viskerrep
-
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 02 sep, 2003 17:33
- Geografisk sted: Danmark
viskerrep
Jeg har repareret min viskermotor. De er ikke underdimensionenret. Der sider et kraftig relæ indbygget i viskermotoren dette relæ er styret af viskerens position. Når viskeren er igang vil en slæbe kontakt trække relæet. Forbindelsen i denne slæbekontakt forsvinder periodisk da den kører på en fedtet overflade. Når det er kold og fugtig midster kontaktfladen forbindelsen. Da relæet reagerer meget hurtigt vil det slukke ved selv de korteste afbrydelser. Jeg rensede min slæberings kontaktflade uden at smøre nyt fedt på. Udover det har jeg monteret en kondensator mellem plus og styresignalet til relæet derved kan relæet holdes ved kortere afbrydelser fra slæbekontakten. Dette har ikke nogen indvirkning på hvor viskerne stopper når de kommer ned. Kondesatoren skal være på 220uF eller 470uF og mindst til 25 Volt. Den kan monteres på kablet der går ned til viskermotoren.
De dovne behøver derfor ikke engang at skille viskermotoren ad.
Kabler er på 3 ledere. En fast plus som er tændt når der er tænding, En fast stel og en signalleder. Den skal kobles på mellem plus og signalederen.
Og vupti så kører viskeren som var den ny.
De dovne behøver derfor ikke engang at skille viskermotoren ad.
Kabler er på 3 ledere. En fast plus som er tændt når der er tænding, En fast stel og en signalleder. Den skal kobles på mellem plus og signalederen.
Og vupti så kører viskeren som var den ny.
-
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 02 sep, 2003 17:33
- Geografisk sted: Danmark
Hej Alle
Jeg har en opdatering til min løsning for at reparere viskermotorer der hakker. Min løsning med en kodensator virker godt, men man er faktisk nød til at beskytte den med en diode. Det opdagede jeg i sidste uge da mine viskere var stoppet mit på ruden da jeg slukkede bilen. Da jeg drejer starteren mens viskeren er igang brænder jeg timerreælet til intervalviskeren i stykker. Efter at havde undersøgt systemet nærmere er jeg kommet frem til at det er meget lettere at lave ændringerne i timerreælet, da signalet til viskermotoren kommer derfra.
Hvis man ønsker kan man sende sit timerrelæ til mig og så vil jeg ombygge det for 200 kr. Det er det røde relæ i øverte venstre hjørne (ALFA 155) på sikrings og relæboksen ved pedalerne.
I kan kontakte mig på alfa@betula.dk
Jeg har en opdatering til min løsning for at reparere viskermotorer der hakker. Min løsning med en kodensator virker godt, men man er faktisk nød til at beskytte den med en diode. Det opdagede jeg i sidste uge da mine viskere var stoppet mit på ruden da jeg slukkede bilen. Da jeg drejer starteren mens viskeren er igang brænder jeg timerreælet til intervalviskeren i stykker. Efter at havde undersøgt systemet nærmere er jeg kommet frem til at det er meget lettere at lave ændringerne i timerreælet, da signalet til viskermotoren kommer derfra.
Hvis man ønsker kan man sende sit timerrelæ til mig og så vil jeg ombygge det for 200 kr. Det er det røde relæ i øverte venstre hjørne (ALFA 155) på sikrings og relæboksen ved pedalerne.
I kan kontakte mig på alfa@betula.dk
I behøver ikke sætte kondensatorer og dioder på. I skal ned under det venstre (set i kørsel retningen) plastdæksel foran forruden, tage viskermotoren af beslaget, åbne dækslet ned til gearet, rense pladen som slæbekontakterne kører mod med rensebenzin eller andet stærkt affedtene, bukke slæbekontakterne med mod pladen og samle det hele sammen igen. Det virker et par år, og I ved hvad I skal gøre!
-
- Indlæg: 71
- Tilmeldt: 03 aug, 2007 23:06
- Geografisk sted: Danmark