større end hjulbolten.Hertil kommer så selve bolten.Den har tilsvarende 90 gr. anlægsflade,og herved kan bolten "flyde" den extra mm i det enkelte bolthul i fælgen/konusstykket.Og det bevirker så at en Alfa med f.eks. en boltcirkel på 4 x 98 mm pludselig kan monteres med fælge 4 x 100 mm.Hvis resten passer sammen forståes.
Hmmm,-hvordan virker de?Det er lidt svært at forklare,men det tætteste jeg kan komme er at de er "flydende" ekcentriske.Det vil sige at man har et konustykke som på enhver anden hjulbolt,dette er bare drejet for sig selv,altså et seperat stykke.I modsatte ende af konus siden,er der så udboret et hul der er "fladt" i bunden (90 gr. i forhold til siden),og 2 mm + alm. tolerance større end hjulbolten.Hertil kommer så selve bolten.Den har tilsvarende 90 gr. anlægsflade,og herved kan bolten "flyde" den extra mm i det enkelte bolthul i fælgen/konusstykket.Og det bevirker så at en Alfa med f.eks. en boltcirkel på 4 x 98 mm pludselig kan monteres med fælge 4 x 100 mm.Hvis resten passer sammen forståes.