viskerrep

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
Franzbetula
Indlæg: 19
Tilmeldt: 02 sep, 2003 17:33
Geografisk sted: Danmark

viskerrep

Indlæg af Franzbetula » 30 nov, 2003 23:58

Jeg har repareret min viskermotor. De er ikke underdimensionenret. Der sider et kraftig relæ indbygget i viskermotoren dette relæ er styret af viskerens position. Når viskeren er igang vil en slæbe kontakt trække relæet. Forbindelsen i denne slæbekontakt forsvinder periodisk da den kører på en fedtet overflade. Når det er kold og fugtig midster kontaktfladen forbindelsen. Da relæet reagerer meget hurtigt vil det slukke ved selv de korteste afbrydelser. Jeg rensede min slæberings kontaktflade uden at smøre nyt fedt på. Udover det har jeg monteret en kondensator mellem plus og styresignalet til relæet derved kan relæet holdes ved kortere afbrydelser fra slæbekontakten. Dette har ikke nogen indvirkning på hvor viskerne stopper når de kommer ned. Kondesatoren skal være på 220uF eller 470uF og mindst til 25 Volt. Den kan monteres på kablet der går ned til viskermotoren.
De dovne behøver derfor ikke engang at skille viskermotoren ad.
Kabler er på 3 ledere. En fast plus som er tændt når der er tænding, En fast stel og en signalleder. Den skal kobles på mellem plus og signalederen.
Og vupti så kører viskeren som var den ny.



will
Indlæg: 114
Tilmeldt: 07 okt, 2003 06:36
Geografisk sted:

Indlæg af will » 22 dec, 2003 06:59

Tak tak Det er lige det jeg havde brug for.William

Franzbetula
Indlæg: 19
Tilmeldt: 02 sep, 2003 17:33
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Franzbetula » 03 jan, 2004 08:07

Hej Alle

Jeg har en opdatering til min løsning for at reparere viskermotorer der hakker. Min løsning med en kodensator virker godt, men man er faktisk nød til at beskytte den med en diode. Det opdagede jeg i sidste uge da mine viskere var stoppet mit på ruden da jeg slukkede bilen. Da jeg drejer starteren mens viskeren er igang brænder jeg timerreælet til intervalviskeren i stykker. Efter at havde undersøgt systemet nærmere er jeg kommet frem til at det er meget lettere at lave ændringerne i timerreælet, da signalet til viskermotoren kommer derfra.
Hvis man ønsker kan man sende sit timerrelæ til mig og så vil jeg ombygge det for 200 kr. Det er det røde relæ i øverte venstre hjørne (ALFA 155) på sikrings og relæboksen ved pedalerne.
I kan kontakte mig på alfa@betula.dk

lada
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 aug, 2006 18:38
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af lada » 31 aug, 2006 00:25

Da jeg lige har erhvervet mig en Alfa 155 2.0 TS Super og ligeledes har ”tøvende” viskere kunne jeg godt tænke mig at få det lavet. Er det noget du stadig gør?

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 12 sep, 2006 06:02

I behøver ikke sætte kondensatorer og dioder på. I skal ned under det venstre (set i kørsel retningen) plastdæksel foran forruden, tage viskermotoren af beslaget, åbne dækslet ned til gearet, rense pladen som slæbekontakterne kører mod med rensebenzin eller andet stærkt affedtene, bukke slæbekontakterne med mod pladen og samle det hele sammen igen. Det virker et par år, og I ved hvad I skal gøre!

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 12 sep, 2006 20:56

Hej, er enig med Erik, har gjort det samme for lang tid siden, og det er altså nok. Måske burde relæet have været lidt mere avanceret fra fabrikken af, men når der er rent omkring slæbekontakterne virker det fint.

Bare lige som info...

pallekragh
Indlæg: 71
Tilmeldt: 03 aug, 2007 23:06
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af pallekragh » 09 aug, 2007 08:45

Lige for en ordens skyld jeres teori med viskemotoren kan jeg ikke sige noget til, men bare husk hvis man har en der ikke virker på hurtig pos. er der ikke garanti for at man ved rensning mm. kan få dyret til og virke

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 El-system"