Ændring af indpresning på 17" fælge

Omhandler dæk og fælge til Alfa 155
Besvar
Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Ændring af indpresning på 17" fælge

Indlæg af Egebjerg » 20 apr, 2005 22:42

Kan nogen venligst hjælpe mig med et lille regnestykke? Jeg er nemlig ikke den store matematikker [:I]

Andre gode råd ifbm. emnet er også velkomne...

Mine 17" OZ Avior har ET 34,5 og originalt er min 1994 155 V6 (ikke en wide-body) jo født med ET 50... [:o)]

Det giver det problem at mine baghjulsnarv ikke holder ret længe da trykket på bag-akslen ændres markant. (Skiftet 3-4 gange på 110.000 km [xx(]) Ligeledes støder bag-dækkene også på yderste skærmkant - hvilket kan lyde ret skræmmende med passagerer på bagsædt! [:0]

Jeg har fået nok [V] og vil nu tage mine 17" og køre ud til en værktøjsmager med en CNC-fræser og få "høvlet" nogle milimeter af opspændingsflangen (hedder det ikke således?) for at ændre indpresningen... [^]

Men om mine fælge er 7 eller 7,5 x 17 kan jeg ikke huske på stående fod. Ved nogen herinde det? Eller kan man måle det uden at pille dækkene af? Det mål er jo ikke helt til kanten af fælget såvidt jeg kan forstå på det der står i klubbladet "Særnummer 2000"...

Hvorom alting er er jeg ude efter en der måske lige gad/kunne regne ud hvor mange millimeter der skal "høvles" af så det kommer til at passe med bilens oprindelige ET. Eller hvis det ikke helt kan lade sig gøre så bare så meget som muligt jeg kan få af så fælgene kommer så langt som muligt ind uden at det støder på inde bagved ved, eller på fjederbenet. Det må jo heller komme i konflikt med bremsekaliperne - som ivørigt er originale!

Bilen er forresten sænket ca. 35-40 mm.

Fælgene er monteret med dækstørrelse: 215/40 i profil foran og lige pt. 225/45 bagpå... (Rullediameter hhv. for: 1842 og bag: 1934 mm.)

For overskuelighedenes og nemheds skyld stiller jeg lige kort regnestykket op:

Fælge: 7 eller 7,5 x 17"
Fælgenes org. ET: 34,5 mm
Bilens org. ET: 50 mm

Hvor meget kan/skal der "høvles" af for bedst mulige resultat?

Og skal jeg så også købe andre og kortere hjulbolte? Evt. hvor korte skal de være?

Andre ting man skal være opmærksom på?



Bentos
Indlæg: 86
Tilmeldt: 02 sep, 2003 22:27
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Bentos » 20 apr, 2005 22:54

Fra ET50 til ET34,5 = 15,5mm skal fræses væk...
Er du sikker på at der så er gods nok tilbage til at konussen kan lægge an imod fælgen??
Med hensyn til frigangen indvendigt skal du jo så have 15,5mm + lidt luft nu. Er der det?

Egebjerg
Indlæg: 225
Tilmeldt: 10 mar, 2004 08:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 20 apr, 2005 23:08

Hmm... er regnestykket virkelig så simpelt??? [;)][:I]

Inde ifælget har jeg nu fundet ud af at der står: 7 1/2 JX17 H2

Skulle mene at der nok ku findes 2-3 cm derinde...

Mht. om der er gods nok ved jeg ikke...

Hvordan kan man afgøre det? [B)]

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Hjul"