Dæk. Type og dim., samt slidtage

Omhandler dæk og fælge til Alfa 155
Besvar
UNI
Indlæg: 18
Tilmeldt: 06 okt, 2003 21:17
Geografisk sted:

Dæk. Type og dim., samt slidtage

Indlæg af UNI » 03 nov, 2005 20:55

Hej Alle.
Jeps, der skal nye vinterdæk på. FDM´s test har Goodyear UG7 som vinder, men hvad hjælper det os, når det ikke laves i "vores" profil 195/55-15?[:(] Det findes i 185/60-15, medfører 24 mm mindre omkreds, så det skulle ikke være problemet, men så er det jo højere og derfor formodentlig "endnu" blødere. Nogle med erfaring? Hvad gør I andre der skal have nye vinterdæk nu? Mit daglige kørselsbehov er ca. 0,3 km markvej og 190 km motorvej.
Dunlup findes heller ikke i vores format..

Sommerdækkene står også for, Bridgestone Potenza 720 i samme størrelse.
Især sommerdækkene slides voldsomt på den indvendige side på forhjulene, så der faktisk nu ikke er mønster tilbage, trods 3 mm på midten af dækket. Den er sænket m. sports fjedre, men med camberbolte, der udligner det kalvekænede, samt sporet. I hvilken ende af tolerencerne skal målene være for at minimere slidtage, og hvor meget går det ud over køreegenskaberne? Er det almindeligt med det slidmønster? Erfaring med andre dæk?

Mange spørgsmål, men jeg håber alligevel, at der er hjælp / erfaring at hente i dette forum.

Hilsen
Ulrik



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 04 nov, 2005 05:33

Hej Ulrik - Jeg kørte med 195/55-15 Pirelli Winther et eller andet Assimetrica 190 på min 155, funkede fint.
Det lader til at GY UG7 er det bedste vinterdæk p.t., min søn har lige købt et sæt 185/65-15 billigt i Tyskland mit Felgen und das ganze Mollewitten.
Det med slidet på indersiden af, især fordækkene, er en Alfa fordel, ikke slidet, men indstyringen i sving pga. af den negative cambervinkel. Det klarer man ved at vende dækkene mens indersiden stadig har ca. 3mm mønster, husk ikke at ændre omløbs retning, dvs. højre til venstre og omvendt.
Jeg ved ikke om det kan justeres, men man kan minimere skævslidet ved at gå til minimums tolerencen for negativ camber (sikkert 0 grader) og minimum spredning på sporingen. Dette vil dog kompromitere indstyringen (måske maginalt) i sving. Hvis fjedrene med tiden er faldet lidt samme vil det yderligere øge den negative cambervinkel.
Det med at vende dækkene har jeg praktiseret på alle mine Alfaer, når du så har 2 fordæk med slidte indersider flyttes de til baghjul, baghjulene op foran, det forhindre at mønstret slides i "faner" som støjer ad h. til. Når så det næste sæt fordæk er sidte på indersiden, vender du bagdækkene på fælgene og sætter til forhjul engang til for at tage de sidste kanter, hvis altså at man køre på Premium dæk, hvor gummiet kan holde så længe og prisen giver økonomi i alt den venden, flytten og afbalancering.

pinin
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 nov, 2005 18:13
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af pinin » 27 nov, 2005 19:00

Hej Ulrik

Jeg har nyligt fået monteret vinterdæk af mærket "UNIROYAL MS 55" i original profil. Efter en god sommer med 205/40-17 var jeg naturligvis en smule skeptisk mht. bilens køreegenskaber, men jeg må nu sige, at jeg er blevet positivt overrasket! Dækket er virkeligt stabilt og selv i sving kan jeg holde gode hastigheder - især efter at have fået justeret dæktrykket ind føles dækket overraskende sportsligt.
Mht. vejgreb er der heller ikke meget at udsætte, selvom dækkets force nok ligger i regn og sjap mere end is og sne. Dette finder jeg dog passende til vores vinterklima.
Komforten er udmærket med minimal dækstøj på motorvej men dog summen ved accelleration.

Vedr. sommerdæk har jeg kun erfaring med GY F1 (17'): Uovertruffent vejgreb men uhyggeligt dækslid!

Cambervinklen ville jeg nok undgå at ændre pga. de dårligere køreegenskaber til følge. Det kræver selvfølgelig, at du kan acceptere et ujævnt slid.
Vær i øvrigt opmærksom på dækkets forringede vejgreb, hvis du vælger at skifte på tværs. Et dæk der f.eks. er kørt til i bilens højre side bør aldrig skiftes til venstre side - især ikke når der køres med camber ulig 0.

Mvh
Hasse

UNI
Indlæg: 18
Tilmeldt: 06 okt, 2003 21:17
Geografisk sted:

Indlæg af UNI » 09 mar, 2006 22:33

Hej igen.
Jeg endte med at købe Goodyear UG7 i 185/60-15 88T. Rulleomkredsen er lidt større, hvilket jeg kan høre når dækkene rammer inderskærmene ved ujævnheder[:(] Lastindeks er bevidst valgt højere end de normale 84. Hastighedsindeks T fordi de ikke findes anderledes, og nok en grænse som jeg næppe alligevel vil overskride med vinterdæk.
Ud over dette sejler den forfærdeligt. Pt er dæktrykket bag oppe på 35. Forvognen styrer som jeg forventer, mens bagvognen først kommer "lang" tid efter, ved hurtigt vognbaneskift svingen den som et pendul, og sidevind dur på ingen måde.[:(!]
Har haft FDM og Goodyear med ud at køre og begge giver mig ret i, at det ikke er godt.
Jeg er meget interesseret i at høre hvilke vinter (og sommer)dæk I benytter med alle data som mærke, type, størrelse, last- og hastighedsindex samt dæktryk, og ikke mindst hvordan I føler, at den kører.
Jeg færdes dagligt på motorvejene mellem Præstø og Gentofte, så hvis der er en dér i nærheden, der har gode erfaringer med ovenstående kunne vi evt. mødes og prøve, evt med Jeres gode dæk på min vogn.
Bilen er m. Sport fjedre, sport krængningstabilisator og gule Koni bag, og kraftigere krængningsstabilisator for.
Håber at høre gode erfaringer.
På forhånd tak!
Hilsen

Ulrik

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 10 mar, 2006 04:59

Hej Ulrik
Du skriver: "Har haft FDM og Goodyear med ud at køre og begge giver mig ret i, at det ikke er godt". Vil det sige, at FDM manden har prøvekørt din bil, men ikke undersøgt den?
Hvis ikke, vil jeg foreslå en grundig undersøgelse af undervognen, den kan have slidte eller løse bøsninger, bærearme, styrekugler- og bolte, støddæmpe, defekte fjedre (knækkede eller sammenfaldne), efterfulgt af en komplet 4 hjuls udmåling.
"Sport fjedre, sport krængningstabilisator og gule Koni bag, og kraftigere krængningsstabilisator for", betyder det, at den har "S" undervogn med Koni bag og Super undervogn med en (eller anden) kraftigere krængningsstabilisator for? Hvis den har det, er det et misk - mask som ikke harmonerer sammen.
Du skal huske på, at undervogns delene kan være op til 10 år + x00000 km gamle, så der kan være meget slid og ælde i de dele - f.eks. holder bøsningerne både for og bag højst 80000km, støddæmpere ofte ikke længere, så selv om noget er skiftet undervejs, så kan det være tid igen!
Endelig er dit valg af et højere og smallere dæk med højere lasteindex måske skyldig, måske forværret af slidte dele i undervognen. Det højere lasteindex i et smallere dæk betyder at dækkets karkasse et stivere, og derfor har det ringere sving engenskaber end de 195/55-15 Potenza 720 (et sportsligt dæk) du har været vant til. Jeg valgte engang til en Alfa 75 (baghjuls træk) nogle 165-14" vinterdæk istedet for 185/65-14, standard dækstørrelsen, og opdagede hurtigt min fejltagelse - de smalle dæk var formidable i løs sne, men ellers............!
Jeg forstår godt at du prøve nogle f.eks. 195/55-15 vinterdæk - jeg har desværre ikke længere min 155, men tror ikke, det er der, hele problemet ligger

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Hjul"