Hjul ryger af ???

Omhandler dæk og fælge til Alfa 155
Besvar
keith
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 aug, 2011 23:15
Geografisk sted:

Hjul ryger af ???

Indlæg af keith » 15 aug, 2011 23:33

<p>Hej håber meget i kan hjælpe har fået et rigtigt stort problem
det startede med at jeg kom kørene med 60 kmt og pludselig røg mit venstre forhjul af?? jeg bemærkede herefter at alle 4 bolte var flået ud inde fra hjulnavet så nul gevind tilbage der eller det der var tilbage var nada værd.
jeg tænkte at ham jeg havde købt dytten af havde sat 17 alu på med tilhørende spacere men havde puttet for korte bolte i efterfølgende så tænkte det var det der gjorde det.
jeg skiftede eftefølgende hjulnavet til et funklene nyt og regnede med at problemmet var løst men næ nej sådan skulle det ikke være for jeg nåede kun at køre knap 5 km og vupti så rumlede og trak bilen mod venstre så jeg skyndte mig at standse dytten og erfarede af der var 2 bolte som var trukket ud med gevind vil lige sige at jeg selvfølgelig også skiftede boltene til nogle længere.
hvis der er en herinde som har en ide til hvad problemmet kunne være ville jeg blive mere end glad da det rimeligt surt at have en bil som bare står og venter på at blive trillet rundt i.</p><p>Mvh keith</p>



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 16 aug, 2011 00:49

Noget tyder på, at belastning af (i hver tilfælde) venstre hjul/hjulophæng er meget forhøjet.
Jeg ville starte med at kontrollere om boltene er helt korrekte, diameter og gevin stigning, om fælgene har revner eller ødelagte anlægsflader. også hvor boltene spænder mod fælgen. Måske er boltene for lange og derved ikke spænder mod fælgen men noget i navet.
Derefter alle hjulophæng, sporekugle osv. for slør og efterfølgende kontrol og evt. justering af spidsning, camber og castor.
Hvis ikke det viser fejl, slør osv, så må du se på om dæk størrelse evt. er for stor (standard kom de med 195/60-15 eller 205/45-16, så meget bredere end 205 kan være problemet.
Hvis ikke du finder årsager ved alt dette - eller andre har idéer, så er der et international Alfa 155 forum www.alfa155.org

svendm
Indlæg: 169
Tilmeldt: 08 aug, 2005 11:15
Geografisk sted:

Indlæg af svendm » 16 aug, 2011 00:59

Jeg var ude for samme problem på min 155 2,0 ts fra 96 men der var ingen problemer efter at jeg skiftede til nogle længere bolte.[:D]
Jeg kørte med 215/45x17 på Azev fælge [8D]
Mvh.
Svend

keith
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 aug, 2011 23:15
Geografisk sted:

Indlæg af keith » 16 aug, 2011 03:35

hmm vi skiftede boltene til nogle længere og tjekkede om de ramte noget bagved skal sige at boltene går gennem hjulnavet da gevindet er sådan lavet men de ramte intet kunne godt mærke at den havde noget belastning når man drejede hjulet rundt.har selvfølgelig haft tanken om det kunne have noget med hjul str at gøre da de er 215-35-17 og at bilen er sænket 4 cm så der er ikke meget plads tilbage godt en 5cm til kanten kan det ellers tænkes at der er noget som kunne være slået skævt efter første gang hjulet røg af????

Michael Jensen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07 okt, 2007 09:48
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Michael Jensen » 02 sep, 2011 04:28

Du kan starte med at køre 1 km/t og lave fuldt styreudslag til v/h og høre om dæk går på inderskærm eller andet. Anyway skal boltene være lange nok og konus på disse SKAL passe til din fælg.

keith
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 aug, 2011 23:15
Geografisk sted:

Indlæg af keith » 03 sep, 2011 04:48

det med at tjekke styre udslag har jeg gjordt da jeg fik bilen ramte dæk inderskærm ved skarp sving det lagde jeg ikke det helt store i men efter hjulet røg af 1 gang fjernede jeg spacer så det problem blev løst altså at hjulet ikke ramer inder skærmen.
problemmet er at det simpelthen er boltene som bliver nærmest presset ud med hjulnav gevind meget underligtskal lige sige det kun er v forhjul det her forgår højre side er der ingen problemmer med.

mvh keith
.

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 04 sep, 2011 01:38

Jeg er ret sikker på, at gevindet er ødelagt eller slidt. Man kan godt skære nyt gevind i navet og sætte passende størrelse bolte i.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Hjul"