Hjælp!!!

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
tomtun
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 mar, 2005 02:47
Geografisk sted: Danmark

Hjælp!!!

Indlæg af tomtun » 22 mar, 2005 02:56

Jeg har lige skiftet batteri på min 146, så den kunne komme ud at kører igen! Men men men den vil ikke starte, startspærren er gået igang. I min lille håndbog står der at der bag i bilen skulle være en knap, hvor jeg kan slå startspærren fra, men jeg kan ikke finde den knap. jeg ville blive meget glad for en hjælpende hånd... Alt hjælp vil hjælpe her.



Roboz
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11 okt, 2003 04:58
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Roboz » 22 mar, 2005 04:36

Hej Tomtun

Jeg kender ikke til nogen knap, jeg har selv måttet igennem den nødstartsprocedure, der i mit tilfælde var beskrevet i et lille tillæg til instruktionsbogen. Min Alfa 146 er fra 1996. Så måske skal du også til det, men ved at søge på google fandt jeg følgende her i forum'et for en 155, så måske gælder det også for en 146:

forumdk/topic.asp?TOPIC_ID=1014#3483

Hvis det ikke lykkes og du ikke har nødstartproceduren stående, så kan jeg godt prøve at skrive af, men jeg gider ikke, hvis du kan løse det først uden.

mvh

Peter

Roboz
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11 okt, 2003 04:58
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Roboz » 22 mar, 2005 04:38

Jeg glemte lige at skrive, at for at kunne bruge nødstart-proceduren så skal du have det lille plastikkort med koder på.

mvh

Peter

tomtun
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 mar, 2005 02:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tomtun » 22 mar, 2005 07:11

Hej Peter!

Jeg har ikke noget plastickort med kode og har aldrig haft det!

Motoren kører rundt men kommer ikke igang, det er som om at den ikke får benzin tilførelsse, hvilket der også illustreres i instrument brættet. Kan man evt. få lavet et nyt kort til sin bil, hvis det altså er noget der er fulgt med fra starten, den tidligere ejer nævnte ingenting herom. Jeg har helller ikke den nødnøgle der bliver omtalt i bogen!!! P.S bilen er en 146, 1.6 Boxer årgang 96.

Tun

Roboz
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11 okt, 2003 04:58
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Roboz » 22 mar, 2005 08:26

Ja det er jo den samme som min bil, er der et lille gult nøglesymbol som blinker i displayet, når du prøver at starte den ?

Jeg ved ikke, hvad man skal gøre uden kodekortet. Dog skal det siges, at jeg ikke fik den såkaldte masternøgle (er det den du kalder nødnøgle?) (er mindre og fladere end de alm. røde nøgler ) men værkstedet kunne alligevel finde ud af, at få rettet, så jeg ikke skulle bruge nødstartproceduren hver gang jeg startede.

Desuden burde det vist kunne lade sig gøre at skifte batteri uden at Alfa-coden spærrer, dog skal man blot være sikker på, at der er strøm på, når man starter den første gang efter skiftet.

ole
Indlæg: 72
Tilmeldt: 06 okt, 2003 17:38
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af ole » 22 mar, 2005 19:43

Hej Tomtun

Din startspærre virker!

Nødstartproceduren er så at du "indtaster" koden på plastickortet og bilen kan så starte... én gang. Herefter skal du så ifølge manualen søge hjælp hos et alfa værksted. Men hvis du ikke har nogen kode så kan det være ligemeget med nødstartproceduren.

Den knap du tænker på er vist den som slår benzintilførslen fra i tilfælde af ulykke/påkørsel. På min sidder den under førersædet.
Jeg har hørt om tilfælde hvor den har svigtet, men sjældent.

Så, igang med skruetrækkeren og find det gule modul. Pil det fra nogle minutter, tilslut det og prøv så igen. Det virkede for mig. Jeg havde det nok frakoblet 1/2 time men jeg ved ikke hvor få minutter der er nok.

Held og lykke

Ole

tomtun
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 mar, 2005 02:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tomtun » 23 mar, 2005 02:35

hey ole.. dejlig oplysning, går igang med det samme.var på alfa værksted idag, fik der oplyst,at hvis man skal lave nødstart og ikke har codeen, så har man et meget stort og dyrt problem... En lille chance for den forhandler der har solgt bilen for ny har skrevet den ned er den eneste mulighed.. så ved handler HUSK at få code-kortet med...

Roboz
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11 okt, 2003 04:58
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Roboz » 23 mar, 2005 03:17

Hej Tomtun

Det bliver interessant om det lykkes for dig, jeg kan ikke umiddelbart finde andre gule boxe end diverse relæer sammen med sikringerne, men måske har den en anden farve eller er placeret et andet sted.

Til Ole

Jeg håber metoden kun virker, hvis man stadig har en af de nøgler, som er indkodet til bilen, ellers er det jo slaraffenland for biltyve.

Mvh

Peter

ole
Indlæg: 72
Tilmeldt: 06 okt, 2003 17:38
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af ole » 23 mar, 2005 07:13

Ja, det er jo et godt spørgsmål, Peter.
Den gule box sidder OVER (i hvertfald på min) sikrings/relæ panelet.

Hilse Ole

tomtun
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 mar, 2005 02:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tomtun » 26 mar, 2005 23:06

Hej... fik skilt det meste af bilen ad. Fandt den gule box/relæ, den sidder ved siden af ratstammen.. Men nej der er ikke kommet liv. Så det næste skridt...ja det bliver ved jeg ikke, andet jeg må betale røven ud af bukserne...

ole
Indlæg: 72
Tilmeldt: 06 okt, 2003 17:38
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af ole » 27 mar, 2005 03:48

Hmm.. Det er jeg ked af at høre Tomtun. Jeg skal gøre hvad jeg kan for at finde et svar på problemet. Det kan ikke være rigtigt at du skal ofre flere tusinde kroner på at få skiftet batteri, vel?

Hilsen Ole

ole
Indlæg: 72
Tilmeldt: 06 okt, 2003 17:38
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af ole » 27 mar, 2005 04:01

Tricket med den gule box har virket for andre:
http://www.alfaowner.com/Forum/showthre ... light=code

Jeg leder stadig.

ole
Indlæg: 72
Tilmeldt: 06 okt, 2003 17:38
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af ole » 27 mar, 2005 04:09


tomtun
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 mar, 2005 02:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tomtun » 27 mar, 2005 10:25

Hej ole... tak for det, nej det kan ikke være rigtigt at man skal koste flere tusser fordi man får nyt batteri på.. Efter at have læst det links du kom med bliver jeg nødt til at forsøge igen, Har godt nok lige samlet det hele igen,men jeg må på den endnu en gang...... Takker mvh. tomtun.

tomtun
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 mar, 2005 02:47
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af tomtun » 14 maj, 2005 06:40

´Hej.... Fik liv i den. På dansk auto data, var det muligt at få en ny kode til bilen.. Oppe under loftlyset foran,er der en knap ell lign. og derfra var fremgangsmåden som alm. nødstartprocedureen..... havde fået en pris på alfa værksted, på ca.20000 kr. dette her kostede mig 0... Glad igen... takker mvh TOMTUN..

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 El-system"