Uoriginal kobling

Kobling, Gearkasse, differential, drivaksler
Besvar
tbc
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29 okt, 2003 20:11
Geografisk sted:

Uoriginal kobling

Indlæg af tbc » 04 feb, 2004 18:10

Er der nogen som har erfaring med en uoriginal kobling?
Jeg har en 146, 1.6 TS, og min mekaniker påstår at jeg skal have en original kobling i, da de uoriginale ifølge ham er for hårde.

Det er naturligvis et spørgsmål om økonomi; en original koster 4 gange så meget som en uoriginal...

Torben.



Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 10 feb, 2004 23:56

Hej tbc.

Jeg fik et godt tilbud på en Valeo-kobling hos Krogslund til min 1.6 boxer, da den skulle skiftes. Jeg valgte imidlertid at købe en original i tyskland til samme pris ( ca. 950 kr. ) Det viser sig, at det er Valeo, der laver koblinger til i hvertfald boxermotoren. Det var egentlig ikke et svar på dit spørgsmål, men prøv at ringe til Krogslund i Odense. De handler egentlig ikke med Alfa-dele, men kan godt få fat i nogle ting alligevel, og vel at mærke, til en ordentlig pris.

Hilsen Morten

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 18 feb, 2004 07:43

Hej tbc - Morten har ret, Alfa fremstiller ikke selv (bl.a.) koblings dele, men specificerer delenes egenskaber og mål og får dem leveret fra 2 eller flere underleverandører (OEM) til både produktion og indpakket i originale Alfa papæsker til reservedels salg. Hemmeligheden er at vide, hvem som producerer disse dele og så købe disse - som f.eks. Valeo til boxeren. Jeg købte f.eks. nogle uoriginale Carello forlygter (hos Dybroe Autodele, Århus), som adskilte sig fra de originale Carello lygter ved en blank cirkel, der hvor Alfa logoet ellers var. En uafhængig Alfa specialist ved, hvor man køber disse OEM dele.

ole fisker
Indlæg: 84
Tilmeldt: 05 maj, 2003 22:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af ole fisker » 18 feb, 2004 08:02

Hej TBC
Jeg tror ikke du har spurgt om prisen på en original ombytter-kobling, når du skriver 4 gange så meget.
Vejl udsalg = ca 1000 + moms.

MVh
Ole F

tbc
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29 okt, 2003 20:11
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 18 feb, 2004 17:02

Hej Ole.

Korrekt; den pris har jeg efterfølgende fået oplyst. En uoriginal kan til gengæld købes over internettet i Tyskland til 63 Euro, så hvis man er fingernem...

Det er jeg ikke, så i sidste uge fik jeg monteret en original ombytterkobling på det autoriserede værksted, da de til en forandring var blot 50 kr. dyrere end det uautoriserede.

Og så var jeg tilbage i går for at få den sporet, da rattet sad i en sjov vinkel, da jeg fik bilen retur i sidste uge; ingen ballade der - det blev bare ordnet.

Morten
Indlæg: 225
Tilmeldt: 07 okt, 2003 18:56
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten » 18 feb, 2004 18:44

Hej igen...

Hvad mener I egentlig med "ombytningskobling" ? Så vidt jeg ved er da der ikke noget der kan genbruges på en gammel kobling...

(den kobling jeg købte var da ny "over det hele")

Hilsen Morten

tbc
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29 okt, 2003 20:11
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 18 feb, 2004 19:05

Så vidt jeg har fået forklaret genbruges selve koblingsnav etc. da de dele åbenbart ikke slides noget særligt, hvorimod der sættes ny "koblingsplade" på.

Det er en ikke-teknisk forklaring, som andre sikkert kan præstere bedre.

/TBC

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 23 feb, 2004 20:52

Hej Morten - i gamle dage (1960-80) bestod et omb.koblings kit af et narv forsynet med ny belægning, trykfod forsynet med nye fjedre og slidfladen slebet/afdrejet samt et nyt udrykkerleje. De slidte koblings dele blev returneret til leverandøren for renovering.

Besvar

Tilbage til "Alfa 145/146 Drivlinje"